Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024

MickeJ

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    7
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om MickeJ

  • Placering
    Kadett
  1. Hejsan, jag har också haft lite problem när jag skulle skruva isär en gammal Johnson för några år sedan, vad jag minns så måste man lossa en eller båda skruvarna som förbinder växelpinnens övre och undre del, det är alltså inte bara en klämkoppling utan en halvmåneformad urfräsning som gör att sakerna sitter ihop så länge skruven är kvar. Med vänlig hälsning. Micke.
  2. Jobbar nu på allt vad jag kan för att få i båten i vattnet, motorn som skall monteras står nu lös inne i ruffen, motor och backslag väger ju nu en cirka 160kg så det skulle ju vara fruktansvärt smidigt om jag kunnde använda kranen i båtklubbens hamn för att lyfta den till sina fästen, frågan är nu om det är risk för vatten lekage om inte flänsen på propelleraxeln är monterad mot motorn, tätningen är en sk. Blackjack, vad jag förstått av tätningsprincipen så borde det inte vara något problem då vatten trycket gör att gummit trycks mot axeln och tätar även om axeln inte är helt centrerad. Frågan är nu om jag har rätt? vore aningens trist att slänga i den bara för att ta upp o göra om allt igen. Någon som har testat kanske? mvh. Micke. snabbfakta: Båt: Ohlson 29 -75 Motor: Volvo penta MD6 Axeltätning: VP blackjack
  3. Jag är nu (såklart) ute i sista sekund för att beställa ett nytt försegel till min båt, jag har även skaffat mig ett rullsystem. Det jag inte riktigt lyckats hitta nån info om är hur långt seglet skall vara i förhållande till profilen, dvs. hur långt spel fallsvirveln skall ha att röra sig på ? Givetvis vill man ha seglet så långt upp som möjligt men vad är rimligt att dra av för att inte riskera att få ett segel som inte går att spänna ordentligt? Båten det rör sig om är en ohlson 29 med mastheadrigg, cirka 11m förstag.
  4. Jo sailguide har jag ju kollat på men där anges ju inte genua 1 (rullfock blir väl lite mindre dock) Får väl ta o rulla fram seglet i värsta fall, hade bara hoppats på o slippa de, de e ju aningen otympligt när man bor i en etta
  5. Skall köpa ett rullsystem till min båt nu och då har ja ju insett att ja inte vet hur stort försegelsegel jag har. (eller ska skaffa kan vi ju säga då jag även ska köpa nytt segel) Har kollat på plastimo's 608 S/T och 810. 608 är för max 25kvm, så frågan är ju om en sån räcker, sen skillnaden mellan S och T, är det nån förutom att T har dubbla likrännor? Båten är alltså en Ohlson 29 -75
  6. Jodå förbrukningsbank handla jag förra året, 2x110Ah, Så startbatteriet skall endast vara till motorn. ah, det där med CCA värdet var ju intressant, kollade biltema nu o såg ju att dom faktiskt uppger det värdet för batterierna. Senast ändrad av MickeJ | 15 mars 2009 | 23:07
  7. Skall nu i vår montera i motorn (en Volvo Penta Md 6b) i segelbåten, Eftersom jag inte har något startbatteri i nu undrar jag hur stort jag skall köpa? (egentligen hur mycket det klarar att lämna vid start, men på normalprisbatterier hänger väl det rätt mycket ihop med kapacitet) Hur stora batterier har ni i era båtar, och varför?
×
×
  • Skapa nytt...