Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024

Joch

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    45
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Joch

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Jag hat inhandlat 2 st 50W som jag tänkte montera på fördäck. Panelerna är av den tunna typen som flexar lite och jag funderar på att fästa dom med "kardborre" typ 3Ms Dual Lock. Storleken på panelerna är väldigt likt luckan som redan finns på fördäck. Placerar dom så att det ser ut som om jag har 3 luckor istället för 1. Se bild där jag photoshopppat lite. Sen blir det en utmaning att dra kablaget så det inte är vägen eller stör. Båten bredvid har en 100w med aluram på targan. Grabbräcke + ett Noafäste gör att panelen blir vinklingsbar.
  2. Även om det är anpassat till Seaclear och Fugawi så funkar det kanon med Androidaplikationen Pathaway som efter senaste uppdateringen kan hantera kartor i Bsb format. Jag fick snurr på det med att konverterat kartan till prc format. Kört det nu i 2 somrar på både mobil och platta. Funkar utan problem.
  3. Tror inte att sjökortet som finns på CD går att använda på plotter. Jag använder det i ett program på min Samsung Tab som heter Pathaway. Funkar i mobilen också. Joch
  4. Hej! MiniMax eller Swemax 690 är en kanon båt. Hade en med aluminium doghouse som gör utseende lite mordenare. Våran var bestyckad med en V8 och duopropp drev vilket gjorde den till en fantastisk båt att köra. Hittar du en med en V8 så grattis. Ångrar att jag sålde min. Bränseförbrukningen har jag inga siffror på men den var inte speciellt törstig med V8an. Lycka till! /joch
  5. Är inte Aq 170 en rak 6:a medan Aq171 är en rak 4:a? Tror att priset på limpa till Aq171 är förhållandevis dyr hmf med andra volvospisar? /Joch
  6. Hej! Har slitit ur mitt silentchocie för lite service/renovering. Läcker lite i axeltätningen. Under tiden kör jag avgaser och kylvatten rätt ut. Har monterat en slip-in ljuddämpare för att få bort det värsta smattret och nu låter det lagom mullrigt. Nu till min fråga. Vad ska jag använda till att plugga igen bockhornet? Bockhornet sitter ju kvar där och tänkte att det måste pluggas igen under tiden jag renoverar silentchoicet? För jag vill ju åka båt under tiden. Glömde givetvis att mäta diametern på hornet men en avskuren pet-flaska gled precis över. Skulle tippa på 3-4 tum Finns det någon ändplugg av något slag man kan använda? Någon typ av slang som inte är en slang utan tät/försluten i ena änden som är användbar? Motorn är en Cheva small block Vp-kovertering med 280dp drev. /Joch
  7. Jag hade tidigare en båt med ett gammalt Alpha One drev som en dag inte ville gå ända ned. Dock hade jag nog en annan hydraulpump än vad du har men jag löste det efter lite kliande i huvudet. Jag lossade påfyllningsskruven eller om det var en luftningsskruv minns jag inte riktigt. Därefter ställde jag mig på drevet så sjönk det in till ändläget samtidigt som det bubblade ut lite hydraulolja/luft ur pumpen. Om det är rätt att göra så vetefan men det funkade för mig. Att cylindern inte går helavägen in måste ju beror på att det är luft i sytemet eller för mycket olja? /Joch
  8. Hur har det gått här? Fått ordning på det hela? /Joch
  9. Hej igen. Det är en jäkligt fin båt det där. Tror det går en lika dan i våran pöl men med en V8 i. Om du köper och det går åt helvete med motorerna så kan du ju sänka ned 2 nya 4or för den budgeten du lagt upp. Angående bensinförbrukningen vet jag inte om det blir sådan stor skillnad? Skulle tippa på att dessa 4 får slita satan jämfört med lite större spisar. Dock kan jag inget om båtmodellen eller vad den väger mer än att den tilltatalar mig utseendemässigt. Pruta lite till och slå till! Man ska köpa det man vill ha och man lever bara en gång. Kör så det ryker och hoppas att det håller! Joch
  10. Dålig koll på hur motorn är annars. Nu när polaren fått i ordning på sina så tuffar och går den bra. Tänka på är väl att det är kamrem på dessa volvo 4or. Hoppar den av eller går av så har du antagligen lite jobb framför dig. Tror det innebär general-ras! Observera att detta är bara spekulationer och inte nåt du ska lita på till hundra %. Har överlag ingen erfarenhet själv av dessa motorer förutom det man sett polaren fixa med och det jag hört ryktesvägen. Finns säkert de här som kan detta mycket mycket bättre och garanterat vet. Lycka till med båtköpet! Det blir säkert bra! By the way, vad är det för båt du är spekulant på? Joch
  11. Jag skulle tänka mig för jävligt noga innan jag köpte en båt med dubbla AQ171! Just den motorn har man(Volvo) väl inte gjort så där supermånga av? Har för mig att bara limpan/grenröret kostar i runda slängar 12 lakan/motor. Har en kompis som har pysslat lite (hela förra sommaren) med dessa motorer och det dryper ju inte av reservdelar precis. Kan iofs vara en mycket bra motor. Så väl insatt är jag inte men väl värt att kolla upp. Det funkar säkert så länge man sköter grejorna. Angående dp dreven så har jag dålig koll men tror som de som skrivit tidigare att det inte ger så mycket om något i toppfart. Har åkt med dp på de 2 senaste båtarna nu och de funkar kanon. Bara man håller efter med nya bälgar , anoder och oljor. Joch
  12. Du kanske kan prova dig fram och mäta på någon av de andra mätarna som fungerar så kanske du kan lista ut principen hur de funkar. Har själv ingen koll så här på rak arm. Men det borde gå att lista ut! /Joch
  13. Jag skulle tippa på att den sitter på tändspolen. Men det är som sagt bara en gissning. /Joch
  14. En ide kan vara att lyfta på locket under gång för att höra om motorn går bättre? Borde väl bli en skillnad i varv om den får för lite luft med locket stängt? Bara en tanke.. /Joch
  15. Hej Angående spjället som regleras via suget så är det kontrollerat då polaren styrde och höll stumt medan jag låg och glodde ner i förgasaren. Att förgasaren sluter tätt mot insug har jag kollat igenom att spruta lite startgas runt packningen. Misstänkte det först då det sitter någon adapterplatta mellan fugge och insug. Därav är man lite sugen på ett edelbrock aluinsug som skulle passa bättre. Ingen vatten i oljan. Ventilerna är ju en grej som det kanske skulle kenna vara. Någon sa att jag borde släppa ett kvarts till ett halvt varv på ventilena? Kanske borde prova. Fan nu längtar jag till våren då man får slita fram båten och fortsätta undersökandet! Tack Tomas och alla andra för förslag och tankar. /Joch
×
×
  • Skapa nytt...