Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025

LennartC

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    4
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om LennartC

  • Placering
    Landkrabba
  1. Har även kollat kompen, den är 12.5 - 12.5 - 12.5 - 12.0 och jag tror att det är OK. LennartC
  2. Tack alla för era förslag och idéer. Det är riktigt att det inte är orginalkombination. Urprungligen satt det en AQ130 monterad. För nått år sedan fick jag tag på denna motor och tyckte det skulle bli bra med lite mer tryck. Nej jag är inte 100% säker att det är en B23, har litat på säljaren men det skall kollas upp. Flipper 700 med AQ145 har som standard 15x17 monterad dock med ett 280 drev. Har kollat vilken modell av drev det är och det är en med 2.15 utväxling. Angående bakblåset i förgasarna så var det mest vid låg och mellanvarv för att klart minska ju mer som varvades. Jag har dragit mig till minnes att säljaren sa att toppen är lite lätt modifierad. Har fram till nu inte funderat så mycket på vad det skulle innebära. En arbetskollega som jag konsulterade idag är inne på att modifieringen kan vara boven som förmodligen inte är lite lätt. Portningen kanske är gjord för att motorn skall ge effekt vid 5000 varv och mer. Det skulle kanske förklara att bakblåset avtog med högre varv. Säljaren kan idag inte komma ihåg vad som gjordes åt toppen så ingen hjälp där. Jag letar nu efter en ny topp som är helt orörd för att få rätsida på problemet. Jag håller er informerad om framstegen kanske kan det hjälpa någon annan med liknande problem när jag fått fram svaret. Tack än en gång för era förslag. LennartC
  3. Hej Svejs! Jag har under några säsonger meckat med min Aq145,a som sitter i en Flipper 700. Problemet är att jag inte får ut full effekt. Vid max varv har jag 1/3 dels gas kvar där det inte händer någonting. Den vill inte varva mer än 4200 ibland något mer med en 15x17 på. Har även provat med 15x15 och då ökar den ca 400 varv. Det intressanta i historien är att den inte tar mer bränsle än max 30 lit timmen vilken propeller jag än använder. I våras trodde jag att jag hittat felet då jag av en slump kollade kamaxeln och såg att det var en A-kam. Sagt och gjort, iväg och köp K-kam, här var ju naturligtvis problemet. Stor förvåning när det visade sig att det inte blev en millikvanta skillnad. Den drog exakt lika mycket bränsle som förrut. Övrig prestanda exakt lika. Under resans gång har jag bytt bränslefilter till större, ny bränslepump, en elektrisk förpump, ställbart kamdrev, nytt grenrör, ny fördelare. Har även mätt å justerat med det mesta på bränsle, ventiler och tändning. I helgen gjorde jag en tur och på hemvägen fick jag idén att kolla hur det ser ut i förgasarna när jag kör. Av med prylarna så man ser ner i förgasarna. Nu till frågorna, det blåser ur förgasarna (mottryck?) när man varvar upp, ska det vara så? Vad kan det bero på, är det mitt problem? Blir det mottryck i avgassystemet så avgaserna inte kommer ut? Klarar inte ett 270 drev en AQ145? Som ni förstår så tar jag tacksamt emot alla möjliga förslag. mvh/LennartC
  4. Hej Försöker få tag på artikelserien från VIB som handlade om bygge av en Bahama av Halvor Rosenbaum. Har mailat VIB om detta men har inte fått svar ännu, är det någon som kan undvara en kopia som jag skulle kunna få ta del av? mvh LennartC
×
×
  • Skapa nytt...