Gå till innehåll
måndag 25 november 2024

bjarre

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    97
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om bjarre

  • Placering
    Kapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej! Beställningen av kopplingen för att mäta bränsletrycket har annulerats pga. hög fraktkostnad i första bekräftelsen så skulle frakten kosta 25 USD vilket var lika mycket som kopplingen. Sedan fick jag mail idag att frakten skulle kosta 139 USD, låter mycket? Så firman, Marine Express anullerade denna per automatik. Någon som vet var i Sverige man kan köpa denna, den skall ha artikelnummer: Part # 710-91-18078 - TOOL Mvh. Bjare
  2. Hej! Jag har en Sea Ray 215 EC dock med en 5,7l motor. Jag köpte mig en Mirage stålprop jag har för mig att det var 19 stigning men jag skall kolla detta närmare då jag är vid båten nästa gång, det var ialla fall samma stigning som på orginal alu prop. Jag kan meddela att det blev en ganska stor skillnad på acc. samt att det gick att trimma ut mer lägre varv vid marchfart. Dock så tycker jag att den släpper ganska lätt vid tvära girar det gjorde aluproppen också dock har jag inga andra båtar att jämföra med så det kanske är normalt. Nu går dock inte motorn som den ska för tillfället (felsökning pågår), jag har dock för mig att den varvade ca. 4800 rpm på topp när motorn gick som den skulle. Enl. tryckloggen gjorde den då ca. 49 mph (=ca. 42 knop ej mätt med gps så det är nog lite glädje siffror i verkligheten kanske 38 knop). Jag har för mig att jag toppade ca. 45mph med aluproppen. Mvh. Bjarre
  3. Hej igen! Jag kännde mig ganska säker på att det var backventilen vid bränsletanken så jag rev i sär kopplingarna där här om dagen men upptäckte då att danken redan var borttagen . Jag hävde i en flaska Redline i tanken, skall sjösätta i veckan och köra en bit så för vi se. Ett annat symptom som jag också har är att när motorn är kall så dör den så fort jag ger gas. Jag måste låta den gå på tomgång ca. 1-2 min innan jag kan gasa. Kan detta symptom häna ihop med att jag tappat effekt vid högre varv? Vad jag förstått av andra inlägg (när choken varit bortkopplad) så måste man hålla igång motorn med gasen den första minuten, annas dör den. Detta är tvärt emot vad jag måste göra, vad kan det bero på? Skall tillägga att motorn startar lätt och jag behöver inte hålla på att pumpa med gasen el. dyl, motorn startade på 3 sek. nu när den stått hela vintern. Jag beställde en koppling från USA så jag kan mäta upp bränsletrycket innan förgasaren, detta borde ge något svar för hoppningsvis. Någon som har några fler tips? Mvh. Bjarre
  4. Hej! På min båt så sitter backventilen vid tanken, mellan tankens sugrör och bränsleslangen. Har för mig att min backventil ser ut som en sexkantshylsa och är ca. 5 cm lång. Mvh. Bjarre
  5. Hej! Jag har lite samma symptom på min maskin att jag tappat en del på maxvarv och har bytt det mesta... Jag är inne på att det kan vara backventilen vid bränsletanken som är igensatt. Har läst en del på amerikanska båtforum och det verkar vara ett vanligt fel. Det kanske kan vara värt ett försök att kolla denna. Mvh. Bjarre
  6. Tack för alla svar, jag återkommer med resultat när jag sjösatt och provkört! Mvh. Bjarre
  7. Hej! Jo, man tar ju en onödig risk med denna operation så självklart skulle jag vilja ersätta backventilen med en ny, jag skall kolla med Bayliner i fall de kan fixa en. Jag provade med bayliner.se och kom då till brunswickmarine dock hittade jag inga kontaktuppgifter där. Någon som har ett nummer el. dyl som man kan ringa? Nedanstående är taget från SeaRay:s Svenska hemsida: Därimot har vi ingen reservdelsbutik utan hjälper dig via vårt kontor. Det innebär att vi endast kan hjälpa dig som har en svensk såld båt där vi har både det moraliska och juridiska ansvaret. Jag skall tillägga att jag ej ringt och frågat men av texten ovan känns det inte som man är välkommen. Mvh. Bjarre
  8. Hej! Jag har faktiskt varit inne på denna metod då det verkar svårt att hitta en ny backventil. Vilket håll skall danken slås ut åt? Kanske i och för sig är självklart när man demonterat den. Lustigt, jag köpte faktiskt en flaska Redline SI-1 på mekonomen igår jag tänkte prova. Mvh. Bjarre
