MrMe
Medlemmar-
Innehålls Antal
316 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Dagar Vunna
10
MrMe senast vann den dag 27 September 2024
MrMe hade det mest gillade innehållet!
Anseende bland gemenskapen
174 ExpertOm MrMe
-
Placering
Kommendör
Mina båtar
-
Båtens namn
Ilver 35 Cymawa
-
Snygg lösning och jag har kikat på färdiga boxar också. Dock har de gemensamt med alla lösa kylaggregat från Isotherm att de är för 80 liter eller liknande. Jag har varken behov eller plats för något av den storleken utan tänker mig snarare 20-25 liter. Det rymmer trots allt 50 burkar av vald dryck vilket är mer än tillräckligt. En stor box som bara ska kyla luft blir extremt ineffektiv. Ett alternativ skulle kunna vara att köpa ett begagnat 50l kylskåp alternativ en modern bärbar kompressorbox och slakta dessa för att få de delar jag behöver. Får fundera vidare....
- 104 svar
-
- 1
-
Nu behöver jag tips och råd Jag har funderat på att bygga en toppmonterad kylbox på cirka 20-25 liter för dryck men tvekat då ett standard Isoterm aggregat kostar ~7-8.000. I kombination med plast, isolering m.m. blir det ruskigt dyra öl. Jag har nu fått ett "Supercool" termoelektriskt kylaggregat till skänks och har läst på lite. De verkar vara "effektiva för att vara termoelektriska" men ändå rätt kassa jämfört med kompressor. Båten har redan kylskåp och tanken med den nya kylboxen är att slippa "kylskåps-tetris" så fort man ska ta sig en pilsner och kunna ha den "riktiga" kylen till mat och den nya boxen för öl. Vid brist på ström kan man ju alltid stänga av den och ha öl i kylskåpet, precis som idag. Jag har gott om plats att isolera under och vid sidorna av boxen så den borde kunna bli hyfsat effektiv Men.... att göra en ny box är mycket jobb. Om detta jobb blir bortkastat för att den drar så mycket ström alternativt bara levererar ljummen öl så känns det ju så där... Att köpa ett kompressoragreggat för 7-8.000 är i dagsläget inte aktuellt. Borde jag skippa kylboxen eller prova med Supercoolen?
-
Tack för snabbt och utförligt svar - ville gärna bekräfta mina misstankar. Det blir till att installera en ny givare. Efter en snabb googling ser det ut att bli ett nytt instrument också då Veglia inte följer vare sig US eller EU standard (0-340 Ohm)
-
Hej, Jag har varit och hjälpt en kompis med elen i sin båt där mycket var gjort enligt devisen "friskt kopplat hälften brunnet".Det mesta var bara att byta ut och dra om vilket gick utan problem, dock nämnde ägaren att bränslemätaren aldrig fungerat så jag började kika på den. Det visade sig då att föregående elektriker kopplat 12V på signalen till givaren varvid det slog gnistor vid bensintanken vid provmätning. Jag har aldrig sett en givare som ska matas med "+" men det här är ett för mig nytt fabrikat "Veglia" Fråga 1: Inte kan det väl vara så att denna udda modell verkligen vill ha 12V på signalkabeln?? Fråga 2: Om man ändå kopplar på detta sätt - kan man då förstöra givaren så att den inte fungerar? Jag har försökt att mäta resistansen i givaren utan resultat och misstänker att den är trasig, men tänkte passa på att ställa kontrollfrågan här då jag aldrig sett fabrikatet. /Christian
-
Så går 2024 mot sitt slut Tre månader efter upptagning börjar äntligen inspirationen och lusten att återinfinna sig. Var nere till båten och funderade på vad jag skulle sätta tänderna i och det råkade sluta med att jag rev det gamla pentryt för att ge plats åt något nyare, fräshare och mer användbart (jag har inte användning för två spisar).... Allt som inte var inplastat monterades ner men en del kommer säkert att återanvändas - vad vet jag ännu inte då jag inte har någon plan men just nu är teorin följande: Då vatten och avlopp redan är framdraget kommer jag nog ha ett mindre handfat. Det som sitter idag är väldigt djupt vilket tar upp alldeles för mycket plats i skåpet nedanför. Då jag inte kommer diska där nere så räcker det med ett grundare Överskåpen kopper förmodligen få ett nytt ytskikt och sedan återanvänas. Dock ska jag först se till att det finns en bra skrovbeklädnad eller liknande innanför så att insidan av skåpen blir lika fina som utsidan Bänkskivan kommer bytas. Troligtvis laminat även om det vore både snyggare och mer praktiskt med ett kompositmaterial. Kompositskivor är dock otroligt dyra Jag leker med tanken