Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025

expander

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    11
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om expander

  • Placering
    Kadett
  1. Jag vill tillägga att jag gjorde ALLT för att få bort båten. Och båten var försäkrad under hela tiden. jag annser dock fortfarande att en faktura på 11000 utan kontakt med mig, är HELT orimlig.
  2. JAg sökte bärgarhjälp men dom ville inte gå in i den trånga hamnen med risk att skada ybommar mm.... vanvård, knappast, snarare otur.
  3. Ja, motorn rasade tyvärr som sagt, och jag har varit i kontakt med personalen som låg i hamnen undertiden jag låg där. Jag förstår lixom inte hur dom kan skicka en faktura, dessutom till min chef (mitt privata mobilnummer står på visitkortet) utan att ha kontaktat mig, jag har vid upprepade tillfällen under våren sökt hamnkaptenen i wasahamnen utan framgång. Har talat med en jurist nu på kvällen och han sa iallafall att utan avtal så har dom ingen rätt att skicka en faktura bara rätt upp och ner(framförallt inte till min arbetsgivare och absolut inte utan att ha sökt kontakt med mig). dessutom sökte jag som sagt nödhamn vilket han skulle undersöka närmre. Och när det gäller vädret..... Ja du, tror du jag planerade att få motorhaveri???? ¤ Allt nog och medan.
  4. I december förra året råkade jag ut för ett motorhaveri i stockholms innerstad. jag kunde med nöd och näppe ta mig in till wasahamnen där jag lämnade båten över helgen, detta var runt Lucia och det var obemannat. under helgen frös båten fast och jag kunde inte ta mig därifrån då båten var helt infrusen. Motorn var lagad (igensatta bränslefilter var orsaken till haveriet) men jag satt fast fram till början på april pgav isläget.. Nu till det roliga, nu har Wasa Hamnen skickat en faktura till min ARBETSGIVARE på 11000:-. Dom har inte änns skickat faktura till mig, inte ringt eller änns hört av sig, jag lämnade ett visitkort där mitt privata nummer samt namn står, har pratat med folk på plats under vintern, något snack om betalnig för min nödhamn har det aldrig varit snack om. Min chef fick fakturan idag och jag lämnade hamnen vid islossningen i början på april han var INTE imponerad, Detta kan ej vara lagligt, vad har jag för rätt/skyldighet???
  5. I december förra året råkade jag ut för ett motorhaveri i stockholms innerstad. jag kunde med nöd och näppe ta mig in till wasahamnen där jag lämnade båten över helgen, detta var runt Lucia och det var obemannat. under helgen frös båten fast och jag kunde inte ta mig därifrån då båten var helt infrusen. Motorn var lagad (igensatta bränslefilter var orsaken till haveriet) men jag satt fast fram till början på april pgav isläget.. Nu till det roliga, nu har Wasa Hamnen skickat en faktura till min ARBETSGIVARE på 11000:-. Dom har inte änns skickat faktura till mig, inte ringt eller änns hört av sig, jag lämnade ett visitkort där mitt privata nummer samt namn står, har pratat med folk på plats under vintern, något snack om betalnig för min nödhamn har det aldrig varit snack om. Min chef fick fakturan idag och jag lämnade hamnen vid islossningen i början på april han var INTE imponerad, Detta kan ej vara lagligt, vad har jag för rätt/skyldighet??? Senast ändrad av expander | 06 augusti 2010 | 17:30 Senast ändrad av expander | 06 augusti 2010 | 17:34
  6. SAer lite ut som en Finmar fair lady... men jag kan ha fel. Senast ändrad av expander | 26 januari 2010 | 18:28
  7. Ett litet tips... Har under åren satt in 4-5 st nya toaletter med septiktank.. För att få en smidig tömning, sätt en kulventil på avluftningen, vid tömning så stänger du avluftningen, stänger bottenventilen, pumpar på muggen så du får ett övertryck i tanken,sedan öppnar du bottenventilen och PLOSH! så tömms tanken, pumpa sedan lite till så tömms det helt. jag har haft tanken både under och över vattenlinjen, detta fungerar utmärkt. GLÖM EJ ÖPPNA AVLUFTNINGEN....
  8. Behöver ALL info jag kan få (på väg att köpa en) Tack på förhand!
  9. Alltså....det är väl snarare så att ladddioden (skiljerrälet) slår över när ena (1sta lämpligtvis startbatteriet...) uppnått ca 13v och laddar sedan upp förbrukningsbatteriet. vill du vara idiotsäker kör du huvudströmbrytare till båda källorna och ladddiod. Blockchema till detta finns med i förpakningarna. ANnars är principen enkel. Det är oftast (!) pluspolen man bryter och även låter laddningen gå genom. Kolla bara vad generatorn klarar att ladda så du inte smackar på 3 st 115 Ah batterier 1 st 75. Du bör dessutom kanske överväga att ha ett kraftigare startbatteri om du bara skall ha ett startbatteri (115 ah). Och kanske 2 st 75or till förbrukningen bara.. Lycka till och jag hoppas jag inte sa för mycket konstigt och felaktigt
×
×
  • Skapa nytt...