MS20
Medlemmar-
Innehålls Antal
18 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm MS20
-
Placering
Kadett
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Skall du köpa dom nya? Visste inte att de såldes fortfarande. Har hört att det är svårt att få tag i reservdelar. Lewmar är den enklaste Vinshen på marknaden att serva, inga verktyg behövs.
-
Du kan klättra upp i mastkranen eller via fall. Det gäller att man hittar en bekväm arbetsställning för det måste antaglingen borras och skruvas eller pop-nitas fast, den måste också linjeras rakt mot fören. Innan man går upp behöver man initera instrumenten, annars pratar de inte med varandra(gäller Tack-Tick). Lycka till!
-
Jag skulle absolut satsa på Raymarine instrument. Just nu har de erbjudande om logg, lod och vind för ca 14 000:- normalt 21 000:-
-
Att leda av fallet i en 10 gradig vinkel jämfört med förstaget är ett måste. Montera fallbygeln när du har masten på så ser man enklare att man får rätt vinkel. Du kan prova att smörja fallsvirveln med teflon spray.
-
En riggare med erfarenhet hade nog rekomenderat att byta ut vanten helt beroende på hur gamla de är. Mer än 15 år gamla hade jag byt ut dem. Hör med Nisse på Proctor i Henån. Att klämma på nya ändstycken på gammal wire är fel tycker jag....
-
De kablar är som sagt väldigt bra kablar, fast för en VHF. Tror inte det kommer funka till en TV. Hör med TV-Man eller liknande firma.
-
Om det är uppe i masten så är det garanterat för genuafallet för rullfock precis som ovanstående nämner. Så här ser Seldéns ut. Använder man wirefall skall denna vara utav brons.
-
Håller med övriga, förutom VC17. Den funkar bäst i Östersjön. Jag rekommenderar Mille xtra (ej den vita) som bottenfärg. Denna spolar du bara av på hösten när du tar upp och målar på 2 lager på våren, har visats sig effektiv. Skall du kappsegla kan du använda Hard racing xtra (hård färg), denna kan du våtslipa för ett bra resultat. Den bygger dock lager genom åren så den kräver avslipning efter nåt år. Skall du stå ute nu och göra jobbet är det light primer som gäller (Lösningsmedel) kan du stå inne är det High protect (lösningsmedelfri). Light primer kan du stryka på vid 5 grader, se upp med tidiga mornar och sena kvällar fram i vår (dagg) kan ge blåsor i Primern. Slipa av med maskin som de andra säger med 120papper. Sedan tvätta hela skrovet med (MEC) eller Aceton. Förtunna ( måste vara epoxiförtunning) första lagret (står hur mycket på burken) sedan kan du bara skvätta i en 1% för att det skall gå lätt att stryka. Använd roller för 2-Komponentsprodukter typ Velour eller mohär rullle, det går åt en för varje strykning. Köp olika färger (Vit/grå) så ser man lättare hur man skall stryka. När du gjort sista lagret, 5 om du använder Light primer stryker du första lagret bottenfärg våt i vått med primern. Sista lagret bottenfärg målar du en vecka ungefär före sjösättning (kan även målas dagen innan) Detta kom inte i någon som helst ordning men hoppas du fattar iallfall:)
-
Har du funderingar på att köpa radar? Då tycker jag att du skall köpa! Ger en bättre radar overlay i displayen, i grov sjö. Gyrot lär sig båten och kompenerar för en rakare kurs. Sedan kan man alltid köpa till gyrot i efterhan, kostar en tusen lapp mer än att köpa den direkt i kursdatorn. Hoppas detta hjälper dig....
-
Längden på en spinnackerbom är om man inte har några uppgifter på båten, från mastens framkant till förstags infästet. (Mått i horisontal plan) Där emot skall du bara bara använda den för att spira en genua skulle jag rekomendera lite längre, kanske teleskopisk. Lättare att förvara samt bättre prestanda vid slör. Hör med Benns, Viking för ytterligare råd.
-
Kolla med Benns i stockholm, knotan vet allt! Kan han inte få tag i stöttan finns den inte
-
Mät din förstags diameter först. (antagligen 6mm) Sedan skall du kolla med säljaren vilken han har.. Man kan byta ut om man vill men det kostar extra.. Man måste byta Wire, samt en del på nedre lagerdelen. Ny kostar ca 15.000 och 20.000 beroende på wire dimension och vantskruv eller ej. 200S finns nämligen i 6,7och 8mm förstag. Att sätta ihop den är inte så svårt finns en mycket bra instruction i lådan.. Hör annars med Viking i Göteborg eller Benns i Stockholm vilken du behöver, de har program som räknar fram det. Sedan finns det riggare man kan ringa om man behöver hjälp med montering, beroende lite var du bor. Hoppas du blev lite klokare av det här
-
Jag vet några som använde det under ARC. De tappade ungefär en knop under översegleingen men de hade givetvis aldrig problem med strömförsörjning. Finns en på markninden som man kan använda som både släp och vindgenerator, har dock glömt namnet. Kanske någon annan vet?
-
Jag kan rekomendera för en nybörjare att köpa trimskiva. (Finns hos Viking) Den talar om hur man skall skota både fock och stor. Detta är inget för den erfarne..... Men kan vara en kul grej.
-
Man kan också ta en vanlig com-ports kabel. Mätt sedan ut stift nummer 2,3 och 5 koppla sedan detta enligt instruktionsboken till den strömsladden du fick med i köpet..... Ett litet tipps bara... Lycka till..