  9. Hej igen! Jag ha efter lite läsande på amerikanska båtforum mm. kanske en lösning på mitt problem. Flera andra har haft liknande symptom och då har det varit backventilen vid bränsletanken som varit täpt/trasig. Någon som vet var man kan köpa en ny sådan? Sea ray servicecenter säljer bara reservdelar till svensksålda båtar Mvh. Bjarre
  10. Hej igen! Flamskyddet är rengjort! Jag har även provat att ta bort locket till luckan för brandbekämpning på motorluckan, hålet är ca. 10 cm i diameter. Motorn gick perfekt får ca. 2 år sedan så och jag har ej gjort något som kan försämra lufttillförseln till motor. Jag har hängt upp mig på att den får för lite bränsle, eller skulle symptomen vara anorlunda då? Jag tycker att den verkar gå aningen magert med tanke på färgen på vissa stift. Om motorn fick för lite luft borde inte tändstiften vara svarta/mörka då? Mvh. Bjarre
  11. Hej! Jag har ej lyckats hitta felet än och varvet har sjukit lite till, max varv är nu ca. 4100 rpm. Jag blir ej klok på detta. Jag gjorde även ett komp.test på både kall och varm motor och det låg på ca. 11-12 bar på samtliga cylindrar, så det verkar ju vara ok. Jag tog bort tändstiften för att kolla hur de såg ut och noterade då att de stift som sitter på mitten är lite svart/bruna (dvs. normalt) medans de stift som sitter längst akterut se ut som nya i princip. Jag fick en känsla av att de cyl. fick för lite soppa är det möjligt på en förgasar motor (jag har haft bort ventilkopor för att kolla så någon vippa ej är av men de ser helt ok ut). Dock har ej dessa stift gått mer än någon timme och alla de gamla stiften var lika till färgen (lite ljus bruna = ok) Liten summering på vad jag bytt/gjort: Nya tändkablar, nytt fördelarlock, nya tändstift, ny tändspole, kollat så att tändningen står rätt (ok), bytt bränslefilter, rengjort flamdämpare, kollar länkaget till gasen (ok), kollat med startgas runt insug/förgasare, tagit bort chokespläll. Allt utan något som helt resultat. Det jag funderar på nu är att mäta uppbränsletrycket men har ej hittat någon adapter än, någon som vet var man kan köpa en sådan som passar rakt av? Kan en dålig bränslepump ge detta fenomen? Soppapumpen (mekanisk) är bytt för ca. 2-3 år sedan enl. tidigare ägare, är det vanligt att dessa ger sig? Någon som vet ifall det brukar sitta något bränslefilter i bensintanken på en Sea Ray 215 EC? Mvh. Bjarre
  12. Hej! Tack för svaren skall ner och prova i morgon fall jag får tid. Mvh. Bjarre
  13. Hej! Tack för svaret Patrik! Dock har jag några följdfrågor... Jag var nere idag med tändinställningslampan i högsta hugg. I framkant på styrbordssida av motorn hittade jag en lila/vit kabel är det denna man skall jorda? Det låg även en svart kabel brevid som går till jord. På svänghjulet finns bara ett kraftigt streck och på motorn finns bara en v-markering. Det ser ut som om det ev. har suttit ett klistermärke på svänghjulet förut. Jag misstänker att man har 0 gr när strecken är mitt för varandra, men skulle vilja ha detta bekräftat. Om det nu skall vara 10 gr förtändning så borde man väl bara kunna ta omkretsen på svänghjulet och dividera med 36 så får man avståndet från nollmarkeringen och rita det ett nytt streck för 10 gr förtändning, eller tänker jag fel? På motorkåpan står det att det skall vara 10 gr förtändning vid tomgång men i min rep.handbok står det att det skall vara 8 gr för min motor (år 1996), dock skall det vara 10 gr from. årsmodell 1998, dock kan ju min motor vara bytt . Någon som vet om man kan kolla upp årsmodell på motorn via tillv.nummret och i så fall var. Mvh. Bjarre
  14. Hej! Jag skulle behöva justera/kontrollera tändningen lite på min Mercruiser 5,7 l med Thunderbolt V (förgasare från 1996. Det vore super i fall någon kunde berätta kortfattat hur man gör då jag ej gjort detta förrut, dock gärna så detaljerat som möjligt. Jag har tillgång till en tändinställningslampa. Det jag undrar är vilka grader som gäller mm. samt hur man gör själva justeringen. Jag kan ev. få hjälp av en som skruvat gamla amerikanare. Är det som att ställa tändningen på en gammal amerikanare eller är det något som skiljer? Anledningen till att jag vill kontrollera tändningen är att motorn har tappat ca. 500 rpm. på maxvar senaste året och det känns som att man bytt/kollat allt annat. Mvh. Bjarre
×
×
  • Skapa nytt...