stockankare
Medlemmar-
Innehålls Antal
37 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Hmm, lite otur att jag kom att tänka på det när motorn är ute och drevet delat... Hade hoppats att det var markerat på något sätt, typ stod på någon skylt eller så. Tar ut drevet senare i veckan, får väl sätta ihop det och kolla annars, att varv på axeln drygt två varv på propeller = 2.15? är det rätt tänkt? Tvärtom, 2,15 motorvarv=1 propellervarv. Propeller med 8" stigning går alltså teoretiskt 8" (0,2m) framåt i vattnet för varje varv. Vid 2000 varv på motorn och utväxling 2,15:1 skulle båten gå 2000x0,2/2,15 meter/minut = 186 meter =186x60/1852 = 6 knop och så slirar propellern lite i vattnet (slip) så farten blir lite lägre. Enkelt va? Det går väl lika bra att i stället för svänghjulet kolla på den ingående axeln i det lösa drevet. Tack för svar, ska testa att räkna på ingående axel.
-
Hmm, lite otur att jag kom att tänka på det när motorn är ute och drevet delat... Hade hoppats att det var markerat på något sätt, typ stod på någon skylt eller så. Tar ut drevet senare i veckan, får väl sätta ihop det och kolla annars, att varv på axeln drygt två varv på propeller = 2.15? är det rätt tänkt?
-
Den förbränner 5liter på 28 timmar, dvs mindre än 2dl i timmen, knappt 2000w värme, jag hade nog inte haft den igång när jag somnat, men väl som brasa för att få upp värmen, torka kläder odyl. Finns väl koldioxidlarm att köpa om man vill ha den på natten?
-
-
Ställt frågan på annat forum men inte fått svar, provar här också Har köpt en beg md5c med 120s drev och den ska ersätta min nuvarande md5b med 110s drev. Jag vet att det finns två olika utväxlingar på 110s drevet, 1,66:1 och 2,15:1, hur vet jag vilken jag har? Behöver jag byta blad på foldingpropellern som är en vp original 14x8 i samband med bytet? Om jag inte byter, vad händer, höga varv och låg fart eller tvärt om? Lasse
-
Jag är också intresserad av att gelea bort botten färgen, förra våren skrapade, slipade och kletade på nåt från lefant(tror jag det var) men lite återstår allt!
-
Vart i stockholms/södermalands området kan man hyra kolsyrebläster?
-
Är ute i god tid, men det kanske inte skadar. Vill ha tips på båtklubb från södra stockholms skärgård till Trosa ungefär där man kan lägga upp båten påmastad, alttså inte marina eller dylikt.
-
Wasa varvet i södertälje skriver på sin sida http://wasayachts.eu/servicevarvet/motorbyte/att " Livslängden på en dieselmotor är någonstans mellan 10 till 15 år. Det ofta inte antalet gångtimmar som är orsaken till att motorn tar slut utan helt enkelt åldern." Jag ringde en installatör som installerar motorer och frågade honom om det stämde och han tyckte det verkade rimligt, jag valde då att renovera "den gamla trotjänaren" . Med facit i hand skulle jag köpt en ny motor, kanske inte en yanmar eller vp, det finns många kubota och mitsubichi baserade motorer att välja på, och vårdat den som ett barn... Installatörens visdomsord som jag tog till mig var att ställa in en avfuktare i motorrummet över vintern.
-
Den där propellergummigrejen var jag med om i höstas, båten vibrerade en stund, när jag la i backen slutade båten driva och bara varvade när propellern lossnade och skönk. Borde gå att kolla genom att vrida på proppen (med tändningen/dödmansgreppet bortkopplat. dra och vrid i propellern och om det inte känns stumt så sitter det nog inte som det ska
-
95 oktan är inte speciellt lagringsbeständig. Om du inte kör så mycket eller om du har halv tank över vintern så kan bensinen bli dålig och dra åt sig kondensvatten. Gör rent förgasare (eller alla!). När du backar tror jag propellern inte är lika "stark/utväxlad" som vid drivning framåt och därför kan motorn varva mer.
-
Tack för tipset, jag kommer ta en regel, borra 18mm hål och sätta biltemas nylonårklyka i hålet, montera regeln med buntband på ybommen så slipper jag borra i klubbens ybom
-
Avangeline började följa stockankare
-
stockankare började följa Bälgbyte 110s drev
-
Varför ska dom bytas? vilka är symtomen? MD5 är en bra och slitstark motor värd att sköta om/underhålla !
-
En liten kofot gör jobbet, den raka ändan vill säga. Använder en sån till dieseltankens lock på min segelbåt, troligen ungefär lika stor "skruv" som din dyvika
-
Håller på att montera ihop mitt 110s drev och, om jag förstår instruktionen rätt, ska det vara något som heter permatex mellan drevhalvorna ( det finns två stycken papperspackningar med i satsen men dom ska nog vara till 130 och 150 dreven). Om jag förstår det rätt var det ett packningsmassa som inte härdade, vad har ni andra använt? Jag köpte plastic padding gasket och den blev typ packnings hård när den fick härda, kanske marinfett istället? Saken är den att när jag delade på drevet fanns det inget spår av vare sig packningar eller något annat, bara fett på o-ringen.
-
Tack för snabba svar, blir nog en sån, har också funderat pa att koppla vattentanken via motorn, på så sätt sköljer man ju den med färskvatten efter användning, har sjövattenkylt, nåt särskilt att tänka på ? backventil?