id96lola
Medlemmar-
Innehålls Antal
11 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm id96lola
-
Placering
Kadett
-
Hej, Jag tänker fixa en genomförning i skrovet till den manuella länspumpen i min Becker 27:a. I dag måste man hänga utloppslangen över relingen om man behöver pumpa läns. Är det någon Becker 27 ägare som kan ge mig ett tips på var dom har sin genomförning ut från länspumpen på sin båt? Själva pumpen sitter i främre stuvfacket i sittbrunnen. Jag tänkte att jag kunde få ett tips innan jag sätter borren i skrovet. En annan fråga: när jag väl har gort en genomförning i skrovet, kan jag då koppla både den manuella och en ny elpump till samma genomförning via en T-koppling eller är det en dålig idé? Behöver man backventiler på ett sådant arrangemang? Mvh L-O
-
Hej, Jag har ett litet rör på min Yanmar YSB8 som jag undrar vad det är för något. Röret brukar ha en liten gummi kork/lock på. I helgen när jag var ute och seglade så upptäckte jag att det har läckt motorolja ca 2-3 dl. Min motor har aldrig läckt olja förut, och en viss panik infann sig när jag ser att nere i kölsvinet finns det svart motorolja, och när jag undersökte var i från olja kunde komma så hittade jag inget mer än detta rör som kunde ha orsakat det hela. Korken hade åkt av och jag hade lutat ca 25-35 grader när jag seglade. Kan det var från röret det har läckt? Jag har provat med en sticka ner i röret och på stickan fins det då motorolja. Vad är röret bra för? Kan jag plugga igen det hela lite mer ordentligt än med gummikorken som sitter löst eller förhindrar jag en viktig funktion då? Jag skickar med tre bilder på vilket rör jag menar. Två bilder är från min båt, och en bild hittade jag på internet. Jag har ringat in röret. Mvh L-O Larsson
-
Hej, Tack för svaren. Jag var nere i går kväll och kollade en gång till för att göra min själ något lugnare. Det hela kanske inte är så illa jag trodde först men bra är det ju inte. Jag har nu tillfälligt löst det hela med att sätta en extra stötta i form av en träregel och simpel kil just framför roderskäddan.(den borde avlasta något) Till helgen när jag kan jobba i dagsjus kommer jag att med hjälp av sequip stöttor staga upp styrbordsidan, och efter det sänka vaggans stötta ett pinnhål så att jag får mer spel att finjustera med hjälp av skruven. Jag tror det ska gå bra. Måst bara skotta undan vind packad snö i mängder....Övriga stöttor har ett par centimeter på varje skruv som går att både höja och sänka. Alla stöttor har kvar justeringsmån både uppåt och neråt med hjälp av de fasta stegen som går att ställa in. Så det kommer att gå att justera det hela. Men det är ju alltid lite nervöst särkilt som jag är nybörjare när det gäller båtar. Med den deformation man tydligt kan se på bilden, tror ni att jag har fått bestående skador/försvagning av skrovet? Blixten från kameran förstärker ju skuggan i deformationen men skrovet är ju tydligt intryckt. Även på babord finns deformation, men något mindre. Den kommer jag förmodligen även den kunna justera bort när jag väl kan sänka styrbordstötta. Mvh L-O Larsson
-
Hej, I går när jag var och inspekterade min båt efter allt snöoväder så upptäcker jag till min fasa att stöttningen i aktern på styrbordssida trycker hårt mot båten, så hårt att jag ser tydligt att skrovet är deformerat/tillplattat runt själva stöd plattan. Är detta ett akut problem som jag måste åtgärda omgående, eller är det redan försent, eller är det till och med ”normalt”? Min segelbåt (Becker 27) står i en Press & Sons lilla-vagga. Stöttans justering är nerjusterad så långt det går. Så jag kan inte på ett lätt sätt släppa på trycket mot skrovet. Så om jag ska klara av att justera ner stöttan så måste stöttans vinkel mot båten ställas om och det innebär ju att hela stöttan måste släppas. Just nu är det ca ½ meter snö runt hela båten och att få med sig både pallnigsutrustning och folk ut till båten för att bygga om pallning kommer inte bli det lättaste. Dessutom är jag ju rädd för att hela båten vrider sig i vaggan om jag börjar skruva för mycket på den. Så är det någon kunnig som kan ge mig råd i detta fall. Mvh L-O Larsson
