Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025

ajonsson

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    126
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om ajonsson

  • Placering
    Örlogskapten
  1. Hej och tack för er input. Motorbyte är inte aktuellt, investeringen i nuvarande motor grävde ett rejält hål i kassan så en ytterligare utgift på kanske 50 papp går inte. Dessutom som du säger en chansning trots att jag numera vet att både Yamahas och Suzukis 150 hk har balansaxlar. Då är propellerbyte "något" billigare. Propellertrim tar 1870:- för en fyrbladig och då får man lämna tillbaka den gamla om den är felfri. Även på min båt är akterspegelskivan utbytt mot en plastdito av föegående ägare så det kan nog vara en anledning. Men som jag skrev så har vi ju monterat en gummimatta som ska vara vibrationsupptagande mellan motor och akterspegel utan förbättring.
  2. Hej igen! Tar upp tråden igen nu när säsongen går mot sitt slut för att dela med mig av mina erfarenheter. Har nu fått veta att just 4-taktare och mitthyttssbåtar inte alltid går ihop. Kanske är Suzuki utstickare men det vet jag inte. En expert berättade för mig att en kund som hade en Bella med en 90 hk Suzuki också hade outhärdliga vibrationer men efter att hat bytt till en 4-bladig propeller fått ner problemen avsevärt, Bytte då omedelbart till en 4-bladig 19” och vibrationerna gick faktiskt ner men är fortfarande i varvtalsområdet runt 2-4000 varv enorma. Låga varvtal/farter upp till ca 6 knop är helt OK och drar jag snabbt upp till marschfart vilket är ca 4800 varv och en fart på dryga 20 knop är ljudnivån hel acceptabel. Men däremellan, usch och fy. Mitt sista försök blir nu på inrådan från en expert i USA att höja motorn ett hål och byta till en 21” fyrbladig. Jag tror i ärlighetens namn inte att det hjälper men försöka duger, Det kommer att ske vid 20-timmarsservicen och jag kommer att informera här hur det slutar. Ger det ingen bättring blir det nog att försöka komma åt att bullerdämpa där man kommer åt. Återkommer...
  3. Tack Luminat och Thomas-1 för er input! . När det gäller det första tipset från Luminat kan det var värt att testa men även om det ger en annan karaktär åt resonansen så kvarstår problemet med hur man ska lösa det permanent, tror faktiskt det kan bli svårt utan att vara expert. Det du Thomas-1 ger exempel på är om jag läst rätt endast inombordarproblem och jag har både en känsla av och erfarenhet (haft inombordarbåt) att detta tyvärr är helt skilda värdar. Men stot och varmt tack för er input och jag ska ta det till mig och fortsätta min resa mot den möjliga tystnaden…
  4. Hej Hassus! Jo jag börjar förstå att det är just s.k. hytt- eller mitthyttsbåtar som har detta problem
  5. Hur kom du fram till det? När det gäller effekt så har jag sett scheman som visar det. Angående bullerdämpning i hytten blir det nog svårt eftersom allt är inklätt med mattor och jag tror faktiskt att resonansen kommer genom hela skrovet. Små delar av skrovsidan kan man komma åt via luckor men inte mycket och vad ska man i så fall dämpa med??
  6. Mycket troligt är att min motor skulle funka klockrent på en DC men inte i en mitthyttare som min. Ska kolla om du har rätt att 150 Suzuki har balansaxlar som Yamahas dito om det nu hjälper. Det märkliga är att dom senare modellerna av min båtmodell (Yamarin 650 Big Catch -93) nästan uteslutande levererades med Yamaha 115 som också saknar balansaxlar. Det är lätt att vara efterklok men nu vet jag också att Yamaha 115 faktiskt levererar mer uteffekt på propellern än min Suzuki 140...
  7. Borde tillägga att jag är mycket tacksam för era inlägg och engagemang. Kampen gåt vidare