att bygga en toppmatad kylbox där spisen tidigare var monterad. Kylagreggat verkar dock väldigt dyra och jag har en ny ocvh välfungerande kyl - behöver jag verkligen en till när jag är ensam ombord? Vi får se hur det blir Förvaring. Jag har allvarlig brist på förvaring av torrvaror, bröd, flaskor m.m. så det hoppas jag kunna lösa Intergrerad kaffemaskin? Det är ett i-landsproblem men visst vore det skönt att kunna få en morgonkaffe genom att bara trycka på en knapp Modernare "look". Mycket har hänt med både material och stil sidan 1984 - här hoppas jag kunna modernisera på ett sätt som fortfarande passar till båten Jag misstänker att detta projekt kommer ta en hel del tid i anspråk - dels för att jag inte har någon egentlig plan men också att jag måste lära mig om vilka material jag ska använda - det gäller ju att hitta den där gyllenee medelvägen mellan pris och prestanda. Gott nytt år allihop! /Christian
- 104 svar
-
- 3
-
Slut på sommarsäsongen 2024 Så var båten upptagen Efter 450 distans och 38 nätter ombord är det dags att stänga loggboken för det här året. En fantastisk försommar, mindre fantastisk semester och en härlig höst ligger nu båten instoppad i tältet. Normalt så brukar det betyda att den dyra delen av båtsäsongen börjar då det brukar vara dags för allehanda renoveringar och förbättringar. I år ska jag dock försöka sänka ambitionsnivån en smula då jag behöver spendera både tid och pengar på annat håll. Det betyder inte att jag kommer överge båten men istället ägna mig åt mindre reparationer och få lite bättre finish på sånt som jag inte har varit riktigt nöjd med. Det som står på att göra listan just nu är: - Renovera cirkulationspump styrbord maskin (läcker glykolvatten) - Felsökning/reparation/utbyte generator styrbord motor (fungerar ibland men oftast inte) - Göra ett nytt försök att täta däcksluckan som inte blev tät - Bygga innertak i förruffen - Fixa inredningar och hyllor i skåpen för smidigare förvaring - Snygga till sofforna som fortfarande inte är i tillräckligt bra skick - Plasta ryggstöd till soffor i sittbrunnen - Laga fäste till ekolodsgivare - Fortsätta polering, gelcoatlagningar och slipning för allmän tillsnyggning - Bygga ny lucka till ett av stuvfacken Om tid och pengar räcker till så vore det kul med en förbättrad kapellösning och nya dynor i sittbrunnen men vi får se hur det blir med den saken. På samma tema skulle jag gärna riva det gamla pentryt i salongen för att skapa något mera användbart i det utrymmet. /Christian
- 104 svar
-
- 4
-
Spännande projekt - den här tråden följer jag gärna 😀
- 14 svar
-
- 1
-
Hej, Jag tog in ett par offerter för ett år sedan och fick totalpris på 80-85.000 för en 35 fots motorbåt. Grovt räknat hälften material och andra hälften arbete. Jag valde istället att göra det mesta av jobbet själv och landade på straxt under 40.000 /Christian
-
Hej, Jag har haft motsvarande problem på en av mina AQAD40b - vid flesökning har det varit kruttorrt men efter provtur har det kommit vatten. Som tidigare sagts - ta bort filterhållaren och ersätt gummipackningen. Det kan vara förvånandsvärt svårt att få ihop så använd något bra smörjmedel. Sedan när du testar - prova att gasa upp motorn tillfälligt för att öka flödet - det hjälpte mig. Som tidigare sagts: Om impellerpumpen sitter under vattenytan - stryp vattentillförseln innan du plockar isär /Christian
- 7 svar
-
- 1
-
Dags för en uppdatering…. Det var länge sedan jag uppdaterade tråden vilket är helt enligt plan. Planen har hela tiden varit att ha ”ett flytande renoveringsprojekt” – d.v.s. under årets varma månader ska båten helst användas och reparationer och renoveringar sker under övriga delar på året. Tyvärr blir det ju inte alltid så men… Tre dagar innan det var dags för den årliga skärgårdssemestern pajade cirkulationspumpen på styrbord motor. En ny beställdes för en hiskelig massa pengar och motorn plockades isär. Efter 8 dagar kom så den nya pumpen och dags för återmontering. Att montera pumpen var enklare än jag trott och tog bara några minuter. Superviktigt att ha allting rent så att man inte introducerar nya läckor. Att få dit värmeväxlaren var värre då styrbords motor sitter i vägen. Till slut satt den på plats och kunde skruvas dit. Tyvärr klantade jag mig och bröt av fästet för gasvajern på styrbord maskin under