-
Hej, Jag tänkte sätta in en sjövattenpump för disk etc. Men jag vet inte riktigt hur man ska göra. Är det OK att sätta en T-förgrening på sjövattenintaget för motorkylningen? Behöver jag sätta en backventil efter T-förgreningen så att motorn inte ”suger” från den andra rör/slang som går till den nya diskvatten pumpen? Ska jag ha en separat avstängnings kran/ventil på den delen av ledningen? Eller bör jag ta upp ett nytt sjövatten intag separerat från kylvattnet? Är det något annat jag måste tänka på om jag gör detta? Jag har en VP MD7A och endast ett sjövatten intag i dagsläget. //Mvh L-O
-
Om man vill snabbt få något som funkar relativt bra så kan man ju alltid surfa med mobilen till wap.vader.se både land o sjöväder samlat. //L-O
-
Hej , Det är kanske lite tråkigt att redan tänka på hösten, men jag tänkte redan nu under semestern se till att jag har klart med uppställnings bockar/vagga inför torrsättningen i höst. För att inte lägga ner mer pengar än vad själva båten är värd på fabrikstillverkad dyr pallnings utrustning så tänkte jag bygga detta själv. Men vad ska jag bygga. Vad är bäst? Vad är smidigast? Min båt (som är min första) är en plastsnipa på 21 fot som väger ca 1500 kg. Torrsättning sker med mobilkran. Vad ska jag bygga/använda? En vagga? Två bockar under kölen och två snedbockar för sidostöttningen. Två bockar med justerbara sidostöttor (Typ Tyresö bocken). Ställa båten på grova plank direkt på marken och sned bockar för sidostöttning? Om jag ska bygga en vaga som är klar innan torrsättningen så har jag ett litet problem, den exakta skrovformen har jag inte eftersom båten redan är i vattnet. Eller går det att bygga den generell och justera i efterhand? Att snickrar under själva tonsättningen är knappas populärt. Byggbeskrivningar och lämplig dimension på rena bockar har jag hittat, men är det någon som har tips/ritningar/byggbeskrivning på den bästa/ultimata/smidigaste lösningen? Justerbara sidostöttor till bockar hur löser man det på bästa sätt? Tips och idéer osv. mottas tacksamt. Mvh L-O Senast ändrad av id96lola | 18 juni 2007 | 08:20
-
Hej, I den gamla båten jag just har köpt så sitter det dubbla batterier inkopplade med en ström växlare/brytare enligt bifogad bild. Jag undrar hur den fungerar. Både vid förbrukning och vid laddning. Hur brukar man använda en sådan? Kör man med ena batteriet endast för start av motor och det andra som rent förbruknings batteri? Och i så fall, när brukar man byta i mellan de olika lägena. Eller kört man med brytaren på All och byter till ”förbruknings batteri” när man ligger still? Det står ju klart och tydligt att man inte får stänga av med motorn i gång. Hoppas någon vänlig kan hjälpa en nybörjare.
-
Hej Jag undrar om det är någon som kan hjälpa mig med att tar reda på lite fakta om min nyinköpta Dalbos snipa. Jag har väldigt lite fakta om modellen överhuvudtaget. Jag har hört ett ”rykte” att den är byggd i en hyrform som fluktuerade runt Vänern men jag har ingen aning om detta är sant. Så all fakta och information är välkommet. I olika annonser på internet så har jag sett båtar som kallas Dalbo-21, Daqlbosnipa-21 osv. med något olika utseende, till och med, med rigg för att kunna seglas. En del har haft slätt skrov och anda har varit ”klinkbyggda” eller vad det heter, osv. Jag har ett vagt minne av att min Dalbo-21 ska vara byggd 1981 men det kan lika gärna vara från 70-talet någon gång. Med vilka kännetecken kan man datera sin båt? Vad har modellen för vikt? Djupgående? Antal båtar byggda? Hur många olika modeller? Höjd? Längd? Varv? Osv. Min båt har ett slätt skrov med en MD7A motor, som förmodligen är en utbytesmotor. Hoppas på lite info. och hjälp. Mvh L-O Larsson