Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024

chefen72

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    15
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om chefen72

  • Placering
    Kadett
  1. Hej! Hur lång är kojen på Riva? Hur bred är den? Jag har sökt med ljus och lykta men hittar det inte! Tacksam för svar!
  2. Hej! Jag är ny i branchen så jag undrar lite.... Jag har en Mercriuer V8 7.4 liter, bravo three, årmodell 1995. Jag undrar: Oljefilter, Mallory 9-57811. Passar den? Olja: Yamalube 4 stroke motor oil. 10W-40 API SJ/CF. Passar den? Mvh Patrik
  3. Hej! Ett litet problem jag har. En Mercuiser V8 7.4 L, 330hk, års -95. Det är slutet system i den. * Behöver jag byta olja i den efter säsongen? * Behöver jag något glykol i den? Jag är novis i det här området. Jag hoppas på tur
  4. Hej! Tack så mycket alla som svarat chefen72
  5. Nej, den är inte från Norrköping.
  6. Hej! Jag funderar på att köpa en Sea Ray 270 Hur mycket drar en Sea Ray 270 (7.4 liters/330 hk)? Marshfart och toppfart? Mvh chefen72
  7. Hej! Nu har jag kollat, beställt och fått hem delen. Det mycket riktigt CDIn som var trasig. Efter bytet går motorn som ny. Startar direktet och går jämt och fint på tomgången. CDI köpte jag hos drev.se. Det var beställnings grej men dom hade den på två veckor. 1500 spänn inkl frakt. Stort tack för hjälpen. Vill inte tänka på vad det hade kostat att lämna in för att få det åtgärat. //chefen72
  8. Hej igen! Nu har jag försökt kolla lite mer vad det kan vara, men med risk att bli utskrattad på forumet så frågar jag - vart sitter CDIn?! Hur som helst så kommer ingen gnista till cylinder nr 2 (den i mitten), men vid mätning så är det samma motstån genom samtliga tre tändkablar. Kan en spole vara trasig och ändå ge motstånd vid mätning med tanke på att den funkar när den blir varm? Om det skulle vara en trasig spole - vad kostar en sån ny resp begad? Samma fråga om CDI, pris ny resp begad? Tack på förhand för alla snabba och bra svar!
  9. Hej! Hade problem med laddning tidigare. Bytte likriktare och det löste sig. I övrigt så går den bra (när den väl går), svarar direkt på gasen, jämn och fin i gången, ingen konstig rök eller så. Förutom när nämnda problem uppstår. Då kommer ett stort moln (blått) när det ger med sig. Lite dålig tomgång har den nog också, vill tjuvstanna. Gammal motor kan ju få krämpor men jag vill ju inte byta bort den om det är ett enkelt fel. Så mycket kör jag den inte. //chefen72
  10. Hej! Jag har problem med min kära Johnson igen. Dålig på motorer som jag är så behöver jag lite tips och ideér. Det är så här att den går riktigt dåligt när den är kall, vill inte varva ut. Men efter ett tag så hostar den till och varvar ut och går som den ska. Mina tankar har varit att den bara går på 2 cylindrar, skitigt bränsle fiter, något med tändningen osv. Men då ska det väl inte gå till sig när man kört ett tag... Tacksam för svar //chefen72
  11. Det visade sig vara en kortslutning på en kabel som gått av, samt likriktaren som brunnit. Men säg den lycka som varar för evigt? Se mitt nya inlägg. //chefen72
  12. Tack för alla era svar. Nu ska jag påbörja felsökningen. Jag återkommer så ni får veta hur det gick
  13. Hej Har fått något fel på min Johnson 70hp från -80. Har gått hur bra och fint som helst men nu hände något. Skulle starta och märker att batteriet är tomt. Ordnar fram ett fullt batteri och motorn startar hur lätt som helst. Kopplar in gamla batteriet för att låta det ladda medans jag kör hem båten. Kollar om batteriet har laddat när jag kommer hem men det har det inte. Sätter på nytt i ett fullt batteri och ska starta men då går det inte. Batteriet som är fullt orkar knappt dra runt men när jag kopplade batteriet direkt på startmotorn och jordade på blocket drar den runt hur bra som helst men den vill inte tända. Eftersom jag har tummen mitt i handen när det gäller motorer behöver jag nu hjälp av alla duktiga motorexperter här på forumet. Vad har hänt och hur kan jag åtgärda detta? Har tidigare haft detta inlägg på mekforum men inte fått något svar. Hoppas på mer tur denna gång //chefen72
  14. Hej Har fått något fel på min Johnson 70Hp från -80. Har gått hur bra och fint som helst men nu hände något. Skulle starta och märker att batteriet är tomt. Ordnar fram ett fullt batteri och motorn startar hur lätt som helst. Kopplar in gamla batteriet för att låta det ladda medans jag kör hem båten. Kollar om batteriet har laddat när jag kommer hem men det har det inte. Sätter på nytt i ett fullt batteri och ska starta men då går det inte. Batteriet som är fullt orkar knappt dra runt men när jag kopplade batteriet dirket på startmotorn och jordade på blocket drar den runt hur bra som helst men den vill inte tända. Eftersom jag har tummen mitt i handen när det gäller motorer behöver jag nu hjälp av alla duktiga motorexperter här på forumet. Tacksam för svar! //chefen72
×
×
  • Skapa nytt...