Gå till innehåll
lördag 23 november 2024

flying

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    149
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om flying

  • Placering
    Örlogskapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Tack för all hjälp. Vi gick med lånad båt (Maxi 999), därav lite extra noggrannhet innan. Ryssundet var som väntat inga problem, lodade med reservation för kalibrering/givarplacering 2,5-2,8 hela vägen, men i Rånösundet var det inte mycket marginal. Såg 1,9 på en punkt mellan prickarna när vi passerade söderut och 2,1 på väg tillbaka. Nåja, farbart var det ju i alla fall...
  2. Ok, tackar för den infon. Vi får väl våga oss på ett försök också, då.
  3. Så grunt går jag inte ens med min egen båt och upptiltat...men noterade du några djup i Rånösundet?
  4. Aha, då har alltså en 1,9-metersbåt lyckats pressa sig igenom. Utmärkt info. Man hade bara velat veta vattenståndet den dagen också .
  5. Tack för bilden - såg den i någon tidigare tråd, tror jag - men skulle behöva lite uppgifter om djupen också då det är ganska långa sträckor inom tremeterskurvan även i Rånösundet.
  6. Eller; det duger att gå för motor också. Men eftersom alla frågor i ämnet tycks ha ställts i motorbåtssnack undrar jag om det är några som lyckats ta sina segelbåtar genom nämnda sund. Det förstnämnda är vad jag läst muddrat, dock bara till 2-2,5 m och det ser inte ut att vara några enorma djup genom Rånösundet heller så frågan är: kommer man igenom med segelbåt, djupgående 1,7 m?
  7. Frågan tycks gälla tvåtakt, ja. Jag kan inte den aktuella Suzukin men har haft en 85-hästare och en skoter med Suzukimotor och samma typ av smörjsystem. Behovet att lufta är som nämnts i stort sett obefintligt men o-m det av någon anledning bildats luftbubblor i systemet (syns genom de transparenta slangarna) kan man lufta med en skruv på oljepumpen. Bara att öppna ett par varv, vänta tills det rinner ren olja och stänga igen. På detta sätt vet man att pumpen får olja utan luftbubblor vilket är det viktiga. Är slangarna från pumpen till insuget inte fyllda med olja tar det dock en bra stund att pumpa ur all luft; därav rådet att köra på oljeblandad bensin tills systemet är helt urluftat. De normalt enda sätten att få luft i systemet är dock att 1) köra torrt - och då har man allvarligare problem, 2) att ta isär någon del samt 3) att ställa motorn upp och ner... Jag har aldrig sett eller hört talas om att det bildats luft i systemet på någon Suzuki under normal uppställning.
  8. Har SSRS en regel som säger att dekalen måste *klistras*? Skulle aldrig falla mig in; mina har alltid *legat* innanför rutan, enklare blir det inte...precis som årskortet för lokala gästhamnar etc. Varför krångla till det (om man nu har båt med skyddat utrymme för dekalen)?
  9. Som jag ser det finns bara en sak att verkligen varna för och det är underhållskostnaden. Har själv en 41 och skriver i stort sett under på att det är en ok maskin men o-m något behöver göras är det inte roligt, varenda detalj är prissatt som guld. Fast det gäller förstås allt från Penta. Men med 20-25 år gamla motorer, som de äldsta 41:orna idag, kan man lätt åka på att byta hur mycket som helst även på en till synes frisk maskin. I mina ögon är svaga punkter avgaskröken/bockhornet (kröken bara ett par tusen, hornet en förmögenhet) vilka rostar bort i lite olika takt beroende på salthalt i vattnet och installationens läge i djupled. Generator och startmotor är franskt skräp, extremt dyrt och svårlagat. Jag bytte till Boschgenerator på min när originalgenerator #2 la av. Värmeväxlarinsatser (i laddluftkylare/oljekylare/vattenkylare) är kriminellt dyra men går iaf inte sönder på löpande band. Vevhusventilationen på tidiga motorer är inte den klyftigaste lösningen och drar dessutom ett filter för knappt 500 spänn/år men kan modifieras till senare utförande. Motorerna tenderar att alltid läcka någonting någonstans, irriterande om man som jag vill ha fräscht i motorrummet. Har efter några år fortfarande en liten glykolläcka jag inte lyckas spåra och misstänker avgaslimpans packningar mot toppen men de kostar i runda slängar tusen spänn, plus turbopackningar för ytterligare 500 så man vill veta innan man chansar. Jag hade ur min maskin för att renovera motorrummet och passade samtidigt på att byta allt i packningsväg mot drev/sköld, strutlager och någon svåråtkomlig packning på motorn. 5000 gick den smågodispåsen på. Bränslesystemet ska man inte ens tala om, dessa gamla lastbilsgrejor är tydligen diamantpläterade invändigt, men tack och lov brukar pumpar och spridare tuffa på ganska länge om man inte är perfektionist när det gäller gångegenskaperna. Irriterande är att det saknas förvärmning på tidiga maskiner. Det medför fina nötstarter i temperaturer nedåt noll, om man har läggningen att vara ute på senhösten vill säga. Tidiga motorer var heller inte förberedda för montering av förvärmningselement. På en AQAD vill man också gärna ha tätt runt styrgaffelns axel genom skölden men det kan vara lättare sagt än gjort. Det är alltså på sin plats att kolla dels om det verkar ha läckt vatten i den regionen, dels om drevet glappar mycket i sidled. Har det läckt rostar gärna powertrimslangarnas nipplar i änden mot skölden. Just det, dyra såklart. Powertrimpumparna går sönder och kostar rejält. Likaså powertrimcylindrarna. Servostyrningen på tidiga drev är värdelös, går sönder och kostar en hel del att ersätta. Jag byggde om med senare utförandet vilket åtminstone är bra men givetvis också kostsamt. Bara ett axplock av vad som kom upp först i huvudet. Min motor är som sagt helt ok men har ändå kostat i trakten av 30 kkr i rent underhåll på fyra år.
