Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025

Carro_

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    7
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Carro_

  • Placering
    Kadett
  1. Om du har skador som går igenom gelcoaten så räcker det inte med att lägga på bottenfärg. Dessa skador måste tätas med epoxy eller topcoat så att vatten inte tränger in i plasten.
  2. Hej jag har hört att struten till b30 är något större än strutarna till volvo fyrorna. Eventuellt är det en sådan strut du har.
  3. Intressant vi får se vilken grill det blir.
  4. Carro_

    Grill

    Hej ! Någon som kan hjälpa mig med vilken typ av grill man skall köpa till båten ? Har kört på engångs grillar i några år nu, men det kanske inte är den miljövänligaste sättet att grilla. Tänker mig att den bör ligga runt 500kr i inköps pris. Tack på förhand !
  5. Det skall bara vara två anslutningar. En retur och en med hydraltrycket från servopumpen som sitter på motorn. Med andra ord är denna typ av cylinder antagligen gjord för att fungera med en kabelstyrning. Har bäst koll på Pentas 290 servo. Men funktionen på detta servo bör vara identisk. Jag tycker mig se på bilden att det är tänkt för kabeln att monteras på servot. En hydralstyrning med rattpump fungerar annorlunda då är pumpen vid ratten som ger hydraltrycket till styrcylindern. Även då har man bara två anslutningar.
  6. Det borde vara enkelt testat genom att försöka styra dreven när motorerna är avstängda.
  7. Afton ! Servocylindern till 290 är byggd för att fungera mot en teleflex/kabel styrning. Cylindern drivs av en servopump som sitter på motorn, för att oljan inte skall bli för het används en oljekylare som vanligen sitter innan impellern. Enkelt sett kan man säga att teleflex styrningen manuvrerar styrventilen till själva servocylindern. När ratten dras åt styrbord trycks styrventilen in och öppnar flödet till cylindern som börjar dra drevet åt syrbord. När cylindern dragit drevet till rätt läge kommer belastningen på styrventilen att upphöra och drevet stanna i ett läge. På detta sätt kan man få styrningen propertionell. Funktionen med hydralstyrning blir exakt den samma bara att man har en till hydral cylinder som styrventilen till servocylindern. Enlig mig så skulle det vara synnerligen onödigt att ha både och då sjäva servocylindern gör att det blir lättare att styra. Den kraft som behövs för att styra drevet är samma kraft det behövs för att dra styrventilen fram och tillbaka. Det är ganska svårt att förklara men funderar man ett tag så inser man snart att det är en synnerligen smart funktion.
×
×
  • Skapa nytt...