Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024

Virveln

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    5
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Virveln

  • Placering
    Kadett
  1. Hej! Har några frågor om Nanni-motorer: - Hur blir det med reservdelar när Malten Månsson inte längre är återförsäljare? Ska man våga satsa på en båt med en Nanni? Vilka verkstäder har reservdelar på lager, och hur länge? - Hur är Nanni-motorn jämfört mot Volvo Penta? Jag tänker på dieselmotor i storlek 150 - 200 hk och max 5-6 år gammal. Tex jämfört mot VP TAMD 31 och VP D3 eller D4. Tack på förhand!
  2. Hej! Jag var ute och provkörde en båt från 2003 med en TAMD 31 P. Blev förvånad över vilken rök det var! Båten var välskött och motorn nyss genomgånden av auktoriserad verkstad, dessutom varmkörd länge. Hur är det med Volvo Penta:s nyutvecklade D3 och D4? Är det lika illa med dem? Det jag inte begriper är hur en båtmotor installerad 2003 kan osa så mycket? Sist jag såg liknande rök från en bil var på 80-talet bakom en sur gammal Merca! Vad har båtmotortillverkarna sysslat med under 20 år när dieselmotorerna till bilar idag är helt lukt- och röktfria? Är andra motorfabrikat lika osiga som VP?
  3. Jättebra idé! Presentera även koldioxisutsläpp mer km så blir det skrämmande siffror! Båttidningar kan åtminstone visa denna fakta, det görs ibland men borde alltid göras. I franska båttidningar brukar det alltid anges hur mycket båtarna drar per sjömil vid olika fart. Varför skulle det vara ointressant om man är så himla noggrann med om ens bil drar 0,80 eller 0,85 l/mil? Jag var ute idag och provade en ny båt som jag funderar på att köpa. Jag tog med mig gps:en och loggade farten vid olika varvtal. Sen är det bara att åka hem och googla motortypen och läsa av i diagram vad motorn drar vid olika varvtal. Svårare är det inte. Vissa båttillverkare av planande brukar ange vad båten förbrukar, men det är lägsta förbrukningen i planingsfart. Men hur är det i lägre fartområdet som gäller i många (långa...) farleder, eller när man måste gå med lägre fart i dålig sjö? Då är det flera gånger större bränsleförbrukning! Bränslekostanden kan ju vara den största årliga kostnaden på båten! Och vill man ta ett miljöansvar är kostnaden en bra indikator på utsläppsmängden. Och jag begriper inte varför båttillverarkarna inte satsar med på energisnåla båtar? Det är endast ett fåtal som konstruerar dessa (då tänker jag på deplacerande, semideplacerande/semiplanande båtar, katamaraner eller motorbåtar som går på förnybar energi (el, biobränsle)). Båt- och motortillverkarna kanske tänker som NCC gjorde om småhusköparna: De har inte frågat om energisnåla bostäder. Men det var ju det som kunderna ville ha!!!
  4. Hej! Du bör få upp båten strax över 13 knop vid 85% av max effekt med den motor du har. Jag har inte hittat något varvtals-moment-diagram på din motor, som behövs för propellerdimensionering, men har uppskattat prestandan utifrån annan motormodell. Jag har utgått från BB140-motor. Vet ej om det är jämförbart? Antar att backslaget har reduktion 2:1. Propellerdimensionering brukar göras vid 85 % av max effekt, alltså 106 hk och 3900 rpm för BB140. Jag får fram en propeller med diameter 19 ” och stigning 12 ”. Kolla vad du har för propeller och hör av dig! /Mats
  5. Hej! Trist att du betalt mycket och att det inte fungerar. Jag ska försöka räkna fram förslag på propellrar så kan du jämföra. Kan du berätta mer om båten och motorer: båtens längd i vattenytan, deplacement, vilket varvatal har du vid 85% av max effekt, och vilken är effekten då? (kanske står i datablad för motorn, eller om du kan tala om mer exakt om motortyp). /Mats
×
×
  • Skapa nytt...