Jättebra idé! Presentera även koldioxisutsläpp mer km så blir det skrämmande siffror! Båttidningar kan åtminstone visa denna fakta, det görs ibland men borde alltid göras. I franska båttidningar brukar det alltid anges hur mycket båtarna drar per sjömil vid olika fart. Varför skulle det vara ointressant om man är så himla noggrann med om ens bil drar 0,80 eller 0,85 l/mil? Jag var ute idag och provade en ny båt som jag funderar på att köpa. Jag tog med mig gps:en och loggade farten vid olika varvtal. Sen är det bara att åka hem och googla motortypen och läsa av i diagram vad motorn drar vid olika varvtal. Svårare är det inte. Vissa båttillverkare av planande brukar ange vad båten förbrukar, men det är lägsta förbrukningen i planingsfart. Men hur är det i lägre fartområdet som gäller i många (långa...) farleder, eller när man måste gå med lägre fart i dålig sjö? Då är det flera gånger större bränsleförbrukning! Bränslekostanden kan ju vara den största årliga kostnaden på båten! Och vill man ta ett miljöansvar är kostnaden en bra indikator på utsläppsmängden. Och jag begriper inte varför båttillverarkarna inte satsar med på energisnåla båtar? Det är endast ett fåtal som konstruerar dessa (då tänker jag på deplacerande, semideplacerande/semiplanande båtar, katamaraner eller motorbåtar som går på förnybar energi (el, biobränsle)). Båt- och motortillverkarna kanske tänker som NCC gjorde om småhusköparna: De har inte frågat om energisnåla bostäder. Men det var ju det som kunderna ville ha!!!