Gå till innehåll
onsdag 20 november 2024

it2jope

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    3
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om it2jope

  • Placering
    Landkrabba
  1. 2-cylindrig. Mvh Peter Ps. Den som löser problemet får en whisky hemskickad till sig
  2. Snart görmin motor mig galen... För att göra en lång historia så kort som möjligt..: Köpte en Ryds 485 med till hörande Mariner 40, 2-takt, för en månad. Japp, gjorde misstaget att köpa båten på land och därmed provkörde den ej, ekipaget var som nytt och priset rätt, därav av chansningen.. Så till problemet.. Första gången jag sjösatte båten och provade motorn varvade den upp och la sig på ca: 3000 varv på tomgång, trots att det inte är helt sunt att dunka in växeln på de varvtalen var jag ju ändå tvungen att testa hur båten gick i sjön. Den gick som en klocka och varvade lätt ut med belastning och således trodde jag att det bara var att få ner tomgången så är saken biff. Efter att ha försökt justera tomgången, justerat gasvajern och försökt mig på det mesta jag kan komma på för att få ordning på detta kvarstos problemet.. mao att motorn varvar upp och lägger sig på ca: 3000 varv trots att allt är i botten. Inser mina begränsningar och trailar upp båten för att åka till en auktoriserad verkstad så får de kolla på det (Sjömarkens, Björlanda Kile). Efter en del felsökning märkte verkstadsgubben att en plastbit på flottören knäckts bort (hur nu det kan ske..) och sätter dit en ny. Han justerar alla inställningar och sa att allt var helt galet inställt (förmodligen av den tidigare ägaren), glad i hågen trailar jag tillbaka den till hamnen och skall starta upp den - Stendöd, tänder inte överhuvudtaget. Ringer mekanikerna och förklarar att inget händer.. konstigt tyckte han eftersom gick igång fint innan osv. Efter en jädra massa om och men, går den igång.. låter den gå varm ett tag, efter det startar den bara man nuddar tändningsnyckeln. Den går nu sakta och fint på tomgång och då var det dags att dra på lite med växel i.. spaken i botten och den bara bööölar sig upp i ca: 3500 varv med växel i (ca: 5500-6000 i friläge). Kör jag själv lyckas den efter många om och men plana ut (om det inte blåser dvs). Åker tillbaka till verkstadsgubben (denna gången sjövägen). Han går igenom alla inställingar, kollar spjället när vi är ute och testkör, skruvar på tändning, luftskruv allt.. inget händer.. bara bööölar sig fram på 3500 varv. Efter ett par timmar ger han upp och erkänner att han inte har någon aning om hur den kan bete sig såhär. Det skumma är ju att den varvade ut fint med växel de första gångerna när tomgången var så extremt hög. Sammanfattning: Grymt svårstartad när den är kall Grymt lättstartad bara den är lite varm Varvar till maxvarv, ca: 5500-6000 vid friläge Böölar sig fram med växel i (3500varv) Varvade ut fint med växel i i början då tomgången var så extremt hög Verkstadsgubben har gett upp... Kompisen som är grymt duktig bilmekaniker och hobbymekaniker på båtar fattar inte heller vad det kan vara.. även han har gett upp Tacksam för all hjälp jag kan få med den här förbannade skit... Mvh Peter
  3. Kul läsning angående Selva. Köpte mig nyss en Sumatra 605 med en Selva 115 4-takt (båda -06) på exekutiv auktion till ett sinnessjukt lågt vinnarbud. En Selva på en polack, kommer bli en spännande vår
×
×
  • Skapa nytt...