-
Innehålls Antal
97 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Andyh
-
Placering
Kapten
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Hej! Tänkte kolla om det är ngn som har koll på denna motor. Tror att det är en 03, ev 04:a. Motorn har snart gått 1000 timmar. Det jag undrar är vad man kan förvänta sig att få åtgärda på denna motor? Skall den kunna gå lika mycket till innan renovering? Motorn servas varje år o förvaras av utbordarservice Vaxholm. Körs på Evinrudes olja, ibland wd50 ibland wd100. Går det att hitta servicescheman eller manualer på nätet? Motorn har gått och går väldigt bra. Det enda fel som uppstår är ibland att larmet för oljan går och motorn börjar gå ryckigt. Trots full behållare. Stänger man av och startar om är problemet borta. Vad kan det vara som spökar? Ett annat fel är att det ibland rycker i backen. Man måste föra reglaget längre bak nästan där gasen börjar ta för att bli av med detta. En inställning misstänker jag, men vet någon hur man gör?? Tacksam för svar
-
Tack för bra svar!! Skall börja se över batterier etc, o titta på solceller. MVH//Andy
-
Hej Detta känner säkert alla igen; Man är ute 2 veckor med båten och djupurladdar batterierna. Vi har motorbåt, en Fairline Targa 34. Problemet är att vi även åker med seglare, då det blir ca 15 distans på en eller två dagar. Ett urladdat batteri behöver mer laddning än 2 timmar. Batteriet är original tror jag, stort som f-n. Jag tänkte dock köra denna säsong med batteriet. Vet ej statusen på det, men tror att det kanske börjar göra sitt. Allt i båten går ju på el, toalett, alla pumpar etc. Kylskåpet drar väl mest antar jag. Jag funderar på att ha en portabel solcell med kontakt på däck. Vad är det jag skall ha? Vilket märke? Finns det andra knep? Är batterierna förbrukade och bör bytas? De är av konventionell typ som man fyller vatten i. Kan Skyllermarks vara ngt?? Hoppas på samlad kompetens här i forumet! MVH/Andy
-
Tack för ditt svar. Jag tycker också att det låter konstigt. Dock har jag märkt att propparna under vissa förhållanden fortsätter snurra efter att man lagt ur växeln. Har dock ingen lust att köpa nya proppar, kostar mkt pengar :-(
-
Hej Skaffade mig en ny båt förra våren med dubbla kad 300 med DPG drev. Blev mkt förvånad när jag fick höra att jag borde byta bort de rostfria propellrar som sitter på mot enklare, lättare dito. Anledningen till detta skall vara att de rostfria propellrarna är så tunga att de fortsätter snurra och kan skada konnan?? i dreven. Detta skulle kosta upp till sjuttiotusen att reparera. Båt och motor är från 2005. Har inte Volvo Penta koll o testar sina maskiner o drev ordentligt innan de når marknaden? Kad 300 med DPG har ju funnits ett tag på marknaden. Kan detta stämma??? Andyh
-
Hej! Det är nog en gps. Jag fick med en sådan till en flipper jag hade en ggn i tiden. Att reparera är nog ingen idè. Låter som det blir dyrt på gps som har gått ur tiden. Lägg pengarna på en riktig plotter istället. MVH/Andy
-
Det här löser sig nog. Sossarna håller på att självsanera sig. Jag tycker det är perfekt. Bort med dbl moralen, och alla knäppa utspel som de kommer med, för att direkt ångra sig o gå åt andra hållet. Självsanering är bra !!!
-
Jag har en idé. Förbjud alla över 50 att köra eller åka båt. Samt förbjud långfärdsskridskor, vad jag sett är det vissa av de som värmer sig med choklad o rom på helgerna innan de ger sig av. Då kommer vi lite närmre nollvisionen. Det finns säkert fler smarta påbud att införa. Båtarna skall kanske inte överhuvudtaget få gå fortare än 15 knop då detta verkar vara en kritisk gräns. Nej, jag tycker hela denna lag luktar kalkon...........
-
Wow. Vilka båtar. Som sagt så är bästa båt ett brett perspektiv. Jag tänker om det är ngn båt idenna storeksklass, med skrov som blivit hyllat, legendariskt. Jag har hört att utländska journalister för många år sedan hyllade Princess 286 till ett av världens bästa skrov, jag har dock inte hittat artikeln. MVH Andy
-
Bästa motorbåten? Vilken motorbåt/daycruiser är egentligen bäst, om man tänker skrov, uppförande i hög sjö, samt kvalitet. Jag tänker storlek 30-40 fot.?? Andyh
-
Hej En Princess 286 med dubbla v8 or skall tydligen dra ca 5-6 liter per distans i march fart. Jag tror mer på en förbrukning på ca 7-8 liter. Bara känslan under semestern att ständigt stå vid macken och bränna tusentals spänn skulle för mig kännas jobbig. Det är illa nog med diesel. Man vill ju också kunna åka vart man vill utan att dra sig för det. Jag tror att v8:ornas tid är förbi. Andrahandsvärdet kommer att bli ännu lägre på dessa båtar för varje år som går. MVH/Andy
-
Hej En Princess 286 med dubbla v8 or skall tydligen dra ca 5-6 liter per distans i march fart. Jag tror mer på en förbrukning på ca 7-8 liter. Bara känslan under semestern att ständigt stå vid macken och bränna tusentals spänn skulle för mig kännas jobbig. Det är illa nog med diesel. Man vill ju också kunna åka vart man vill utan att dra sig för det. Jag tror att v8:ornas tid är förbi. Andrahandsvärdet kommer att bli ännu lägre på dessa båtar för varje år som går. MVH/Andy
-
Hej på Er! När jag skriver ett inlägg visas min gamla båt på bild, hur ändrar jag så att jag får fram nya båten från mitt fotoalbum?? Andyh
-
I förra båten var tanken hyfsat ren. Körde med Bio Tabs, dock lägre dosering än vad som står på burken. Har alltid varit helt lukt o smakfritt. På nya båten luktade vattnet en hel del. Är nu inne på 4:e tanken med Bio Tabs och nu är lukten borta till 95%. Ser också till att slösa med vattnet när man vet att man snart kan fylla på, kan vara ett tips!! Andy