Afton ! Servocylindern till 290 är byggd för att fungera mot en teleflex/kabel styrning. Cylindern drivs av en servopump som sitter på motorn, för att oljan inte skall bli för het används en oljekylare som vanligen sitter innan impellern. Enkelt sett kan man säga att teleflex styrningen manuvrerar styrventilen till själva servocylindern. När ratten dras åt styrbord trycks styrventilen in och öppnar flödet till cylindern som börjar dra drevet åt syrbord. När cylindern dragit drevet till rätt läge kommer belastningen på styrventilen att upphöra och drevet stanna i ett läge. På detta sätt kan man få styrningen propertionell. Funktionen med hydralstyrning blir exakt den samma bara att man har en till hydral cylinder som styrventilen till servocylindern.
Enlig mig så skulle det vara synnerligen onödigt att ha både och då sjäva servocylindern gör att det blir lättare att styra. Den kraft som behövs för att styra drevet är samma kraft det behövs för att dra styrventilen fram och tillbaka. Det är ganska svårt att förklara men funderar man ett tag så inser man snart att det är en synnerligen smart funktion.