Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024

Sunwindola

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    20
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Sunwindola

  • Placering
    Kadett
  1. Om du knackar med en fin hammare och inte hör nån ljudskillnad vid sprickan och på andra ställen är laminatet fint. Då är det bara en spricka i topcoaten och du kan med stort lugn köpa båten. Måla över sprickan om den stör dig!
  2. Går i tankar om att byta ut vår Md5 mot något kraftigare. Vår båt är en Sunwind 26 med ett 110 drev. Fins det nån som har RIKTIGT BRA erfarenheter kring att använda befintligt 110-drev till ny motor som typ Vetus eller nåt? Jag är intresserad av synpunkter, åsikter, problem osv. Tacksam för alla svar men överlycklig för svar från någon livs levande refernes som gjort precis det bytet som jag vill göra! -ola
  3. Som sagt... det kan inte vara nåt annat än axelns vridmoment. Sker lutningen åt höger eller vänster beror endast på vilket håll axeln snurrar och således också åt vilket håll propellern har sin stigning -ola
  4. Lustigt att du nämner det.. Tänkte tanken men tänkte samtidigt att det är osannolikt. Skall nog göra så att jag testar att lossa på generator-remmen vid nästa kallstart för att testa den teorin! -ola
  5. Hej! Propellerverkan gör att båten vrids åt höger p g a vridmomentet. Detta kompenseras enklast genom trimplan! -ola
  6. Jag har små bekymmer med vår VP MD5. Så här är det: 1. Den startar alltid kanonfint och alltid direkt! 2. Den går jämnt och fint 3. Den kyler som den ska osv. Men... Efter start när motorn fortfarande är kall så får jag ingen vidare effekt när motorn är under belastning = alltså när jag ligger förtöjd vid bryggan och lägger i växeln. Det är som att den inte orkar, men efter en stund i takt med att motorn blir varmare så kommer kraften. Det är inga problem att varva upp motorn på friläge när den är kall = utan belastning. Jag hittar inget läckage nånstans så jag vet inte vad detta kan vara. Inget stort problem egentligen eftersom det funkar men det känns inte bra... Nån som kan ha en aning om vad detta är eller beror på? Tacksam för svar! -ola
  7. Hej! Bytte akterspegel på min Ockelbo B16. Inget roligt alls... För att få det rätt skall all befintlig plywood bort och ersättas med nytt i ett stycke. Jag använde 30 mm marinplywood som jag köpte på brädgården. Kan du plasta? Kan du det hade jag satt vinkelkapen från utsidan och sågat mig in till träkärnan, tagit bort plywooden, lagt dit ny och sedan laminerat utifrån med 5-6 mattor. För att få till finishen så lägger du skarven i hörnet där den slutar. Stryk Gelcoat och slipa med 400 -600 -800 -1000 papper. Avsluta övningen med autosol! Sen är du färdig! Själv gjorde jag mitt inifrån vilket jag inte vill rekommendera någon på denna planet! -ola
  8. Gör en svanhals på avluftningsslangen så högt det bara går. Sedan kan du dra slangen precis hur du vill och den kan även vara lång. Det är med fördel att du använder en sanitetsslang även till avluftningen! Lycka till
  9. Det kan säkert skilja mellan olika årsmodeller. Jag vet att formarna köptes och såldes ett par gånger och därmed även små modifikationsändringar genom åren! Jag har en Tohatsu insprutning TLDI 50 HK vilket fungerar mycket bra. Maxfart plattvatten med endast mig själv är 34 knop. Planingströskeln är låg. Kan köra drygt 10 knop och plana! Dock så är det jobbigt att den drar mycket svall i farten 5-6 knop. Vet faktiskt inte vilka förbättringar jag kan tipsa dig om förutom att byta blöta material mot torra! Det är bara att köra. Enligt mig som haft en del styrpulpetare är det ett överlägset skrov när det går lite sjö och så! Jag är nöjd!
