-
Innehålls Antal
20 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Hame53
-
Placering
Kadett
-
Hej, Tänk om det kunde bli en båtled upp i Klarälven... Slussa genom Karlstad, fika på Råtorps cafe, kolla in flottningsmuseet i Dyvelsten, kolla lax-fisket i Forshaga för att sedan avsluta med en matbit och en bira på Sandgrund eller i innre hamn, på vägen ut... /Hans
-
Hej, Finns det någon bra programvara till PCn för ett NMEA-ekolod som t.ex CruzPro Transducers with NMEA? Man skulle vilja ha något som plottar djupkurvor ungeför som riktiga ekolod. Dock missar man väl antagligen skräpinfo som fiskar och bottenförhållanden m.m. (antar jag), man får väl bara ett värde per sampel som på de gamla digitala diplayerna...
-
Det skulle väl vara ekonomer då, de får ju tom Nobelpris... Snacka om att vara experter, i efterhand. Meteorologer är numera också experter i klimatologi, de vet exakt hur varmt det är om 48 år men inte om 48 timmar...
-
Pkt. 4, Ta ur impellern efter konservering (den skall du ju byta ändå...) så kan du köra en stund lite då och då, tills motorn kommer upp i värme. Då slipper du krångla med kylsystemet...
-
GPSMAP60. Helt suverän liten apparat. Vattentät och ruggad. Jag har vägkartan i vilken man kan planera resan och få köranvisningar, terrängkartan i skog och mark och på skridskoturen, på golfbanan (har lagt in alla hålen, det var roligt en gång...) och sjökort för båtresan. Fixade en kabel för spänningsmatning i bil och båt. Kan också ta ut NMEA till VHFen via serieporten eller till PCn via usb-sladden. MEN kartorna kostar.... Köpte min från USA och har haft den i flera år nu utan problem. Finns nyare varianter med större minne. Dock så pajade jag den interna kompassen genom att lägga den på en stark magnet. Nu visar den 15 gr. fel, men å andra sidan tar kompassen mycker ström så den har man inte påslagen... Så länge man är i rörelse så fixar det sig ändå.
-
Nu har jag bytt till ny matarpump och den startar på två röda... Varvar t.o.m. ur lite bättre. Det var membranen i pumpen som var slut så dieseln rann baklänges ned i tanken igen. Packningen var väl inte helt tät heller så det kom väl in lite luft den vägen. Tack för alla tips!
-
Du kan koppla in direkt på RS-232 porten, tror det är pinne 2 för receive data (kolla på internet!) och pinne 5 för jord på en DB-9. Använd HyperTerminal i PCn, starta en ny session och välj rätt com-port, ställ in på 4800 baud, 8 bit, no parity, 1 stop bit och ingen flödeskontroll. Om allt är OK så skall det rulla på med information i fönsteret...
-
Gpsmap 60! Helt suverän liten apparat. Vattentät och ruggad. Jag har vägkartan i vilken man kan planera resan och få köranvisningar, terrängkartan i skog och mark och på skridskoturen, på golfbanan, har lagt in alla hålen och sjökort för båtresan. Fixade en kabel för spänningsmatning i bil och båt. Kan också ta ut NMEA till VHFen via seriesnöret eller till PCn via usb-sladden. MEN kartorna kostar.... Köpte min från USA och har haft den i flera år nu utan problem. Finns nyare varianter med större minne. http://www.garmin.com/products/gpsmap60csx/
-
Jag har köpt en GPS-puck hos Kjell och det fungerar perfekt med både SeaClear och Fugawi. Men! Jag vill ha ut konternuerlig GPS-info till VHFen på en serieport och det går inte med SeaClear. Den verkar bara skicka ut navigeringsdata när en rutt är aktiv. Det funkar på Fugawi men jag skulle hellre vilja köra SeaClear, verkar ha bättre navigering och klarar AIS info också...
-
Grums är inget problem, det ligger i Värmland..., till största delen på land...
-
Det är samma problem som med krypgrunden under huset på sommarhalvåret.... Varm luft innehåller så gott som alltid mer fukt (mätt i ml/kg) än kall. Varm luft kondenserar mot kalla ytor. Med de vintrar som vi har numera med svinkallt ena dagen och regn nästa så blir det fukt på alla kalla ytor inne i båten om man inte kan reglera ventilationen på ett mycket intelligent sätt. Vädring är altså inget alternariv i vårt nya klimat... Det bästa är i så fall, som jag också gjort med krypgunden, att täta igen helt och avfukta aktivt, elektriskt eller kemiskt. Det skall vara knastertorr (minst <60% RH) stillastående luft därinne. Problemt är bara, hur täta runt båten på ett smidigt sätt? Min båt? Den står inne...
-
Nu vet jag inte hur pass flytande spackelet är innan, men kan man inte ta sitt spackel och gå till färgaffären och få hjälp att bryta till annan nyans? Det borde inte vara så svårt att malla in rätt NCS-kod m.h.a. färgproverna, sen får man ju testa lite...
-
Offeranoder kan jag ändå förstå, olika metaller osv. Men varför kan man då inte koppla ihop jorden (nollan) inombords med ett stålskrov? Varför skall skrovet flyta fritt (haha)? Om motorn har samma potential som skrovet spelar väl ändå ingen roll? Och varför sabbar man för brygg-grannen (har hört det tidigare också)? Han lever väl i sin egen potentialgrop...
-
Hello, Jag såg på stålbåt.nu att man inte skall jorda ihop elsystemet med skrovet på en stålbåt för då korroderar hela härlighetet bort... Är det så? Jag trodde jag kunde mina Kirchhoffs och Ohmska lagar. Det måste väl vara en sluten strömkrets för det skall kunna bli korrosion och det får man inte ute i vattnet om man inte tar med en sladd ifrån land, typ laddare. Men, å andra sidan, varför behövs då offeranoder...
-
Jag var nere och testade handpumpen... Det var som ni sa, man fick dra runt motorn lite för att den skulle ta, MEN jag fick den aldrig att ta mer än ca 25% utav totala spelet på pumphandtaget. Fick inte heller fram någon diesel. Hade tänkt pumpa upp lite tryck för och se var det var läck... Det blir nog att plocka hem den och titta närmare på funktionen. Kan det vara så att den är utsliten? Eller, man kanske skulle sätta in en elektrisk pump istället, har ni nåt bra förslag?