surfaren
Medlemmar-
Innehålls Antal
10 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm surfaren
-
Placering
Kadett
-
Jag anser att bästa valet i den prisklassen är maxi 77.Den har tillverkats i många exemlpar ca 3700,det finns många begagnade att välja bland.Vid köp av Maxi 77 bör du välja en båt som är tillverkad 1977 eller senare.År 1977 fick Maxi 77 kraftigare bottenkonstrukton genom basiredning med integrerade bottenstockar,stålförstärkning vid kölen mm.Båten fick även Sjöfartsverkets godkännande 1977 den sk Blåskylten.Trisskryssaren har jag inte någon erfarenhet av.Min familj 2vuxna 2barn i 10 års åldern lånade för några år sedan en kamrats Comfort 26 i en vecka,den var lättdriven och trevlig att segla men koforten under däck var usel.Den har väldigt låg takhöjd,jag och min fru fick ont i nacken och rygg trots att vi är korta 175cm resp.166cm.I Maxi 77 kan en person upp till medellängd stå hyffsat bekvämt vid ruffnedgången för matlagning eller påklädning.
-
Bra initiativ!Har avbokat telekatalogerna,Ett tips till:ringde tidigare till Dagensnyheter och Svenska dagbladet och medelade att jag inte vill ha deras bostadsbilagor som kommer varje helg.Bostadsbilagorna skickas som adresserad reklam,ange bara namn och adress så slipper du skiten.
-
Jag är medveten om att Bavaria är baktung och att den inte är snyggast i viken. Jag hade hoppats på en saklig debatt om Hanse och dess fördelar och brister,Bavaria kan vi diskutera i andra trådar.Var är alla Hanseägare/seglare eller före detta Hanseseglare?
-
Det finns andra trådar för Bavariabåtar,denna tråd handlar om Hanse!
-
Varför tycker du att kvaliten är bättre på Hanse än Bavaria?
-
Att hänvisa till bavariaklubbens diskussionsforum och påstå att det är ju ett faktum att det är hur mycket fel som helst på dem är onyanserat och felaktigt.Hanseklubben har förvisso ett forum på sin hemsida där viss kritik framkommer men var på nätet kan man läsa om alla andra fabrikats fel och brister,kommenterat av ägarna? jag har seglat min Bavaria i 2 säsonger ca 1100 M och har inte haft flera problem än mina seglarvänner som har valt att köpa dyrare båtar bl a Hanse 341 samt Sun Fast.
-
Oavsett vad man tycker om Bavaria,Hanse,Delphia och andra lågprisbåtar så hoppas och tror jag att de på sikt får ner priserna på begagnade segelbåtar till en mer rimlig nivå.Innan jag ledsnade på begagnatmarknaden och köpte en ny,tittade jag på väldigt många båtar och noterade den fräckhet och girighet som finns hos en del säljare.Några exempel: en båt från 80 talet påstods ha nytt stor storsegel,vid närmare kontroll var seglet 4 år-ett 4 år gammalt segel som är använt är inte nytt,dessutom förutsätter jag som köpare att storseglet på en 80 talsbåt är bytt och inte orginalseglet.Ett annat exempel på ett annat objekt påstods det att motorn var nyrenoverad som försäljningsargument,sanningen var att topplocket var renoverat pga vetilhaveri,skulle vilja se den bilsäljare som vill ha mer betalt för sin bil för att han har reparerat motorn.Jag tycker att 500-600000kr är för mycket för en 25 år gammal båt i storleksklassen 32,33 fot om den har orginalmotorn och gamla segel mm
-
nirilli beklagar att han utsätts för så många påhopp,det är inte så konstigt när han kommer med en massa osakliga och grundlösa påstående citat:Bavaria är en billig och rent utav farlig båt slutcitat.I mitt fall var alternativet till en ny Bavaria 30 en begagnad båt från 80 talet i ungefär samma prisklass.Jag är bekant med en välkänd besiktningsman och han anser att Bavaria är bättre byggd än de flesta båtarna från 80 talet gällande bl a röstgärns infästningar kölens infästning mm.Det är många farliga båtar som seglar omkring!Det finns ingen annan segelbåt som får så mycket spott och spe som Bavaria.Varför ifrågasätts aldrig de dyra segelbåtarna? Måste en segelbåt på drygt 30 fot kosta över en miljon kr för att bli accepterad.Är det ingen som funderar över att de dyrare varvens vinstmarginaler är mycket högre eftersom de de har mycket lägre tillverkningsvolymer sämre inköpspriser och orationell produktionsteknik.
-
En bekant köpte båt 2005,han valde mellan en helt ny Bavaria 37 och en Hallberg-Rassy 352 från 1988.Båtarna kostade ungefär lika mycket,eftersom han är snobbig valde han Hallberg-Rassyn.Han har lagt ner över 200 000kr bara i reparationer:ny turbo till motorn(2003 turbo),renovering av topplock,nytt backslag,reparation av teakdäcket,nytt storsegel,renovering av elsystemet mm.semestern 2006 blev förstörd när backslaget havererade. Även en såkallad kvalitetsbåt blir gammal och sliten och kostar pengar och tid.
-
Hej Köp en 2 cylindrig 4 taktare,Honda och Yamaha har 2 cylindriga 6 hästare övriga fabrikat from. 8 hästar.En 2 cylindrig motor har en mycket tystare och mjukare gång.En av mina seglarvänner köpte för några år sedan en Honda 6 hk till sin Maxi 68 och den räcker mer än väl till den båten och bör klara din något tyngre Maxi 77.Honda 6Hk är en gammal men beprövad konstruktion till ett förhållandevis rimligt pris mellan 15000-16000kr hos återförsäljare.EN 8Hk vore toppen,men den är i regel tyngre och dyr en bit över 20000kr. Lycka till!