Gå till innehåll
söndag 10 november 2024

DaddyCool_08

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    18
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om DaddyCool_08

  • Placering
    Kadett
  1. Du behöver säkert byta bussningen som sitter i skölden. Montera bort drevet, lossa styrgaffeln på din bild och ta sedan ner styrhjälmen. Byt bussningen som sitter där i och montera tillbaka. Du kommer märka stor skillnad och inget glapp..
  2. Om man väl har bort drevet för att byta knutbälgen, vilket man BÖR göra vartannat år oavsett mo man kör mycket eller lite.. Gummit torkar, så passar man på att byta avgasbälgen samtidigt så att man slipper plocka bort drevet igen för att byta den när den spricker... Impeller kan man också byta vartannat år om man inte kör väldigt mycket, men som sagt som alltid så gäller det ju att hålla koll på maskinen hur den mår/kylning osv... Allt är ju upp till dig själv, vill man bli stående våran korta sommarsäsong så behöver man ju inte byta så ofta... Jag ser det som garanti...
  3. Hörni motorbåtsägare.... Låt denna tok hållas med sitt dravel och ignorera honom. Allt ni skriver emot honom, gör honom bara lyckligare och det tycker jag inte vi ska bjuda honom på.
  4. På de nya VP-dreven som d uhar så är det vääldigt exakt, du lär märka det. Det är ett rent h-vete att få in axeln om vinkeln är bara lite fel!
  5. Hejsan. Fjädrarna som håller backspärren, som du ser på dina bilder brukar bli slitna. De orkar då inte trycka i backspärren vilket resulterar i att drevet dras upp när proppelern börjar dra. Jag har samma sak på mitt gamla drev.
  6. Hej, jag har en Ockelbo DC21 tidig modell från 1970. Väldigt trevlig båt! Jag har en Volvo Penta V8 på 275hk i den. Den går riktigt bra och den drar inte alls mycket bensin. Jag maxar ca 42Knop men jag har ett gamalt drev(250) som inte är trimbart vilket medför tidig överplaning. Med ett duoproppdrev med trimfunktion så slipper man från det problemet. Vid marschfart 25-30knop drar den strax över 1L/Nm. En stor motor behöver inte jobba lika hårt och du kan på så sätt få ner förbrukningen. Båten i sig har tillräckligt stora utrymmen för en familj på 2 vuxna och 1barn. Vi är 2 vuxna och 2 barn. Funkar det också. Skrovets konstruktion är fortfarande idag modern och är kraftigt och rejält byggd. Mina erfarenheter av Flippern är att den går mycket hårdare i krabb sjö. Så mitt råd, en Ockelbo med en kraftig och fräsch motor med duoproppdrev så har du en mycket trevliv familjebåt. Dessutom klassisk! God jaktlycka!
  7. Jo, det vet jag... Men risken att det ska gå av när den ligger i sjön är minimal om du inte kör på en sten. Riskerna är när man lyfter upp/ur den eller när den läggs på bockar el dyl. Men kag håller med om att det är en idiot lösning från början. Lite trist att plasta igen det när den redan ligger i...
  8. hmm... ja i så fall blir det ju svårt att leta efter den. Men jag känner inte att det är värt att byta vajern till en så gammal pryl. Känns nog som att det får bli en igenplastning i vinter isåfall.
  9. eftersom den med största sannolikhet redan är sur så gör det bara saken värre att ge den mera gas=bensin.
  10. Detta är typiskt förgasarfel. Inte enbart b20 som har detta symptom. Även nyare motorer kan bete sig så. Beror som ni varit inne på att motorn blir sur. Renovering av förgasarna så kommer problemet försvinna, vågar nästan lova det. Men var noga att kolla upp priset på renoveringen gentemot nya förgasare, har man tur så kan man få tag i nya för i stort sett samma pengar. Anledningen är att spjället i förgasarna som ska stänga när motorn är avständ inte stänger helt utan lite soppa droppar/rinner ner i cylindrarna och stiften blir sura. Kan också vara automatchoken, men i det fallet så borde den först tända, eftersom den extra soppan kommer först när du vrider på nyckeln.
  11. Hej på er, nån som vet hur man kan få i ordning på en Sumlog av Vajertyp med lilla propellern under båten. Problemet jag har är att mätarnålen studsar och hoppar så in i bänken. samt att den visar ca 5knop för mycket. Kan man serva på något sett eller är det bara att kasta bort skräpet?
  12. Jag har varit med om två helt sprillans nya motorer denna vår som vi behövt knacka på startmotorn för att de ska funka, så det är ingen garnati att en ny startmotor fungerar som den ska... Men 150pix låter ju inte så farligt..
  13. Det du först kan testa är det gamla knacktricket. Enklast om ni är två presoner. En vrider på nyckeln och en knackar på startmotorn samtidigt. Brukar fungera.
×
×
  • Skapa nytt...