pop_
Medlemmar-
Innehålls Antal
13 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm pop_
-
Placering
Kadett
-
Hej, du har kanske koll på detta nu, vad vet jag. Men helst så ska du köpa en med vattentäta lager, då kan du sjösätta båten tills den flyter och slipper veva så långt, vilket kan vara i princip omöjligt på en tyngre båt.. Mvh Pop
-
Kör för övrigt en Passat tdi fyrkrafsare -01 på land och en Bayliner 2355 CS -95 på vattnet. Mvh Pop
-
Till Sahlback: Du sprider en vanlig missuppfattning om att man kan dra hur tungt som helst bara det är en obromsad/ofjädrad båtvagn, det får man EJ! När det gäller obromsade/ofjädrade båtvagnar, som då klassas som efterfordon, så får man aldrig dra tyngre än dragbilens bruttovikt (bilens vikt plus last vid dragtillfället). När det gäller fjädrade båtvagnar, både obromsade och bromsade så MÅSTE dessa vara registrerade för att få framföras på väg och klassas ALLTID som släpvagnar och då gäller bilens ordinarie släpvagnsvikter. Mao så är det olagligt att framföra en fjädrad USA-vagn som ej är registrerad, eftersom den enligt lag måste vara registrerad för att få framföras på väg. Källa: Vägverkets webplats Båttransport: http://www.vv.se/templates/page3____1306.aspx Mvh Pop Senast ändrad av pop_ | 27 augusti 2007 | 01:56 Senast ändrad av pop_ | 27 augusti 2007 | 01:56
-
janandersson skrev: iv) det åligger båtägaren att bevisa att CE-märkning inte behövs Fel, bevisbördan ligger hos myndigheten, inte hos privatpersonen. Källa: Sjöfartsverket per telefon. Mvh Pop
-
Dykarn: Det är sant att på en personbil så får du veta premien direkt du ringer, efter att ha angett din ålder och milsträcka, ju yngre du är och ju mer mil du kör, desto högre premie får du, allt beräknat på normalskicket för årsmodellen dessutom. Sådant slipper man på en båt. Exempel 1: Du har en otroligt fräsch volvo 850 -93 som är påkostad 50.000kr för att få den i det skicket du ville ha, som du sen krockar med så att den blir skrot, då får du kanske lite mer än median 850 bilen eftersom den var fin, men inte på långt när vad den borde vara värd. Men du har i alla fall betalat en låg premie pga att bilen var gammal.. Exempel 2: Du har en rostig, göteborgskörd mercedes e-klass av årsmodell -02 och totalkvaddar den, då får du lååångt under vad listan säger pga skicket, inte ens nära listans pris. Men dyr premie för en dyr och fin merca har du betalat.. Visst vore det fint med samma system som på båtar, att du betalar för vad din bil egentligen är värd? Detta system används av vissa försäkringsbolag på hobbyfordon som är svåra att sätta ett värde på genom listor. Min slutsats: Du kan övervärdera din båt utan att få ett öre extra när du behöver utnyttja försäkringen, men o andra sidan så kan du ju undervärdera båten också och gå miste om pengar bara för att du var snål när du tecknade försäkringen. Ring runt och kolla premien och fråga även på försäkringspremien för olika försäkringsvärden, det kan ju löna sig att försäkra båten till dess rätta värde trots allt, även om ens egen båt kanske är mera värd i just ägarens ögon.. Källa: Mig själv och en kompis i exemplen ovan, dock ej nämnda bilar och lika allvarligt, fast samma princip. Mvh Pop - Som önskar en God Jul (en grön blir det för mig..)
-
Petta1: Exemplet med lägre premie vid högre försäkringsvärde gäller min Bayliner 2355cs-95, försäkrad hos mitt bolag, kundtjänst till och med föreslog att jag skulle göra så, det är juste försäljningstaktik tycker jag, när kunden sparar pengar! Mvh Pop - Salig i sin tro!
