Tvermoes
Medlemmar-
Innehålls Antal
6 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Tvermoes
-
Placering
Kadett
-
Hej! Glöm sprutmetoden - tänk på lösningsmedelsångorna! Har du pelseldrag får du på provbitar (vertikala) pröva med utspädning och bygga flera tunna lager, det finns inte en snabbmetod för bra träjobb. En planstrykare för efterdrag kan hjälpa ytterligare. Du kommer säkert att se en apelsinskalsyta efter ett par veckor, helt normalt då fernissan efterhärdar ett bra tag. Denna yta kan bara förbättras genom årlig mattslipning och nya, tunna lager, en 3-4 år. -Jörgen
-
Hej! QKQ8 har t ex i Täby olika stora, tror deras (motrobåts) boogie klarar ett ton, vilken kan funka för er - givet det går att få på en segelbåt och att dragbil klarar släpvikt och totaslvikt om ni inte har E-körkort. På http://sailguide.com/ har ni data om båten. Att fråga starbåtsseglare t ex kan vara ett bättre tips, deras vagnar borde funka. Annars blir det lastbil, ca 3000:- tror jasg. Eller så tar ni och använder båten och seglar hem! -Jörgen,
-
Hej! När jag ser inlägget http://www.sailguide.com/forum/viewtopic.php?t=3786&highlight=bavaria som berör Hanse (järnköl som gick av) samt Bavaria ser jag att fler Bavariamodeller tappat kölar, viklet är rejält oroande. En länk till det underska företaget som ordnade regattan är med och där finns mycket. Ser vi på 42:an var bottenstockarna plastade ovanpå botten, vilket med kölbult i bottenlaminatet, jag vill minnas det var 8 mm i orignal som höjdes till 15 mm i fickorna inom stockarna inte är i närheten av an tålig konstruktion. Se i en Safir så tror jag ni förstår. -Jörgen
-
Hej och kanske för sent! Bavaria Match 42 vill jag helt avråda från. Oavsett förstärkningar efter leverans är grundkonsruktinen med kölbultar dragna direkt i bottenlaminatet inte lpngsiktitgt hållbar, så må Bavaria säga vad de vill. De bilder jag sett på icke åtgärdade med brickor ca 40mm i diameter är rent häpnadsväckande. -Jörgen
-
Hej! 2 lager 180 gram, som ligger direkt ovanpå varandra. Bara ett lager ger kondens så att båten aldrig blir torr, oavsett om du har ett luftigt båthus.. 140 g är för klen. Du skal inte lägga press direkt på båten eller använda masten som ryggås. En inpackning av båten ger en vårrustning som kan till stor del bestå i att ta bort svartmögel och dålig lukt. Det är sent på året, men köp en 100 meter 1tum4 plank och en 100 M8 * 60 vagnsbultar och bygg ett båthus. A-gavlar som har nocken ca 150 cm över däck är bra. Nock funkar bra med en 45*45mm fyrkantsprofil. Vinkeljärn för att fästa nocken i gavlarna. Krysstag tvärskepps i ändgavlarna och längsgående. Ta ca 250 cm mellan varje gavel, dvs 5 st räcker. Beroende på plats bygg stort, så att du kan få in en bänk, bra om du skall jobba i vinter eller till våren. I knähöjd sätter du 50*50 vinkeljärn, dra med 25 eller 30 mm M8 vagnsbulr och en liggare på 1tum2, en 25 meter räcker. I liggaren fäster du pressen med trälappar 1tum1,5 som du drar med trallskruv MED TORX. Köp inte krysspår, det är ett ögonblicks verk att slinta och så har du en dålig skruv. Sedan jag bytte till torx har ingen skruvskalle skadats. Clas Ohlson, Jula eller ByggMax har bult och vinkeljärn. Byggmax är billigast. Bultarna håller en 5.-10 år, stommen klarar en 5-10 år om det inte blåser, men det är lätt att laga,. Press klarar 3 år. Sätt igång snarast, för ner till 3 kan man lätt jobba, sedan blir det mindre kul att bygga. Men när huset väl står där, båten torkar och du kan gå in och jobba oavsett regn ångrar du dig inte. -Jörgen
-
Hej igbne! Jag hade nog satt en genomgående bult (vagnsbult) med stor bricka (18mm för en M6 t ex)invändigt. Epoxiförslut gängorna och mutter på utsidan, stor bricka samt sika mellan skrov och brickorna. På detta vis har du en stark fastsättning, bara gänga i glasfiber är att be om ett haveri på sikt. -Jörgen