  10. En detalj till att tänka på är att det inte alltid räcker med bussningsbyte. Har den årliga smörjningen - via smörjnippeln som sitter minst lika j*vligt till, på styrarmen - missats/ignorerats kan styrgaffelns axel också vara sliten och då kommer det att fortsätta glappa, trots nya bussningar. Dessutom hade man uppenbarligen inte så hårda krav på den här punkten ens när bitarna var nya. Jag har bytt både bussningar och styrgaffel (ja, till *nya* delar) men det glappar fortfarande. Inte lika illa som förr, givetvis, men mer än man skulle kunna tro med tanke på bitarnas pris... Om du får vattenintrång eller inte beror dels på i vilket skick packboxen (en v-ring mellan gaffel och sköld) är, dels på hur djupt installationen ligger i förhållande till vattenlinjen. Min ligger så djupt att det droppade lite mest hela tiden med de gamla grejorna. Är det en grund installation borde läckage inte vara något problem. Att bussningarna ska limmas har jag missat. Mina originalbussningar satt bara pressade, och gick ur med lagom handkraft. Däremot är det som sagts sällan eller aldrig lätt att lossa styrarmen; särskilt inte om det först fuktat av läckage i åratal.
  11. Jag vet som sagt inte hur andra maskiner fungerar. Men det enda ställe min motor *inte* luftar själv, eller med hjälp av ytterligare pumpar för den delen, är sträckan från insprutningspump till spridare. Har man haft ur spridarna får man också lufta manuellt - på spridarna. Resten av systemet sköter sig däremot helt utan andra insatser än att vrida på nyckeln (och köra elpumpen om man öppnat någonstans...). När det gäller just 41:an är det uppenbart att originalpumpen är den svaga länken; minsta luftficka någonstans och den pumpar inte ett sk*t, vare sig med motorns hjälp eller med den miserabla handjagaren. Det är där elpumpen är överlägsen - den har inga problem att få fram soppan hur mycket luft det än är i systemet och resten går av sig själv. Det borde rimligen fungera på liknande sätt med andra motorer men jag kan förstås inte garantera något. I familjen har vi f ö också en snipa med äldre Penta, typ MD6 eller liknande. Den installationen har också elpump (Mitsuba) och fungerar precis lika smärtfritt som min.
  12. Jo, jag påstår just det. Jag behöver inte lufta. Men jag kan naturligtvis inte uttala mig om andra motortyper. Däremot lättar jag ändå gärna på Racorfiltrets topp medan pumpen går eftersom det annars står en rejäl luftkudde där efter t ex dränering. Bara för att det känns bättre att veta att systemet är luftfritt; praktiskt har det ingen som helst betydelse. Varför det skulle vara så generellt fel att montera en extrapump är fortfarande frågan. Och efter ett filterbyte/-rengöring i en nödsituation är i alla fall jag nöjd att slippa börja trycksätta tankar eller annat extramek.
  13. Dags att lägga in lite motvikt i diskussionen. Jag har elektrisk pump i kombination med min Penta 41 och den är ingenting annat än en välsignelse. Numer märker man överhuvudtaget inte att något gjorts vid första starten efter filterarbeten. Hur mycket som än rörts startar motorn direkt och går som om ingenting hänt. Några luftskruvar behöver aldrig röras. Belackarnas argument om onödiga extraprylar, potentiella felkällor etc har i alla fall jag svårt att ta till mig. Bränslesystemet i sin helhet ska ju alltid vara i ordning och tätt, med eller utan elektrisk pump. Däremot tycker jag inte det är svårt att se trygghetsfaktorn elpumpen står för: filterproblem uppstår ju som bekant aldrig i annat än sämsta möjliga väder, på sämsta möjliga plats. Att då kunna fixa filtren och starta om på nolltid, utan ytterligare mek, är i mina ögon ovärderligt. Pumpen jag använder, en universalmodell för bil (typ Facets cylindriska modell), har dessutom en inbyggd tvättbar sil vilken fångar merparten av det numer obligatoriska tankslemmet. Det efterföljande Racorfiltret får därmed betydligt mindre att göra och har hittills aldrig satt igen.
  14. Skriv uppgraderingsturbo i sökrutan ovan så får du svar...
  15. Det borde fungera, så länge datorn kör Windows förstås. Fugawi är i sig inget tungdrivet program - jag kör det helt problemfritt i en dator baserad på ett Via Epia -moderkort med uråldriga komponenter, troligen slöare än en modern netbook. Enda märkbara fördröjningen är när man gör kraftiga zoomningar (använder dock scannade kort).
×
×
  • Skapa nytt...