-
Petta1: Tjena igen. Men det innebär iaf att om du har en båt som är värd 225 så du kan försäkra båten för 250 och få en lägre premie än 200, utan att förlora något på det vid en eventuell skada/förlust..! Bara vinst i det exemplet mao, sen är det givetvis inte lönt att överförsäkra som i ditt exempel, självklart. Sen det med värdet på amerikanska båtar, importerade nya eller begagnade, så torde medianvärdet baseras på en hög andel beg.import, eftersom dessa står i majoritet på begagnatmarknaden?! Man kan ju tom se på olika marinor i Sverige att vissa beg.import är DYRARE än dito svensksålda, men då måste dessa förstås ha varit i bra skick, naturligtvis. Kan det inte vara så att när folk och fä inser att alla amerikanska båtar faktiskt kommer ifrån Amerika, med allt vad det innebär, så blir det mera skicket än ett importdokument som avgör priset? Det är ju trots allt samma båtar, oavsett om den sålts ny i usa eller i sverige, kanske med vissa smådetaljer som skiljer sig åt då. Bara mina tankar och funderingar i ämnet, men de är kanske färgade av mitt importköp, eller så köpte jag kanske importbåt av just den anledningen.. Alla är ju som sagt saliga i sin tro! Mvh Pop - Som längtar till sommaren med min nya båt!
-
Tja. Snackade med en CE expert Sjöfartsverket i oktober-06 och han sade att det är myndigheten som ska bevisa att båten är importerad, inte ägaren, precis som vid misstanke om andra brott i Sverige! Han sade också att Tullverket har sekretess på alla papper. Så som jag fick förklarat det av honom så är det i princip omöjligt att ta reda på om en båt äldre än 16/6-98 är importerad eller ej, efter det så måste ju ALLA vara CE-märkta, så då är det ju lättare.. Med det i åtanke, hur ska en sjöpolis kunna göra ett stickprov på en båt äldre än 16/6-98 och bevisa på plats att den är importerad och inte Svensksåld före det datumet? Med deras resurser..? Men båtar nyare än 16/6-98 ska dom sätta åt eftersom då ska ALLA vara CE-märkta. Så fick jag iaf det förklarat för mej. Källa: Sjöfartsverket per telefon, okt-06 Mvh Pop - Som har en båt!
-
Till Pandorra: Som FredrikB skrev så är faktiskt många båtar som är saltvattenskörda i bättre skick än dom som är sötvattenskörda bla pga att det finns för lite båtplatser i marinorna och att folk då måste ta upp båtarna, när då båten likas är uppe så sköljer dom ur motorn och tvättar av den utvändig och invändigt! Känner folk själv i USA som gör så. Sötvatten i US? Jämfört med Sverige? US har ca 17ggr så mycket sötvatten som i sverige! USAs minsta av dom stora sjöarna, Great Salt Lake (4.400km2), är nästan lika stor som Sveriges största sjö, Vänern (5.648km2). USAs största sjö, lake Superior, är på 82.000km2 och är 563km lång och 257km bred. Bottenviken är på 116.300km2 och är 587km lång och 80-240km bred. Sveriges ALLA sjöar upptar en yta på 40.000km2, vilket är 9% totala ytan. USAs ALLA sjöar upptar en yta på 664.423km2, vilket är nästan 7% av totala ytan. Vänern har 2.000km strandlinje. Lake Superior har 4.393km strandlinje. Lägg sen till att USA har 300miljoner invånare mot våra 9miljoner, så blir det några båtar.. Så att någon kan gå på att en båt är sötvattenskyld är ju verkligen konstigt.. 110v ACn, i den mån det skulle finnas, kan man ju endera kasta i sjön eller köpa en inverter till, kostnaden för dieselvärmare, i den mån det behövs, kan man dra ifrån den vinst på 50-100 tusen kronor man gör genom att importera en båt ifrån USA..! Fast som jag ser det så är största vinsten att det faktiskt finns ett rejält utbud i USA att välja ifrån, billigt gör det själv eller dyrare och fräscht, köparen väljer! Kommer ju även köpare tillgodo senare i Sverige också, priserna måste ju sjunka lite med ökat utbud tycker man, även på Svensksålda båtar. Källa: http://www.vattenportalen.se/fov_sve_djup_sot_sjoar.htm#N400014 http://www.infoplease.com/ipa/A0108355.html http://sv.wikipedia.org/wiki/Huvudsida http://news.bbc.co.uk/2/hi/americas/6057004.stm Mvh Pop - Som inte har en sötvattenskörd båt, dock sötvattenkyld!
-
Petta1 skrev: ersättningen betäms av marknadsvärdet, inte av dig spelar ingen roll om du väljer ett högt försäkringsvärde om marknadsvärdet är lägre, du får inte ut högre ersättning för det endast en högre försäkringspremie. Hos Atlantica får du en LÄGRE premie vid ett högre försäkringsbelopp, sug på den! Källa: Atlantica, oktober -06 Mvh Pop - Snart sommar!
