-
Innehålls Antal
10 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Snackan
-
Placering
Kadett
-
Hej! Slängde i båten idag, startade och gick klockrent efter vinterförvaring, dock med ett visst missljud ifrån drevet (vp 280) dessutom så kastar den upp avgaserna precis under badbryggan istället för ovanför propellern. Verkar som att den trycker ut alla avgaser i överttrycks hålet brevid avgasbälgen. Någon som haft samma problem eller som vet vad det kan bero på? MVH
-
Har en äldre aquamatic installation i min Monark 670 ( AQ 240 ) allt funkar kanoon, 30 knop men ganska törstig, tänkte i vinter lyfta ur alltihop för att gå igenom allt för att förebygga. Vad tror nån om att låta galva knän och limpor? bra eller dåligt, tilläggas skall att maskin är sötvattenkyld (ej slutet system ). ANders
-
Gällande gjorda förbättringar. Tyckte att puttifrånkorvshållarna framme på pulpiten var ivägen och störde sikten så jag skaffade en sån där hardwwoodlåda av läkt som säljs av alla möjliga möbelföretag limmade ihop den med vattaenfast trälim samt bultade fast den med rostfritt på badbryggan efter att ha dränkt in den med teakolja. I den ställer jag korvarna samt lägger kättingen från ankaret, som förvaras intill lådan uppochner i ett rostfritt rör, har ingen bild just här och nu. trevlig sommar önskar ANders
-
I Monark 670:ian som jag köpte i höstas sitter en Halonsläckare, har fått för mig att de inte är tillåtna längre, vet nån mer? ANders
-
Fick en hint om att detta skrov finns med en senare konstruktion lämplig för högre farter än ursprungl. tänkta under 2o, bifogar en bild från min 79:a på de steg som löper längs skrovsidan och går ända till akterspegeln, är det detta som enl. någon var den förändring som gjordes i slutet av 70-talet? Anders
-
Gokväll på er, Sebastian ville se lite bilber från 670 motorrummet med V8,det blir ett extra trappsteg ner från aktersoffan för o få plats! Anders
-
Passar på att svara tre gubbar samtidigt. Ja skrovnumret satt där, i mitt fall 358. Skrov från sent 70 tal var enligt uppgift helplanande, min påstås vara en 79:a kan det stämma med skrovnumret? Återkommer med motorrumsbilder, svårt kanske att få bra kvalitet på bilderna eftersom allt är målat i blanksvart! Det är iallafall Fords 351 maskin i VP kläder, skall lämna ca 230 hästar. För kursstabilitet i låga farter samt för driftsekenomin funderar jag på om det är bra att konvertera mitt 280 drev till duoprop, har nån testat? Jag kan tänka mig att gå med i nämnda 670 klubb!
-
Har tittat lite på Fugawi, är det någon som har gjort mer än testat och har en åsikt? Har lyckats med att få min Garmin 76 och min LapTop att kommunicera och tänkte kanske satsa på LapTop varianten istället för kartplotter! Kommer alltid att ha båtsportkortet ombord, är ju född på femtitalet!!! Tacksam om nån vill dela med sig lite erfarenheter. fortsätter längta till våren! Anders
-
Tack för svaret, skall kolla efter skrovnumret där, det är ämnat för förs.bolaget. Båten beter sig tryggt och stabilt även över 20 knop, kan dessutom gå ner i varv tills jag når ca 16 utan att hon skär igenom åtminstone då vi är bara 4 pers ombord och lite packning. Enligt vad jag förstått så finns två skrovvarianter en äldre och en senare, vad detta kan ha för betydelse för egenskaperna vet jag ej. Denna båt har tills den landade i Uppsala för fem år sedan funnits i Varbergtrakterna och var bestyckad med denna maskin från fabriken tydligen. Det lilla vi hann med att åka i höstas innebar en förbrukning ( blandad körning ) på c.a två liter, så du förstår att man även om maskin låter gött vill försöka gasa lite klokt. go fortsättning Anders
-
Har skaffat en i höst med AQ 240=351 V8 vem har erfarenhet av ekonomiskt varvtal på denna maskin båten gör 30 knop=4200 varv=perfekt enligt manual, vore trevligt om man kunde ligga på 1-1.3 lit/nm strax över 20 knop. aaaköpte båten i september 06 och hann bara med 30-40 distans innan upptagning. Vet nån även var skrovnumret finns på denna båttyp är jag taxam för tips om detta. Ser fram emot våren!! Anders