  8. En film från verklig drift eller tomgång ger inget, jag försäkrar. I dag hade jag en av Stockholms främsta utbordarexperter ombord för provkörning och han bekräftade att vibrationerna är på gränsen till outhärdliga i vissa lägen men sa också att detta kan ske i speciellt hyttbåtar. Han kunde inte se något som helst fel på motorn men hans teori är att en viss motor tillsammans med en viss båt kan vara orsaken. Kommer att ta kontakt med säljaren och ovanstående experts firma för att se om det går att göra ett motorbyte för nuvarande situation är som sagt inte acceptabel
  9. Motorns vibrerande i filmsnutten är nu bekräftad som helt normal pga att det är en tomgångsspärr som stlår till. Lika på de flesta moderna 4-taktare
  10. Har nu kopplat in interface och adapterkabel till motorn och instrumentet via NMEA2000 nätverket. Kopplade bara in kontakten (Engine Interface Connector) till den kontakt man läser av diagnostiken för att söka efter felkoder den andra (Trim Connector) lät jag vara lös och resultatet är att jag får varv och tilt båda analogt och digitalt. Övriga motordata visas digitalt i både min Garmin GPSMAP 720S och Garmin GMI 10. Några bilder för verifikation obs att på den nedre bilden visas inte oljetrycket vilket beror på att det är en s.k. on-off signal. Talar alltså bara om oljetrycket är bra eller för lågt och alltså inget värde. Ungefär som oljetryckslampan på en bil. Detta gäller tydligen också för oljetemperatur. Eftersom jag i huvudsak är intresserad av att se bränsledata har detta ingen betydels för mig huvudsaken är att man får indikation om något är fel.
  11. Ja då har man fått den bullerdämpande mattan monterad och det hjälpte föga. Har även fått en propeller med högre stigning vilket nog var bra i sig men något bot mot vibrationerna var det inte. Prispressarna hävdar att nu kan man inte göra mer utan måste nog leva med detta vilket jag inte ännu accepterat utan fortsätter min forskning i detta. Avslutningsvis ingen skugga över leverantören utan dom gör nog vad dom kan även om jag är inte nöjd med resultatet.
  12. Som jag sa så påstår man att 4-taktare kan skapa mer vibrationer än 2-taktare vilket väl kan accepteras till viss del men inte i denna omfattning i alla fall inte av mig. Vibrationerna kommer naturligtvis från motorn eftersom de inte fanns förr. Bilden nedan visar ljudnivån vid olika varvtal, ledsen att varvräknares saknar skärpa i vissa fall. 90 dB är mycket, hittade detta på nätet: ”För att föreställa sig hur hög ljudvolym 85 decibel är kan man jämföra med att man vid 70 decibel nätt och jämt kan samtala med varandra med hög röst på en meters avstånd. Vid 80-90 decibel hjälper det knappt att skrika”. Jodå leverantören kommer att få uppleva ljudet. Trodde jag hittat ett fel på motorn efterson den "wobblar" när man drar upp tomgången till 3000 varv men det är tydligen normalt eftersom det finns en spärr som gör att man inte kan få upp tomgången mer än så utan den stryps vid ca 3000 varv vilket orsakar att motorn svänger fram och tillbaka. Här har jag skapat en filmsnutt som visar det:
  13. Fick i dag tag på Prispressarna. Dom hävdar att detta ofta sker på hyttbåtar, alltså inget fel på motorn men 90 decibell i hytten vid ca 4000 varv är i alla fall för mig inte acceptabelt. Dom föreslog en speciell matta mellan motor och akterspegel. Mattan kostar en tusing men dom skulle sponsra arbetskostnaden med en del, Båten måste upp och motorn hängas av medan mattan monteras. Sker enl. plan på måndag. Ni får veta resultatet.
  14. Min tråd i ämnet: http://www.maringuiden.se/forum/topic/72095-outh%C3%A4rdliga-vibrationer-vid-motorbyte/?do=findComment&comment=500417
×
×
  • Skapa nytt...