-
Hej alla importvänner/-hatare! När man CE-märker en båt så får man landskoden ifrån där den är CE-märkt i det NYA skrovnumret, SE i Sverige, D i Tyskland mao. USA importerade båtar som är endera Svensksålda nya före 16/6-98 eller privatimporterade begagnade, som EJ är CE-märkta, börjar alltid på US före alla siffror och bokstäver. Så en ditskruvad CE-skylt på en båt med US skrovnummer, utan CE-dokumentation, skulle jag tro höjer fler misstankar vid en eventuell myndighetskontroll än en båt med bara ett US-skrovnummer skulle göra.. Fast dom kanske är mera noggranna än så..? Angående försäkringsvärdet på en båt vid eventuell förlust/skada, tex en Bayliner, så torde dom ju gå efter listor och eftersom dom flesta båtar är importerade så borde dom ju ligga i samma pris..?! Jag kollade noga på internet i Sverige före jag köpte min vilka av samma modell som var Svensksålda eller ej och det var endast kanske 20% som hävdade att dom var importerade före -98 eller Svensksålda och ytterligare kanske 10% som var importerade efter -98 och CE-märkta, resterande 70% var nyimport UTAN CE-märkning, sen får man även ta i beräkning hur många av dom 20%en som var ärliga eller förda bakom ljuset av tidigare ägare.. Det intressanta var att dom svensksålda inte var dyrast, utan dom som var i bäst skick, tänka sig så konstigt.. Jag ska iaf serva min båt på marina och dokumentera skicket VÄL, utifall att det skulle hända något och någon hävdar en lägre ersättning pga import, då finns skicket dokumenterat vid eventuell tvist. I dagsläget så är det ju faktiskt omöjligt, vad jag vet, att verkligen kolla om en båt äldre än 16/6-98 är importerad eller ej, eftersom det är upp till hur ärliga tidigare ägare som sålt båten har varit, det räcker ju med att EN har ljugit, då är plötsligt importbåten Svensk.. Sen Rutgers frågor: 1. Kan jag verkligen försäkra min ICKE CE-märkta båt? Ja 2. Påverkar det premien negativt? Ja, den blir 10% dyrare 3. Påverkar det Ersättningen? Nej Källa: Atlantica, när jag försäkrade min båt i oktober -06. Rätta mej gärna om någon tycker jag har fel, men lämna gärna källa! Mvh Pop - Som väntar på sommaren
-
Jocke-SeaRay Som jag skrev så talade jag med en dedikerad expert på Sjöfartsverket och han sade så, jag kanske var lite otydlig i mitt första inlägg här på sidan.. Jag utgav mej för att vara spekulant på en 2355 och undrade hur jag kunde kolla när den var importerad och således utreda om den måste CE-märkas eller ej, han sade då att det är omöjligt att kolla om den är svenssåld eller importerad och om så när den är importerad när pga att tullverket har sekretess. Han rådde då mej att satsa på en båt äldre än 16/6-98 pga att dessa är fria att bruka så länge det inte går att bevisa att den är importerad efter 16/6-98 och att bevisbördan ligger hos myndigheten, inte ägaren! Han sade vidare att på alla båtar nyare än 16/6-98 så KOMMER dom att bli hårdare pga att ALLA ska vara CE-märkta, svenska som importerade! I nästa andetag så sade han att det inte finns resurser att kolla om båtar är CE-märkta och om och när dom är importerade..
-
Jag köpte just en importerad båt ifrån usa och försäkrade den hos Atlantica eftersom jag hade dom på min förra båt, där hade dom inget krav på CE-märkning nu, under en period tidigare så försäkrade dom EJ icke CE-märkta båtar eftersom man ej fick bruka dessa, men eftersom man nu får använda även icke CE-märkta båtar så försäkrar dom dem. Enda saken med en icke CE-märkt båt hos Atlantica är att försäkringspremien blir 10% högre, ersättningen sänks EJ som någon har skrivit i någon tråd tidigare. Pratade även direkt med experten på CE frågor hos Sjöfartsverket och han sade att det i princip var fritt fram för importbåtar äldre än 16 juni 1998, därför att det var då det infördes att ALLA båtar skall vara CE-märkta, båtar äldre än det är svåra att kolla och kan ju vara intagna i landet tidigare, dessutom finns inget straff för brukande av icke CE-märkt båt! Men på båtar nyare än 16 juni 1998 så är det ju enkelt att kolla, därför skulle dom satsa på att stoppa dessa.