  10. Hej igen och god fortsättning! Durken är en egen sektion som, när båten byggdes lades på plats efter att 2 st skott laminerats i botten! På B16 har du ju två längsgående steglister på varje sida. Alltså de långa fenorna som syns från utsidan. Dessa är inte påbyggda utanpå skrovet utan på insidan blir det ju ett V. Detta ser du ju aldrig när durken ligger på plats men vid tillverkningen så la man durken i det översta v:et på båda sidorna. Smart och stabilt, om det hade varit så att durken gjorts i ett material som inte suger vatten! Detta innebär att om du har vatten i plywooddurken och detta fryser så expanderar durken något, inte mycket , men fullt tillräckligt för att trycka skrovet i sideled och knäcka i just steglisterna. På detta sätt läckte min båt sådär en 2-3 liter per dygn. Det var små sprickor som inte såg allvarliga ut men det gjorde att det läckte! Ta en titt på steglisterna utifrån och ser de fina ut behvöer du ju inte oroa dig. Hoppas att du förstår vad jag menar. Hör av dig igen om du har fler frågor! -ola
  11. Tjena! Jag har också en B16 där jag gjort rätt mycket... Jag fick fixa akterspegeln då den var mjuk. Min durk sågade jag ut såsom utternägaren också gjort, men istället för plywood så gjorde jag en ny durk i plast med diwinycell! Ett jättejobb men det blev bra! Även min toft där fram var mjuk eftersom sandwichen hade delat på sig. Detta gjorde jag om. Kommer aldrig, aldrig att göra nåt liknande igen! Se till att den håller och att det inte är så blött i durken så att det frostspränger på vintern. Har du kanske båten inne så är det ju inga problem. Durken på ockelbon ligger i steglisten vilket innebär att om den är blöt och fryser så kommer steglisten att spricka. Dett händer även om durken är blöt mitt på och någorlunda torr längs med kanterna! Håll koll på steglisterna från utsidan och slipa ner bottenfärgen lite lätt och kolla. Har du mycket krackeleringar i gelcoaten längs med dessa så kan jag slå vad om att det läcker lite den här vägen, inte mycket men i alla fall. Det innebär i så fall att vatten samlas i V-formningen och kan ställa till ännu mer problem om det inte åtgärdas! Slutsats! Har du problem med steglisten = Hyr frostfri vinterplats. Har du bara problem med litye mjuk durk = Skit i det och kör! -ola
  12. Reostat?? Var köper man den? Är det typ en dimmer eller vad? Vad kostar den? -ola
  13. Lyfter frågan en gång till med hopp om svar!!!!! Vad tror ni om att segla (lutning gung & skvalp) med den typen av värmare jag har dvs en gasolvärmare från AGA med lågan instängd under vattenslingan? Sem har jag en liten fråga om cirkulationspump, som jag nu satt in. Det är bara det att den låter så förbannat tyccker jag. Jag köpte en Johnsonpump på hjertmans som skall pumpa 12 l / minut. Är den kanske för stor? Den sitter väl ljudisolerat och avskilt men det låter dovt ändå. Några tips? Jag kan ju säkert byta den om jag gör det snart! -ola
  14. Det är ju inte riktigt samma sak att låta 80 gradigt vatten cirkulera i en 14 meters rörslinga som att ha exempelvis 5m konvektorer och 9 m slang. Skillnaden blir ju tydlig i returvattnet till värmaren som i det första fallet borde vara högre! Om det skiljer för lite i temp på ingående och utgående så måste det ju betyda att man tar ut för lite effekt på vägen. Konvektorernas uppgift är ju att så effektivt som möjligt föra ut värmen från vatten till luft! Hursomhelst så undrar jag utöver allt anna jag fått lära mig under denna tråden om nån kan svara på hur det funkar att segla med brinannde gasolpanna. -ola
  15. Testade AGA:n idag igen! Om inte alla varit med i inläggen så kan jag bara berätta att det inte finns nån cirkulationspump utan den går på självtryck. Gjorde idag som så att jag fyllde på en dl glykolblandning i exp.kärlet vilket resulterade i högre temperatur i båten. Detta måste alltså ha att göra med vikten på vattnet i exp.kärlet som då helt enkelt skapar en snabbare cirkulation på grund av trycket ner i slangarna som uppstår. Idag blev det faktiskt varmt och gott i båten på ca 1 h vilket känns helt ok! Har nu bestämt mig för att behålla gasolpannan och köra med den! -ola
×
×
  • Skapa nytt...