-
Innehålls Antal
8 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm clabbeh
-
Placering
Kadett
-
Har givetvis börjat i den änden, men dom vill ju förstås sälja nytt , med tanke hur lite man använder en värmare per år så känner jag att det inte finns anledning att lägga ut 10 000:- på en värmare som går några få timmar per år. så jag tänker reparera det jag har som funkade tills jag lyckades polvända så styrkortet rök. komponenterna på det kostar typ 100:- att köpa på Elfa, men folien har bränt på några ställen och man ser inte riktigt hur dom har gått. men med ett principschema så är det fixat på mindre än 1 timme. Senast ändrad av clabbeh | 07 juni 2009 | 20:30
-
Hej söker med ljus och lyckta efter ett koppling/elschema till Thermotrons värmare som dom gjorde på licens vad jag förstår till Wallas, har hittat på forumet chema till 2500 modellen men det är inte samma styrkort, har även hittat wallas egen 3000 modell men inte den heller lik. Thermotron i Kalmar verkar inte finnas kvar så man får hoppas att det finns någon som har nått dockumenterat och kan dela med sig
-
Jo jag kan hålla med tidigare inlägg att segla där det är trångt och mycket trafik inte är ansvarigt heller! men har man inte motor så... vad ska man göra. tappade själv propellern i Sandhamn nu i veckan, tack till en seglare som drog oss in till besninbryggan så vi fick lite andrum och att vi fick konstatera vad som gjorde att vi inte hade driv från motorn längre, så det blev segel från sandhamn in till Bulldanö i det trafikerade trånga gatet till Sandamn vare sig man ville eller inte!
-
Det finns dom med absolut 0-koll, låg och väntade på broöppning vid Nockebybron i söndag den 3/8-08 vid 14 tiden, då kom en ganska stor motorbåt åkande ca 36-40 fot, var inne i båten och fixade med lite grejer efter som det var ca 40 min kvar till öppning, han precis ut när den passerat och frugan kom ut strax efter för att kasta sig av båten och försöka rädda den från dom enorma svall som motorbåten drog upp, inte så lätt att hålla i en 9-tons båt när ca 1 meter höga svall kommer rätt i sidan från bara några meters håll, då alla utan mast evisas med att gå i rännan under öppningsbara delen, det hela resulterade i en knäckt mantågsfot, samt en avbruten halkip, böjd pulpitrör och lite repor på skrovet, han tyvär inte se vad det var för båt men med 2 killar på flybridge, där han som körde va en riktig jävla pelejöns, som inte borde få framföra något störe än en motrorgräsklippare på sin höjd! han se att han som satt brevid insåg vad som höll på att hända och vände sig om och tittade på svalen båten drog upp samt mot oss. så ni med era motor båtar försök att ta det lungt när ni går för bi båtar på bara några meters avstånd, det blir enorma krafter som sätts i rullning specielt när man ligger långsides mot en fast vägg som inte ger efter eller rullar med i svallen! Så nu är det bara fram med plånboken igen, samt artt riva inredningar för att komma åt muttrar mm! Skärpning!!
-
Hej, ett tips på en bra bok som alla novisa kan förstå sig på, finns på dom flesta båttillbehörs butiker. http://www.norstedtsforlagsgrupp.se/templates/Nautiska/Book.aspx?id=46747
-
Alcro Ädelträolja är det bästa som jag provat, använde det på teakdäcket på en träbåt jag hadde för det läckte som ett soll, står förvisso att det inte är bra att ha på horisontella ytor, men efter tips av flera i klubben som använt den så visade sig den var oslagbar och billig om man gemför med det man köper i båtbutiker. kräver lite handpåläggning första gången man lägger på det sen är det bara att stryka på med 2 lager inför varje sesong, jag gjorde så här: slipade trärent, blandade oljan med 70% lacknafta första strykningen sen 50% andra strykningen, 20% tredje strykningen, sen 3st lager med 100% blir skit snyggt! Ju fler lager man kör oblandat ju mer bygger den, står att den inte ska lägas för tjock, men funkar utmärkt även tjock och liknar då förnissa utan att bli hal, och spricker inte som förnissa gör efter en tid. Märker man att det blir flamigt vid första strykningen pga av ojämn sugförmåga (gamalt trä) så kan man stryka 1-2 gånger till med 70% inblaning då den blir som vatten i konsistsen och går ner bra i trä. Se till och maska bara där du inte vill att det ska vara olja då det är rinnit som F-N i början, lätt att torka med trasa innan det torkat men sen sitter det, även på rostfritt så man får se upp med det. Senast ändrad av clabbeh | 11 juli 2008 | 18:11
-
tänkt på den ochså men den är lite förlång för den tänkta placeringen, flytta instrumenten går ju men dom hamnar väldigt långt fram i så fall. jag är ute effter något liknande det som syns bakom biran.
-
jag söker en infällnadslåda helst med plexiglaslock över till min instrument panel tillhörande Volvo penta MD-serien. Min panel sitter nämligen precis brevid rattpedistalen i sarjen på vår segelbåt och när man går för bi ratten och sarjen har men lätt av nyckeln till tändningen, har sätt att flera segelbåtar har sån infällnadsbox orginal dels som väderskydd och som sparkskydd. Är det någon som vet var man kan köpa sån som tillbehör? googlat som en galning utan resultat! Tacksamför svar med någon länk till återförsäljare eller annat tips vart man kan vända sig. MVH /Clabbe