Gå till innehåll
onsdag 09 april 2025

MrMe

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    321
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    10

MrMe senast vann den dag 27 September 2024

MrMe hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

179 Expert

Om MrMe

  • Placering
    Kommendör

Mina båtar

  • Båtens namn
    Ilver 35 Cymawa

Senaste Profilbesöken

2 428 profilvisningar
  1. Hej, Jag har installerat Diablo tankar som septitank i mina två senaste båtar och det har fungerat perfekt. Inga problem med dofter eller stopp under den tid jag haft dem. Har dock inte haft någon kvar i mer än tre år så hur de fungerar i längden törs jag inte uttala mig om. /Christian
  2. Hej, Jag håller på med ett liknande projekt i min båt och tyvärr håller jag med om dina fasor. Jag kan inte säga vad som är rätt eller fel, men så här gör jag: 1. Ta bort gammal lim och skumgummirester. Det som inte gått att ta bort "för hand" har jag slipat bort med excenterslip. Det är ett skitgöra och det smutsar ner men går ändå förhållandevis fort. 2. Den skrovbeklädnad som jag limmat direkt på skrovet har jag limmat med Casco Flex vilket fungerat bra och samtidigt ger ganska mycket tid för justeringar. Jag gjorde ett försök med kontaktlim men det hugger direkt så minsta fel går inte att åtgärda 3. Det absolut svåraste i mitt tycke är att få perfekt passform på bitarna av skrovbeklädnad då en båt är helt befriad från räta vinkar och har de mest konstiga former. Där det har varit möjligt har jag istället gjort en panel i tunn plywood som klätts med skrovbeklädnad med både lim och häftpistol. För mig har denna metod funkat absolut bäst. Panelerna limmas sedan på plats med silikon eller valfritt lim. Några av panelerna kommer jag försöka fästa med "Fastmount" som verkar vara en spännande produkt. Jag har köpt hem lite prover men inte använt dem än så jag kan inte säga hur bra deller dåliga de verkligen är Då jag inte upplevt båten som vare sig kall eller fuktig har jag, till skillnad från många andra, inte isolerat med liggunderlag eller liknande så där kan jag inte råda. /Christian
  3. Dags för en uppdatering Det går långsamt framåt, dels för att jag envisas med att förändra planerna, hamnar i några återvändsgränder men också på grund av att vissa moment kräver lite högre temperatur. Alla skåp är nu nerslipade och ommålade. Luckorna är folierade men här har jag börjat tveka om jag ska ta bort folien och köra på teak då det visade sig att allt var gjort i hyfsat fin teak innan varvet valde att måla dem. Skåpen har även fått belysning installerad i form av en aluminiumlist med en LED-slinga och tillhörande dimmer. Insidan av bänkskåpen är målad, nya vattenslangar installerade och duschpumpen genomgången och tillsnyggad. Väggpaneler klädda i ny skrovbeklädnad Fönster borttaget, uppputsat och ny isolering beställd Bänkskivan är omgjord och de gamla hålen är igensatta innan hela skivan kläddes i tunn teakfaner. Blev riktigt snyggt. Till detta har det köpts ett handfat i glas och en svart engreppsblandare. Men så är det det där med "medans-man-ändå-håller-på-projekten". Det kändes som en bra ide att ha ett 230V uttag för en kaffemaskin eller liknande. Dock har jag ännu ingen landström. Så projektet fick en vändning till att skapa en landströmscentral. Sedan tidigare har jag även en 1500W inverter liggande. Inte kan jag väl bygga ett 230V system utan att använda den. Sagt och gjort. Material till en landströmscentral är nu beställt: - Normcentral - Jordfelsbrytare / Personskyddsautomat - 3st 2-poliga automatsäkringar - Överföringsbrytare för automatisk växling mellan landström och inverter Tanken är att ha tre grupper med separata säkringar. Syftet med detta är att kunna slå av och på beroende på situationen. Ligger man på en klubbholme med begränsad el så kör man kanske bara batteriladdaren. Ligger man utan tillgång till landström och bara kör på inverter är det inte så bra att ha varmvattenberedare igång etc. De tre grupperna blir Batteriladdare, Varmvattenberedare, Uttag /Christian