processen. Denna visade sig vara svetsad sedan tidigare men en ny svetsning så kunde även den återställas. Dags för semester! Det övriga semestersällskapet hade en veckas försprång så jag hade en lång resa framför mig (92 distans). Dock kom jag bara 3 distans innan kylvattenröret till oljekylaren på styrbord motor lossnade. Detta har varit ett återkommande problem på den här maskinen så jag misstänker att den någon gång varit frusen så passformen på de olika rören har påverkats. Stannade och mekade någon timme och sedan var allt frid och fröjd. Efter någon dag märkte jag att babord maskin fortfarande läckte glykol – inte större mängder men klart irriterande när man precis investerat 10.000 för att bli av med läckaget. Det visade sig att den plugg som sitter för uttag till vv-beredare inte var dragen så det var både enkelt och billigt att åtgärda. På det stora hela har båten fungerat och jag har väl kört drygt 350 distans och tillbringat 27 nätter ombord hittills men allt är inte frid och fröjd: - Däcksluckan som jag tätade är fortfarande inte tät - Kapellösningen som visserligen är regntät är inte rolig då man inte kommer av båten med kapellet uppe såvida man inte backat in - Plottern har vid några tillfällen blivit autistisk och inte haft en aning om var vi är vilket är extra bekymmersamt i dimma - Jag är sugen på att prova med större propellrar. Båten är urstark och har inga problem att komma upp i plan med de A6 som sitter på idag. Dock får jag en hastighet på cirka 20 knop vid 3200 varv och jag skulle gärna vilja ha 2-3 knop till - Ekolodsgivaren har lossnat från sitt fäste och måste återmonteras när båten är på land Positivt: - Att öppna upp pulpit har varit en välsignelse! Att kunna komma av och på båten är såååå mycket enklare nu - Bogpropeller är en härlig bekvämlighet och fjärrkontrollen var väldigt användbar när man slussar ensam med 35 fot motorbåt - Den ”nya” förpiken var mysig och praktisk om man bortser från den läckande däcksluckan - Allt elektriskt funkar bra och trots att jag inte har några solceller ännu så har jag aldrig haft problem med för lite ström - Båda motorerna startar omedelbart (till skillnad från när jag köpte båten) och går fantastiskt fint trots att de har 40 år på nacken /Christian
- 104 svar
-
- 4
-
Så var det dags för det årliga problemet Läckande cirkulationspump Tre dagar innan det är dags att åka ut på den årliga semestern i skärgården så är det dags igen. Cirkulationspumpen på babord motor gör sig av med glykolvatten som i en rasande fart samlas i kölsvinet. Det som tidigare varit droppar har nu förvärrats avsevärt och planen att vänta till efter semestern duger inte. För att demontera cirkulationspumpen måste även fästet till generatorn tas bort samt hela värmeväxlaren. Det gick förhållandevis enkelt att få bort allt när jag väl förstått hur de olika sakerna satt fast så nu ligger cirkulationspump och värmeväxlare på arbetsbänken i garaget samtidigt som motorrummet ser ut som en krigszon. Då det är semestertider så är tidsåtgången viktigare än kostnaderna även om båda naturligtvis har betydelse, därför ser planen nu ut så här: Cirkulationspump Under mera normala omständigheter hade pumpen renoverats. En renoveringssats kostar strax under 2000 kronor men kräver tillgång till press och annat som jag inte har tillgång till, därför har en ny pump beställts tillsammans med en ny packning. Remmarna ser fina ut utan några tecken på torrsprickor så de kommer återanvändas precis som alla fästbultar. Stort fokus kommer läggas på rengöring av motor och anläggningsytor för att minimera risken för nya läckor. Värmeväxlare Här känns det faktiskt som jag fuskar men då tiden är knapp så får det bli en kompromiss. Växlaren kommer rengöras invändigt med oxalsyra/bikarbonat men jag kommer inte dela den och ta ut hela värmeelementet. Motorn har aldrig haft problem med överhettning och tittar jag in i den så ser det förvånandsvärt rent och snyggt ut. O-ringar mot cirkulationspump och kyllimpa byts naturligtvis ut. Utvändigt kommer värmeväxlaren att rengöras och förses med ett nytt lager färg. Samtliga bultar kommer rengöras och smörjas för att sedan återanvändas. Kringutrustning som tempgivare, anslutning till varmvattenberedare och annats demonteras och snyggas till i mån av tid. Återkommer med resultat.....
