Gå till innehåll
tisdag 04 februari 2025

Tarantel

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    4
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Tarantel

  • Placering
    Landkrabba
  1. Är det minus skall motorn vara i eftersom lite vatten i växelhuset kan orsaka stor skada då det fryser. Kylkanaler har också lättare att rinna ur om motorn står upprätt. Kör båt året runt och har inte hissat min motor på 3 år...
  2. Jag har inte mätt själv men jag vet att verkstan som installerade fanskapet mätte någon av de 8 gånger jag varit där och klagat på motorn jag köpt av dom inte startar. De hävdade att spänningen var i lägsta laget över startmotorn och att spänningsfallet låg någon stans på vägen till motorn - och det var givetvis mitt ansvar eftersom elsystemet installerats av någon annan... Nu ligger båten på land - hur är det med att provstarta utan kylvatten??
  3. Tack för svaren! Jag har både ett optima batteri och ett bauta 115 Ah marinbatteri som jag brukar varva emellan och ta hem och ladda för att de alltid skall vara på topp. Ändå är det bekymmer. Jag kör varje dag!!! Det får bli brytare...
  4. Jag har en Ficht 150 hk motor på en aluminiumbåt och har stora problem med att få tillräckligt med ström till starten. Jag skall nu byta ut hela elsystemet och har fått olika bud på om jag skall ha en huvudbrytare innan motorn eller ej. En åsikt var att motorns CPU behöver konstant spänning för att inte bugga och en annan var att båtar i metall alltid skall ha huvudbrytare p.g.a. risken för galvaniska strömmar. Någon som kan reda ut detta åt mig?
×
×
  • Skapa nytt...