  4. Hej, Jag kan inte råda om någon av de tre fabrikaten du väljer mellan då jag själv valde att installera en Vetus förra våren. Dock kan jag helt klart rekommendera att dra elen från startbatteri istället för separat batteri. Visst det blir lite längre kabeldragning och kabeln är dyr (min båt är lite större så jag körde 2x50mm2 x 2) men att slippa ha ett batteri under sängen är helt klart värt det. Även det batteriet behöver ju kabeldragning för laddning... Det verkar konstigt att eldragningen skulle vara mer komplicerad på ett av fabrikaten än de andra då det inte är särskilt komplicerade grejer. + och - med grova kablar samt signalkabel till Joysticken som även behöver ström. Det borde vara lika på alla eller? + kabeln ska naturligtvis vara avsäkrad och gärna med egen huvudbrytare. Jag kopplade dock min på befintlig brytare till ena motorn vilket funkar fint. /Christian
  5. Snyggt jobbat - den här tråden har jag helt missat tidigare! Riktigt kul läsning!
  6. Snygg lösning och jag har kikat på färdiga boxar också. Dock har de gemensamt med alla lösa kylaggregat från Isotherm att de är för 80 liter eller liknande. Jag har varken behov eller plats för något av den storleken utan tänker mig snarare 20-25 liter. Det rymmer trots allt 50 burkar av vald dryck vilket är mer än tillräckligt. En stor box som bara ska kyla luft blir extremt ineffektiv. Ett alternativ skulle kunna vara att köpa ett begagnat 50l kylskåp alternativ en modern bärbar kompressorbox och slakta dessa för att få de delar jag behöver. Får fundera vidare....
  7. Nu behöver jag tips och råd Jag har funderat på att bygga en toppmonterad kylbox på cirka 20-25 liter för dryck men tvekat då ett standard Isoterm aggregat kostar ~7-8.000. I kombination med plast, isolering m.m. blir det ruskigt dyra öl. Jag har nu fått ett "Supercool" termoelektriskt kylaggregat till skänks och har läst på lite. De verkar vara "effektiva för att vara termoelektriska" men ändå rätt kassa jämfört med kompressor. Båten har redan kylskåp och tanken med den nya kylboxen är att slippa "kylskåps-tetris" så fort man ska ta sig en pilsner och kunna ha den "riktiga" kylen till mat och den nya boxen för öl. Vid brist på ström kan man ju alltid stänga av den och ha öl i kylskåpet, precis som idag. Jag har gott om plats att isolera under och vid sidorna av boxen så den borde kunna bli hyfsat effektiv Men.... att göra en ny box är mycket jobb. Om detta jobb blir bortkastat för att den drar så mycket ström alternativt bara levererar ljummen öl så känns det ju så där... Att köpa ett kompressoragreggat för 7-8.000 är i dagsläget inte aktuellt. Borde jag skippa kylboxen eller prova med Supercoolen?
  8. Tack för snabbt och utförligt svar - ville gärna bekräfta mina misstankar. Det blir till att installera en ny givare. Efter en snabb googling ser det ut att bli ett nytt instrument också då Veglia inte följer vare sig US eller EU standard (0-340 Ohm)
  9. Hej, Jag har varit och hjälpt en kompis med elen i sin båt där mycket var gjort enligt devisen "friskt kopplat hälften brunnet".Det mesta var bara att byta ut och dra om vilket gick utan problem, dock nämnde ägaren att bränslemätaren aldrig fungerat så jag började kika på den. Det visade sig då att föregående elektriker kopplat 12V på signalen till givaren varvid det slog gnistor vid bensintanken vid provmätning. Jag har aldrig sett en givare som ska matas med "+" men det här är ett för mig nytt fabrikat "Veglia" Fråga 1: Inte kan det väl vara så att denna udda modell verkligen vill ha 12V på signalkabeln?? Fråga 2: Om man ändå kopplar på detta sätt - kan man då förstöra givaren så att den inte fungerar? Jag har försökt att mäta resistansen i givaren utan resultat och misstänker att den är trasig, men tänkte passa på att ställa kontrollfrågan här då jag aldrig sett fabrikatet. /Christian