-
Hej, I mitt fall på min AQAD40b var det hål i gummigaveln på baksidan av värmeväxlaren. Artikelnummer 845373
- 7 svar
-
- 1
-
Hej, Jag hade motsvarande problem och det visade sig vara för svag spänning till trimplanen. Spänningen räckte för att köra pumpen men inte för att öppna magnetventilen. Prova att rengöra alla kontakter i knapparna och snabbkopplingen mot pumpen. /Christian
-
Hej, Priserna varierar stort - dels beroende på val av bogpropeller men också förutsättningarna i båten och vilka tillval som önskas (fjärrkontroll, extra batteri m.m.). Kan man göra delar av jobbet själv sparar man mycket pengar... Delar: ~20-25.000 Arbete: 30-50.000 Som alltid lönar det sig att ta in flera offerter. /Christian
-
Inkontinenta motorer Allt sedan båten köptes har motorerna varit generösa med att släppa ifrån sig både diesel, servoolja, glykolvatten och sjövatten. Visst regnvatten har också letat sig ner och bildat en otrevlig cocktail i motorrummet. Helgen har spenderats på att systematiskt söka efter läckor och täta dem när så har varit möjligt och här kommer en sammanställning av det: Dieselläckage Styrbord motor har konstant tappat diesel vilket förutom att det blir kladdigt i motorrummet också gjort maskinen svårstartad. Flera saker har gjorts och det har blivit mycket bättre men nu så.... På bränslepumpen hittade jag två små läckage. Två nya o-ringar gjorde den tät. 👍 Röret som går från förpumpen till bränslefiltret var inte heller det helt tätt. Det visade sig att det finns en kant på förpumpen som hindrar banjokopplingen att sluta helt tätt. Detta löste jag genom att montera tre kopparbrickor istället för en och på så vis gå fri från kanten. 👍 Sjövattenläckage Ett mindre läckage upptäcktes vid en av rörinfästningarna till SB impellerpump. En ny packning och så verkar den vara tät 👍 På babord motor var det värre. Här droppade det rejält med vatten i bakkant på värmeväxlaren. Här visade det sig att gaveln som är gjort i gummi hade en stor spricka på flera centimeter. Den hade eventuellt kunnat vulkas men då ett haveri på den skulle innebära att det var slutåkt vågar jag inte chansa utan måste beställa en ny för några tusenlappar....👎 Servooljeläckage Servoolja är inte kul att få i motorrummet då det är extremt kladdigt och svårt att tvätta bort. Efter inspektion visade det sig att en av de tre slangarna hade en spricka i infästningen till oljekärlet. Den plockades bort och en ny ska beställas. De två andra slangarna visade också tecken på torrsprickor så jag passar på att byta dem med . Felet hittat och inte särskilt svårt eller trångt så här får man väl vara nöjd - får se vad det kommer kosta bara.... 👍 Glykolvattenläckage Här visade det sig att det droppar från cirkulationspumpen på babord maskin. Det finns renoveringssatser för humana priser men den kräver både kunskap och hydraulpress för att fixa så det vågar jag mig inte på så pass tätt inpå semestern. Skulle en bult gå av vid demontering så är båtsemestern i fara utan jag få leva med det ett tag till 👎 Regnvattenläckage Då helgen har bjudit på minst sagt blandat väder så fick jag tillfälle att se var det regnade in när jag ändå befann mig i motorrummet. Det visade sig vara två hål på aktern som var dåligt tätade så lite TEC7 avhjälpte det problemet 👍 Oljeläckage Tro det eller ej men så vitt jag har upptäckt så läcker inte båten en droppe olja från någon av maskinerna (ännu) 👍 Sammantagen borgar helgens arbete för att jag i fortsättningen kommer ha lite glykolvatten under motorerna men om allt går väl kanske övriga läckor är identifierade
- 104 svar
-
- 1