Gå till innehåll
söndag 22 december 2024

RCarlsson

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    472
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om RCarlsson

  • Placering
    Kommendör 1. graden

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Tror du om silicon och krympfilm? kanske är svårt mot vipparmen.. en idé iallafall. /RC
  2. Den stora skillnaden är topparna som har rostfria ventilsäten på avgassidan, ibland även på insugs ventilerna. Vidare så brukar det vara en annan modell av fördelare, en som är mer fuktsäker och gnist säkrad. Inget som är av nöden tvunget alltså, mer än fördelaren, risken är för stor att köra med bilfördelare för digvsjälv och alla andra i t ex en hamn. /RC
  3. Har inte heller hittat det, däremot brukar man kunna räkna ut ganska exakt vilken motor man har om det finns mer info än bara OMC/VP 1994.. t ex antal cylindrar, förgasare eller insp., cylindervolym, hk. /RC
  4. Hejsan alla nya och gamla Sjöbjörnar.. Av div. olika anledningar har vi i familjen beslutat oss för att sälja vår båt. Båten är sjösatt, och allt fungerar nu som det ska. Kika gärna i sjöboden där finns fler bilder, annonsen hittar du här: http://www.blocket.se/goteborg/BATEN_for_Henne___Honom__med_eller_utan_barn_34641986.htm?ca=15&w=1 Ha en fortsatt bra dag! //Robert Carlsson Senast ändrad av RCarlsson | 28 juni 2011 | 14:00
  5. Problemet löst...men inte utan kostnad och mkt arbete. 3 av 4 rostfria skruvar som håller bockhornet mot skölden hade gått av, av någon anledning att bockhornets öron (som skruvarna skall gå igenom) hade spruckit och gått av. Eftersom skruvarna var helt omöjliga att få ur skölden fick den bytas införskaffande av nytt bockhorn och skruv = dyrt! Det skulle kunna blivit -stor bottenpropp - snabb sink som Fleksnes sa i Göta Kanal 1. ...men nu är det snart semester.. ses på böljan den blå! //RC Senast ändrad av RCarlsson | 21 juni 2011 | 11:39
  6. Hej Hade också en 55hk Yamaha en tidig 80-talare med liknade problem. På den var det den flytande tändplattan som satt fast efter vintern, den skall (om jag kommer ihåg rätt?!) justera tändningen efter motorvarv. Kolla den och sedan att du har ström överhuvud taget till tändspolen när tändningen är påslagen. //RC
  7. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=397831
  8. OMC är en byggnation/utförande av en grundmotor. Precis som på Volvo Pentas Aquamotorer. Ofta används (gäller V8) Ford motor, eller vanligast är Chevrolet motor. Mercruiser använder bara Cheva motorer (vad jag vet?) Vilket grundblock du har kan man oftast utläsa på betäckningen ex. V8 5,7 OMC, Volvo Penta, Mercrusier = Cheva 350 V8 5,8 OMC, Volvo Penta = Ford 351 V8 5,0 OMC, Volvo Penta, Mercruiser är mkt svårare, då både Ford 302 och Cheva 305 går som 5,0. Sitter fördelaren akterut är det en Cheva, och på framsidan en Ford. Som vanligt så är det underhållet och förarens vett å sans som avgör hur länge din motor överlever. Cheva motorerna är vanligast, följaktligen blir reservdelarna billigare då utbudet är större. OMC delar har tyvärr blivit väldigt svåra att få tag på och där det går blir prislappen hög. OMC gjorde ett mycket känsligt elsystem till sitt Cobra drev, med microbrytare och slår av halva motorn vid växling det är nog orsaken till OMC's dåliga ryckte. //RC
  9. Hej Jag undrar hur det har gått, hittat felet? Jag har liknande problem, men med SX drev och V8 - och tyvärr så måste jag medge att det läcker betydligt mer på min båt - typ 1 liter/ minut. Efter att jag stått på huvudet och kikat under motorn samt använt speglar och starka lampor kan jag bara se att det läcker på undersidan av bockhornet. Nu i högsommarvärmen står båten på land.. *suck* //RC Senast ändrad av RCarlsson | 07 juni 2011 | 19:38
  10. Hej Någon som haft läckage under bockhornet? Tips önskas. Det strilar in vatten på undersidan av bockhornet, vad är en möjlig orsak? (ingen fukt någon annan stans alls) Har SX drev och VP 5,8 motor, men OMC sköld & bockhorn med 21 år på nacken. Det är bara på babord sida som problemet finns. På Styrbord är det inga problem, samma bestyckning. Tacksam för snabba tips. //RC
  11. kolla ditt bränslefilter, Strombergförgasare? kolla då också oljan i förgasaren (under svarta hatten på förgasar toppen.) Tank och tanksil kan också vara bra att kolla. /RC
  12. snille vill jag inte påstå men tips kan jag bidraga med.. låter som om tändningen ändå står lite fel - just pga att den inte vill varva. Hur uppför sig motorn när du kommer till 3000rpm? -hostar? -som om det var bensinstopp? -skjuter? -misständer? Enklast är om du lossar låsskruven till fördelaren och vrider lite försiktigt när motorn är igång åt båda hållen så kommer du märka att motorn ändrar varvtal och läte. Ställ den i det läge där du tycker att den låter obelastad - ej ansträngd. Provgasa lite för att se om motorn misständer, ställ isåfall fram fördelaren något och testa igen o.s.v.. Detta har iallfall fungerat bra för mig på mina maskiner (2st) och dom varvar gladeligen 4400 rpm idag. Min original styrbordsmotor var lite trött och inte så varvvillig innan justeringen - det är den inte idag. Nu är den precis lika pigg som min nya babordsmotor. /RC
  13. Jo det är så det är, enl. min uppfattning också. Oavsett om du har GM eller Ford så håller dom lång tid så länge du sköter dom och har sötvattenkyl monterat. Oavsett märke så är dom lite känsliga för varmgång, dvs att om du överhettar motorn (t ex pga att limporna som är förbrukningsvara tätnar etc) kan om du har otur någon av topparna spricka. Byt limpor i tid och inte som jag för sent... :-( Förgasaren har inget med motorfabrikanten att göra - kan sitta Holly, Rochester m.fl. förgasarmärken på både GM och Ford maskinerna. Däremot slits förgasaren i leder och nålar, och kan ibland behöva en ordentlig rengörning och nya packningar (torkar med tiden) efter några år - många år. Det är annars något svårare med delar till Ford, marinorna har sällan delar hemma utan måste beställa, men allt finns. Har själv 2 st 5,8:or i min båt, den ena är original 1989 och den andra bytte jag nu i sommar mot en 'ny' testmotor från VP 5,8 (ford) från 1997 - den hade bara gått 5 tim. och jag hade spräckt båda topparna på den gamla motorn pga dåliga knän å limpor OCH fick en ny maskin till rätt pris = bara att byta! /RC
  14. Du har markerat tråden som löst utan att meddela oss nyfikna... vad löste du problemet med/ vad gjorde du? //R
×
×
  • Skapa nytt...