  10. Så går 2024 mot sitt slut Tre månader efter upptagning börjar äntligen inspirationen och lusten att återinfinna sig. Var nere till båten och funderade på vad jag skulle sätta tänderna i och det råkade sluta med att jag rev det gamla pentryt för att ge plats åt något nyare, fräshare och mer användbart (jag har inte användning för två spisar).... Allt som inte var inplastat monterades ner men en del kommer säkert att återanvändas - vad vet jag ännu inte då jag inte har någon plan men just nu är teorin följande: Då vatten och avlopp redan är framdraget kommer jag nog ha ett mindre handfat. Det som sitter idag är väldigt djupt vilket tar upp alldeles för mycket plats i skåpet nedanför. Då jag inte kommer diska där nere så räcker det med ett grundare Överskåpen kopper förmodligen få ett nytt ytskikt och sedan återanvänas. Dock ska jag först se till att det finns en bra skrovbeklädnad eller liknande innanför så att insidan av skåpen blir lika fina som utsidan Bänkskivan kommer bytas. Troligtvis laminat även om det vore både snyggare och mer praktiskt med ett kompositmaterial. Kompositskivor är dock otroligt dyra Jag leker med tanken att bygga en toppmatad kylbox där spisen tidigare var monterad. Kylagreggat verkar dock väldigt dyra och jag har en ny ocvh välfungerande kyl - behöver jag verkligen en till när jag är ensam ombord? Vi får se hur det blir Förvaring. Jag har allvarlig brist på förvaring av torrvaror, bröd, flaskor m.m. så det hoppas jag kunna lösa Intergrerad kaffemaskin? Det är ett i-landsproblem men visst vore det skönt att kunna få en morgonkaffe genom att bara trycka på en knapp Modernare "look". Mycket har hänt med både material och stil sidan 1984 - här hoppas jag kunna modernisera på ett sätt som fortfarande passar till båten Jag misstänker att detta projekt kommer ta en hel del tid i anspråk - dels för att jag inte har någon egentlig plan men också att jag måste lära mig om vilka material jag ska använda - det gäller ju att hitta den där gyllenee medelvägen mellan pris och prestanda. Gott nytt år allihop! /Christian
  11. Slut på sommarsäsongen 2024 Så var båten upptagen Efter 450 distans och 38 nätter ombord är det dags att stänga loggboken för det här året. En fantastisk försommar, mindre fantastisk semester och en härlig höst ligger nu båten instoppad i tältet. Normalt så brukar det betyda att den dyra delen av båtsäsongen börjar då det brukar vara dags för allehanda renoveringar och förbättringar. I år ska jag dock försöka sänka ambitionsnivån en smula då jag behöver spendera både tid och pengar på annat håll. Det betyder inte att jag kommer överge båten men istället ägna mig åt mindre reparationer och få lite bättre finish på sånt som jag inte har varit riktigt nöjd med. Det som står på att göra listan just nu är: - Renovera cirkulationspump styrbord maskin (läcker glykolvatten) - Felsökning/reparation/utbyte generator styrbord motor (fungerar ibland men oftast inte) - Göra ett nytt försök att täta däcksluckan som inte blev tät - Bygga innertak i förruffen - Fixa inredningar och hyllor i skåpen för smidigare förvaring - Snygga till sofforna som fortfarande inte är i tillräckligt bra skick - Plasta ryggstöd till soffor i sittbrunnen - Laga fäste till ekolodsgivare - Fortsätta polering, gelcoatlagningar och slipning för allmän tillsnyggning - Bygga ny lucka till ett av stuvfacken Om tid och pengar räcker till så vore det kul med en förbättrad kapellösning och nya dynor i sittbrunnen men vi får se hur det blir med den saken. På samma tema skulle jag gärna riva det gamla pentryt i salongen för att skapa något mera användbart i det utrymmet. /Christian
  12. Spännande projekt - den här tråden följer jag gärna 😀
