TheStaff
Medlemmar-
Innehålls Antal
11 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm TheStaff
-
Placering
Kadett
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Tack! Johanlm, nu blev jag mer än intresserad av båten, måste nog köpa mig en själv. Vad har du för motor på? Sen undrar jag så här, hur lite båt kan man ha i mälarens krabba sjö då? Jag ligger i Långtarmen vid stenhamra och håller till där omkring, Drottningholm, Jungfrusund osv. Är det risk att man kapsejsrar med sina nuvarande 13 fot?
-
Tja ba! Tack snälla du för toppensvar. Du läser lite mina tankar. Blir plastningen bra så kan jag behålla, känns det fortfarande för litet så säljer jag en ok båt = viktigt för själafriden. Jag ska fota ASAP och komma med fler frågor, om det är ok? Plasta in VP rör i längsgående lät ju oxå bra. Jag ska försöka göra en skiss och se vad ni tror om det hela, för det blir lite meck då det är flytankar både under soffan och längst fram i fören och det vill jag helst inte skära upp. Tänkte förstärka emellan så att säga, hoppas det fungerar ok. Mvh/S
-
Hej Roddarn! tack för att du svarar. Jag åker inte i båten som det är nu, den får ligga vid bryggan tills dess att det är upptagnings dax. Båten är nog lite övermotoriserad, Merc 500, 50hk från 60-70 tal men det går bara i ca 24-30 knop så det borde vara ok, eller? Det tydligaste som jag ser är att akterut så ligger det en tvärbalk som har gått av ca 20 cm från skrovsidan och där ser man att den böjer sig fram och tillbaka. Att den balken måste bytas är jag helt med på men det jag undrar är om man kan förstärka båten mera genom att bara lägga nya lager epoxi matta invändigt i båten så att säga. Ska jag ändå plasta balken så kan man ju lika gärna lägga på flera platta lager också tänkte jag. Om plasten nu har mattats ganska mkt är det bara att göra sig av med båten i såfall? Mvh/Staffan
-
Hej! Jag vill köpa en lite större båt till nästa säsong och vill verkligen ha lite DC utseende, inte styrpulpet. Ryds 475GTS ser jättebra ut. Hur klarar dom sjö? Är det någorlunda V-botnat skrov på dessa? Jag åker nästan uteslutande i mälaren och skulle vilja ha en båt som jag kan känna mig ganska trygg i för turer till Birka etc. Kom gärna med förslag på liknande båtar om ni vet några. Och ni som är på väg att sälja, hör av er! Mvh/TheStaff
-
Hej! Jag äger en Oclebo T13, gammal -60 tal tror jag. Och båten känns väldigt mjuk i plasten. Är det så att man på båtar med enkelskrov känner sjön rejält under fötterna när man åker? Det dunkar och slår och plasten böjer sig syndbart mkt. Om jag nu i hörst vill förstärka detta hur gör jag då? Jag tänkte slipa ur båten och klä nya plast läger invändigt så att säga, blir det bra? Sen tänkte jag även bygga en aktersoffa och då plasta fast två stycken tvärliggare över botten (durken) för att bygga soffan på och dessa borde ju stabilisera också. är det möjligt att det går hål i en sådan gammal båt här på för att plasten är mjuk/gammal eller ska det kanske rent av vara som det är? Mkt tacksam för svar, just nu känns båten obehaglig att vara ute med. Mvh/Staffan
-
Hej! Min Merc500 gör 24knop med 3st vuxna karlar i en ca 200kg tung sportbåt (Ockelbo T13), Borde det inte gå fortare? Propellern ser ut att ha en liten diameter. Jag har en större till min Evinrude motor, passar den? Är det Standard infästning på axel och propeller? tacksam för svar! Jag vill ha extra knop!!! Mvh/TheStaff
-
Hej Hopp..... En första båtsäsong och den kom med båt nr:2 så det kan bli. Rattar i år en Ockelbo T13 med en Merc500. Frågan är: har alla motorer (eller iallafall denna)en tydlig skvaller stråle eller icke? Båten gick bra i ca 1h. vid hög belastning (Vattenskidor med amatörer = långa släp med tung last innan man kommer upp) och inget tecken på överhettning men jag har ingen synlig skvaller stråle. Byta impeller eller what? Tack snälla på förhand, jag behöver svar! Mvh/TheStaff
-
Hejsan kent! Jag tar gärna en kopia av din pdf. Jag har också en Mercury 500 och problem med gasen. Går bra bakåt men inte framåt. Osäker på årsmodell dock men det är nog där okmkring. Maila gärna till staffan@celmins.se tack på förhand. Mvh/Staffan Celmins
-
Hej! Jag la i båten igår. När båten var kvar på land så prov startade jag, allt fungerade toppen, lite väl dålig tongång kanske men jag trodde det berodde på att båten stått still hela vintern. Väl vi plurret så fungerade backen ok, dock så var tongången obefintlig, jag fick köra torr-gasen väldigt högt. När jag la i framåt-växeln och började gasa så hände inget förens reglagspaken stod i botten och först då blöddrade båten sakt framåt. Hur åtgärdar jag detta? är det bara att ställa in vajerlängden eller? Om ja, hur gör man det? Det sitter en kula på gängtappen på vajern i motorn som är fäst med en sax sprint, lossar jag sprinten och justerar kulan eller spänner man i reglageboxen? Har denna typ av motor någon enkel tomgångsjusteringsskruv? Hoppas någon typ. ungefär kan förstå mitt problem. Mvh/Staff
-
Hej! Jag har bytt vajern till min teleflexMorse styrning (Motorörsfäste). Nu upplever jag att motorn inte kan svänga lika mkt åt båda hållen. Är det vanligt? Gjorde jag kanske fel när jag skruvade i vajern i styrväxeln? Vajern var av när jag fick båten så jag har inget att jamföra med. Motorn kan styras ca 2cm till men vajern räcker liksom inte till i styrningen, det tar stopp i växeln. Åt andra hållet fungerar det bra. Mkt tacksam för svar. Mvh/S
-
hej! Är det någon som vet någon firma som tar emot äldre utombordare för service. Jag har fått en Mercury 50hk årsmodell 70-80 som enl. förra ägaren går toppen men jag som är ny på sjön skulle vilja ha den snabbt genomgången så jag kan iallafall inbilla mig att den inte kommer gå sönder mitt under iallafall första turen. Sthlm med omnejd är toppen. tackar på förhand lite artigt!