-
Innehålls Antal
91 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm mickeoannelie
-
Placering
Kapten
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Att bli sjuk och åka till sjukhuset är definetivt skäl att utebli och borde inte vara skäl tillböter. Det viktiga är nog att man för just en dialog så styrelsen vet vad som hänt och inte bara försvinner Kolla NÄR styrelsen läste ditt mejl läs noga vad som står i just din klubbs regler,där kan finnas regler om din situation. Har man en gång gått med så har man även förpliktigat sej att följa reglerna men i ditt fall finns ju skäl att utebli. /Micke
-
Hej Mitt nya kapell täcker hela aktern(gammla på bilden) Ska du ha nytt,kolla med www.avrora.se Dom sydde mitt för 15000+moms (Storebro tar 25+) Min båt på deras hemsida under galleri /Micke
-
Hej Storebrokamrat Har själv en 31a med targa,den bakåtlutande typen. Kostar hos Storebro 19500+moms......dyrt men orginal med bästa passform Dom tillverkar på beställning och varvet är i full gång igen med sin nya ägare kan jag tillägga Kolla med Klas på reservdelar om han möjligen har nåt beg liggandes. Men har du kapellet på bilden så måste detta sys om för att passa targan då det ju blir 2-delat med mängder av dragkedjor,jag har 18st....................! /Micke
-
Hej Till Er som är intresserade så kan nämnas att Storebro är tillbaks på egna fötter denna gång. En ensamm ägare från Stockholm med stort intresse för dessa båtar (äger flera!) har tagit över och ska driva verksamheten vidare. En kille med arbetarbakgrund,renhållning,slamsugningsfordon,åkeri. Alltså ingen finanssnubbe som ska göra snabba pengar eller spekulera bort densamma.... En stor fördel nu är att dom bestämmer själva och inte andra(läs Nimbus) styr villkoren. I detta nu är det oklart om nya modeller ska tas fram eller satsning ska ske på underhåll,uppdatering av befintligt båtbestånd. Fn är det visst stor efterfrågan på tjänster som underhåll,uppdateringar etc Tydligen så bestämde Nimbus att ALLA gamla formar till Storebro-båtarna skulle förstöras......fick inte konkurera med Nimbus. Endast nuvarande Comanderserien finns kvar. I Storebro (samhället) så är man ca 26 anställda och full verksamhet redan! Man tillverkar 100% av inredningen till Nimbus. En ny hemmsida ska presenteras i början på 2013 där mer info finns. Ska troligen heta www.storebroboat,se Jag som Storebro-ägare önskar nya ägaren och dess personal stort lycka till. Once a Storebro owner allways a Storebro owner /Micke
-
Hej Vidarbefodrar tips från ett varv hur dom tömmer vattensystem på allt vatten. Använd våttdamsugare,sug ur tankarna(unvik köra med pumpen då dom ej är avsedda för så långvarig drift) lossa vid pumpen/arna på sugsidan och sug lossa varmvattenberedarens utlopp och sug (på min isoterm 25 liter tar det 5min och ALLT kommer ut. öppna kranar för att släppa ut det sista och lite luft,låt kranarna stå öppna överallt,luften gör att dom ev resterna dunstar. det lilla som kan stå kvar i böjar osv fryser men orsakar ingen skada då det lilla vattnet kan expandera åt båda håll liksom. allt detta funkar bra på min båt med 400l vatten volym,ja allt är ju inte kvar när man börjar tömningen förståss men inget fyset hittils och jag ligger utomhus sedan 1983. /Micke
-
Hej Nej du har rätt. Jag vill bara påtala hur ett känt varav som bygger i erkänt högkvalitet anser hur ett teakdäck ska underhållas(ej olja) och nog är väll den i mittfall långa livslängden ett bra exempel på att det faktiskt stämmer också. God Jul /Micke
-
Hej Finns nog lika många åsikter om detta som antal båtägare. Jag har en Storebro från 1983 med orginal teakdäck och på varvets inrådan ENBART tvättat med grönsåpa och medelhård borste sedan allt var nytt. Jag lovar er att det är i så nära nyskick det går att komma på en 30 år gammal båt. Aldirg ens slippat och mycket därför så är knappt nåt mtrl borta,ytan är något sträv men rent,helt,nästa full tjocklek och med rätt lyster. Dom som får problem med yngre teak är ju dom som hela tiden slipar och kör med starka medel. Efter många slipningar tittar skruvskallarna fram och DÅ har man problem!! Ja dessa ord kommer inte från mej utan dom skickliga hantevkarna på Storebro-varvet och nog tro jag dom har rätt med tanke på kvalitetn på deras båtar under åren. Mitt teakdäck är väll ett bra exempel!? /Micke
-
Hej Har Tamd 40 B och brukar öppna sjöfiltret och ta en slang i samma dim som in/ut lopp mellan gllykolhinken och flitret (stoppar ned den i utloppet) och sedan startar jag. Går jättebra se bara till att det är 100% tätt runt slangen. Jag fick kompletera med ett varv silvertejp runt slangen innan jag stoppade ner den. Tar ca 5min/maskin..........och har funkat sedan 1983! /Micke
-
Hej Det görs på raffinaderiet men mitt oljebolag leverera samma diesel till sjö/landmackar. Detta enl lagstiftningen och hittar du annan soppa därute på en sjömack så är det nåt fuffens garanterat. Inte att förväxla med olja som körs med bunkerfartyg till andra fartyg,arbetsfartyg,vägfärjor etc etc,det är ytterligare en sort...... Även jordbruken som har farmartankar får annan diesel till sina maskiner. Det går ju att få tag i sämre (läs smutsigare,högre utsläpp) svart men den är bara billig............ Luktar f-n,ryker osv Har väl legat bakom en gammal långtradare från öststaterna nån gång.....? Möjligt att oljebolagen har olika sorter i sitt utbud men jag kan bara tala för mitt och det är dom som är störst på sjömackar i landet Saker förändras ju men så här funkade det för 3 år sedan i allafall. / Micke
-
Hej För att röra om ytterligare i grytan så kan jag intyga följande: Som tankbilsförare hos ett större oljebolag kan jag intyga att det är EXAKT samma diesel som transporteras till landmackar som till sjömackar via bunkerfartyg!! (många sjömackar har tom vägförbindelse....) Vi lastar från samma cistern på oljedepån och oljebolagen har heller aldrig påstått att det faktiskt skulle vara två olika sorter! Ni som tror att ni tankar lämpligare soppa på sjömacken kan känna er totalt lurade och jag känner själv flera som tror det är annan soppa därute på sjön....... Samma miljödiesel på land o sjön alltså!! Själv fyller jag 700L med dunkar från land i båten och har aldrig haft problem men som någon sa här så har nog omsättningen stor betydelse för algbilningen / Micke
-
hej Ligger i båtklubb i Stockholm och betalar 3050kr/säsong inkl allt för en 31fotare. snudd på gratis jämfört med andra ställen i just denna stad............ /Micke
-
Hej Kan rekomendera www.avrora.se i Stockholm och..........nej jag jobbar inte där! Dom gjorde mitt kapell och dynor till min Storebro med mycket bra resultat. Hela 10000kr biligare än orginal men bättre passform.........! /Micke
-
tack för all svar,det blev Pondus /Micke
-
Hej Var i Stockholmstrakten finns massiv mahogany att köpa på lpm? /Micke
-
Hej Har dubbla Tamd 40B och stannar med respektive nyckel,inga knappar finns. Och ja,man får vrida sakta annars går den ännu. Mina maskiner är från -83 /Micke