  13. Hej, Jag tog in ett par offerter för ett år sedan och fick totalpris på 80-85.000 för en 35 fots motorbåt. Grovt räknat hälften material och andra hälften arbete. Jag valde istället att göra det mesta av jobbet själv och landade på straxt under 40.000 /Christian
  14. Hej, Jag har haft motsvarande problem på en av mina AQAD40b - vid flesökning har det varit kruttorrt men efter provtur har det kommit vatten. Som tidigare sagts - ta bort filterhållaren och ersätt gummipackningen. Det kan vara förvånandsvärt svårt att få ihop så använd något bra smörjmedel. Sedan när du testar - prova att gasa upp motorn tillfälligt för att öka flödet - det hjälpte mig. Som tidigare sagts: Om impellerpumpen sitter under vattenytan - stryp vattentillförseln innan du plockar isär /Christian
  15. Dags för en uppdatering…. Det var länge sedan jag uppdaterade tråden vilket är helt enligt plan. Planen har hela tiden varit att ha ”ett flytande renoveringsprojekt” – d.v.s. under årets varma månader ska båten helst användas och reparationer och renoveringar sker under övriga delar på året. Tyvärr blir det ju inte alltid så men… Tre dagar innan det var dags för den årliga skärgårdssemestern pajade cirkulationspumpen på styrbord motor. En ny beställdes för en hiskelig massa pengar och motorn plockades isär. Efter 8 dagar kom så den nya pumpen och dags för återmontering. Att montera pumpen var enklare än jag trott och tog bara några minuter. Superviktigt att ha allting rent så att man inte introducerar nya läckor. Att få dit värmeväxlaren var värre då styrbords motor sitter i vägen. Till slut satt den på plats och kunde skruvas dit. Tyvärr klantade jag mig och bröt av fästet för gasvajern på styrbord maskin under processen. Denna visade sig vara svetsad sedan tidigare men en ny svetsning så kunde även den återställas. Dags för semester! Det övriga semestersällskapet hade en veckas försprång så jag hade en lång resa framför mig (92 distans). Dock kom jag bara 3 distans innan kylvattenröret till oljekylaren på styrbord motor lossnade. Detta har varit ett återkommande problem på den här maskinen så jag misstänker att den någon gång varit frusen så passformen på de olika rören har påverkats. Stannade och mekade någon timme och sedan var allt frid och fröjd. Efter någon dag märkte jag att babord maskin fortfarande läckte glykol – inte större mängder men klart irriterande när man precis investerat 10.000 för att bli av med läckaget. Det visade sig att den plugg som sitter för uttag till vv-beredare inte var dragen så det var både enkelt och billigt att åtgärda. På det stora hela har båten fungerat och jag har väl kört drygt 350 distans och tillbringat 27 nätter ombord hittills men allt är inte frid och fröjd: - Däcksluckan som jag tätade är fortfarande inte tät - Kapellösningen som visserligen är regntät är inte rolig då man inte kommer av båten med kapellet uppe såvida man inte backat in - Plottern har vid några tillfällen blivit autistisk och inte haft en aning om var vi är vilket är extra bekymmersamt i dimma - Jag är sugen på att prova med större propellrar. Båten är urstark och har inga problem att komma upp i plan med de A6 som sitter på idag. Dock får jag en hastighet på cirka 20 knop vid 3200 varv och jag skulle gärna vilja ha 2-3 knop till - Ekolodsgivaren har lossnat från sitt fäste och måste återmonteras när båten är på land Positivt: - Att öppna upp pulpit har varit en välsignelse! Att kunna komma av och på båten är såååå mycket enklare nu - Bogpropeller är en härlig bekvämlighet och fjärrkontrollen var väldigt användbar när man slussar ensam med 35 fot motorbåt - Den ”nya” förpiken var mysig och praktisk om man bortser från den läckande däcksluckan - Allt elektriskt funkar bra och trots att jag inte har några solceller ännu så har jag aldrig haft problem med för lite ström - Båda motorerna startar omedelbart (till skillnad från när jag köpte båten) och går fantastiskt fint trots att de har 40 år på nacken /Christian
×
×
  • Skapa nytt...