![](https://www.maringuiden.se/forum/uploads/set_resources_5/84c1e40ea0e759e3f1505eb1788ddf3c_pattern.png)
![](https://www.maringuiden.se/forum/uploads/set_resources_5/84c1e40ea0e759e3f1505eb1788ddf3c_default_photo.png)
HJFF1969
Medlemmar-
Innehålls Antal
21 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm HJFF1969
-
Placering
Kadett
-
Vilken trailer skulle du rekomendera då? Ser att det finns vaggor som tillval till en del fabrikat, har dock inte hittat till TIKI
-
Hur gör ni experter när man ska välja trailer eller ställa in sin befintliga till båtar med köl som slutar dryga metern innan aktern? Har en trailer med vagga och när kölen passerat sista kölrullen på vaggan så sätter sig båten och den blir omöjlig att rulla ut, den ska ju då "kliva" upp igen på vaggans rulle, ställer jag in de andra rullarna så att dom bär blir det istället ett ca 5cm glapp mellan aktern och vaggans rullar och endast 2 rullar på trailern får fördela båtens tyngd. tips mottages tacksamt
-
Som rubriken lyder, vilka fördelar/nackdelar med nyare alternativt gamlare modellen. i stort så rekomenderas det nyare skrovet främst med tanke på hur den tar större vågor men hur beter sig den ädre skrovtypen i jämförelse med tanke på: Planingströskel. Hur lättdriven. Max motorstyrka. Konstruktion/hållbarhet. Kända fel som tex konstruktion av akterspegel (den nyare har väl plywood inplastad bara vid motorn)? Djupgång/vikt.
-
Skruvade loss förgasarna i helgen för att kolla om förgasarna hade samma diameter som insuget vilket dom hade förutom på ett ställe före spjället (där munstycket sitter mynnar upp)och där var diametern ca 15mm mot ca 22, det är väl normalt för att öka hastigheten, eller? Som sagts tidigare verkar det endast vara munstyckena som skiljer om man kollar i reservdelslistan, kan dom ha gjort nåt med tändningen också?
-
Men får man inte bekymmer med att motorn nyser och blir svårstartad (den har iofs automatchoke) Enligt testet som gjordes var ju skillnaden markant
-
Som rubriken lyder, är det möjligt utan att motorn går dåligt med mindre munstycken, enl ett test så verkar det dock så. By fitting larger diameter carburettor jets and slightly raising the Wide Open Throttle rev range to its MFS 25A, Tohatsu Corporation has created a 30hp four-stroke that is, in reality, much more powerful than the additional 4.9hp would suggest Länk: http://www.boatsales.com.au/engine-reviews/2002/tohatsu-30hp-fourstroke-8246 Kollar man reservdelslistan så verkar det som munstyckena är det enda som skiljer, en möjlighet att öka lufttillförseln skulle kunna vara att dom förskjuter insugningspackningen, tycker det är konstigt annars varför den har flera monteringshål. Vad tror ni?
-
Som rubriken lyder undrar jag vad som behövs, finns det någon här med en MFS 30A som kan göra lite mätningar på förgasarhuset? Enligt en försäljare så måste man köpa en hel förgasare (3st) men om man kollar reservdelslistan så är den enda skillnaden 3 munstycken samt ett länkage (för choken tror jag) Försäljaren är Tohatsu guru på iboats forum så han är ganska trovärdig men enl nedanstående verkar jag ju ha rätt, eller??? This neat 30hp four-stroke packs a lot more punch than its 25hp sister and weighs substantially less than most of its competition, reports Andrew Norton By fitting larger diameter carburettor jets and slightly raising the Wide Open Throttle rev range to its MFS 25A, Tohatsu Corporation has created a 30hp four-stroke that is, in reality, much more powerful than the additional 4.9hp would suggest. Här: http://www.boatsales.com.au/engine-reviews/2002/tohatsu-30hp-fourstroke-8246
-
Nån som vet vilken färg som bäst matchar båten i övrigt, ska bara lacka akterspegeln. Den kommer att stå på trailer när den inte används så om jag fattar det rätt så funkar det med tex perfection, off white kanske? Behövs det någon grundfärg på epoxilaminat till den färgen?
-
Ok, använde mig av coremat 5*2mm, så tillsammans med glasfiberväven blev tjockleken på akterspegeln ca 18mm och urstark, ska även plasta över 2st 12mm plywood bitar just precis där motorn monteras.
-
Ok, blir nog så att jag använder plywood och limmar ev flera lager tex 3*12mm skivor med epoxi, vad ska man använda till utfyllnad mot kanterna, är ju lite svårt att få den exakt samma mått som originalskivan. Senast ändrad av HJFF1969 | 17 februari 2007 | 13:50
-
Är det någon som har erfarenhet av denna: FIRET Coremat P2430 eller liknande, det är en polyestermatta 4mm tjock med 50% microballonger
-
Fick bort i stort sett allt trä, så vad tror ni, det är ju så pass liten båt att de skulle väl gå att bara plasta upp till rätt tjocklek utan distansmaterial samt förstärka med en alu eller rostfri plåt på utsidan. Hur många lager skulle det behövas tro?
-
Har nu rensat bort all gammal plywwood, det verkar vara en 17-18mm tjock skiva, kan man inte plasta upp den tjockleken och därmed slippa nåt material mellan???
-
Hela plywood skivan är blöt, har sågat upp den utifrån nu, lämnade en ca 7cm ram kvar i ytterkant för att kunna plasta mot nåt....lite bökigt att få bort träet längst in dock. Vad tror ni, kanske det inte är så noga med det sista längst in bara det är torrt?
-
Örnvik 450 -74....och Tohatsu 25hk4-takt