Gå till innehåll
fredag 15 november 2024

Oldenburg

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    14
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Oldenburg

  • Placering
    Kadett
  1. Hej Efter att ha uppgraderat till ny mjukvara (ver. 2.5.0) funkar nu Zoom In helt perfekt. Det var nog inte så komplicerat som jag trodde. Jag laddade ner ny version från Lowrance.com till ett SD-kort i hemma-PC-n men eftersom jag använde ett SD-kort (1GB) märkt HC utan att jag förstod att HC står för High Capacity vilket inte GPS-en gillade så blev jag lite ställd. När jag nu har provat med ett gammalt standard SD-kort (1GB) som jag lånade från kameran så bytte jag version i GPS-en på några sekunder. Eftersom några av nyheterna i 2.5.0 (se nedan) hade med Navionics och kortläsare att göra så var nog ver 1.5.0 inte helt perfekt: - Improved Navionics support - Modified SD/MMC data storage properties - Improved Navionics card support - Modified memory card reading functionality - Enhanced Navionics support Det känns alltid bra att fixa problemen SJÄLV! Även om det tar tid! Sören
  2. Hejsan Skickade en fråga till Lowrance.se ang ett problem med Zoom In. Jag har ännu inte fått något svar men det kommer säkert. Under tiden kunde man ju ställa samma fråga här på Bryggsnack - det är ju inte alls omöjligt att någon känner igen problematiken. Jag tycker själv att jag nästan har nått vägs ände med att jazza runt i menyerna och prova olika inställningar. Jag har ju ingen erfarenhet av GPS-er och hur dom brukar bete sig när dom tänker rasa. Det slår mig plötsligt att det kanske är minneskortet som är lite dåligt. När GPS-en verkar tänka väldigt länge i.s.m. Zoom In syns en minneskortsymbol ner i högra hörnet på displayen. Jag har provat att läsa kortet i minneskortläsaren på PC-n och jag ser att det finns en fil i utforskaren. Den går naturligtvis inte att öppna utan dyr programvara. Här är frågan till Lowrance.se: Hej Hade väl inte tänkt skaffa Gps i båten men när jag nu bytte båt fanns det en Lowrance GlobalMap 5200C med ett SD-kort Navionics Sweden West (5G483S V03.18) på plats så jag blev lite nyfiken! Programvaran i Gps-en är ver: 1.5.0 build: LL10796 C stv: 1.0. Jag har laddat ner manualen från Lowrance.com och lagt en hel del timmar på att sätta mig in i all funktionalitet mm. Mycket intressant! Och det mesta verkar funka. Men precis som den förre ägaren mycket riktigt påpekade så är det ett problem att zooma in mer än till (cirka) 16 nm därefter tänker apparaten väldigt länge och kanske även klarar 8 nm osv. När jag bestämde mig för att göra en factory reset (Menu Menu - System Setup - Reset Options - Yes) gav System Setup ett fönster med enbart 11 gråa rader! Efter att ha googlat fram hur man gör mjuk reset (Pages Pwr) resp. hård reset (Zoom out Zoom in Pwr) gick det bra att få fram Reset Options - Yes. Problemet med zoom in kvarstår och min fråga är om detta är ett känt problem och om det kan hjälpa att uppgradera till senaste programversion från Lowrance.com (ver: 2.5.0). Eller är det hårdvaran som tjänat ut? mvh Sören
  3. Det verkar vara ett enhälligt beslut - jag får rätta mig efter det! Tack för hjälpen Sören
  4. Jag har tidigare haft Uttern 560HT som väl liknar Ryds Camping, Örnvik 550HT m.fl och är väl inte längre så road av det vansinniga stampandet som gör det omöjligt att vistas i ruffen under gång. Den båttypen har väl ca 50HK rek. motorstyrka (gissar jag). Ryds 530 DC verkar ju ha en vassare skrovform och därmed en behagligare gång - hade jag hoppats. Är priset för detta en starkare motor?
  5. OK - 40 HK är således en korkad fundering men finns det inte utrymme för en liten kompromiss? Kan man inte lägga sig i underkant med 60-65 HK och låg propellerstigning. Eller går det helt enkelt inte att laborera med låg stigning för att få en kraftfull acceleration? Om det skulle resultera i att motorn får jobba nåt vansinnigt på fullfart spelar ju ingen roll i mitt fall eftersom jag aldrig kör fullfart. Är jag fortfarande ute och cyklar? Skall man oavsett mitt resonemang ALLTID hänga på max motor?
  6. Det låter som goda råd även om det känns som lite overkill att hänga på en 70-90HK om man inte är ett dugg intresserad av dom fartresurserna. Men det kanske det som krävs för att nå plan snabbt. Det hade ändå varit kul att höra om nån har lite mer erfarenhet av att försöka snåla med motorstyrkan på en Ryds 530 DC kontra ex. en Ryds 520 ST som väl är lite rundare i skrovet. Jag har alltså aldrig bråttom på sjön men vill ju inte tuffa fram i 7 knop heller. Jag vill PLANA!
  7. Hejsan Skulle vilja testa en fundering! Jag vill inte dåna fram i 30 knop, inte ens i 25 men naturligtvis ändå snabbt komma upp i plan med 3-5 pers i båten och tycker att en Ryds 530 DC skulle vara ett intressant val i övrigt. Är det möjligt att uppnå detta med en 40HK 2-takt med rätt propellerstigning? För min del handlar det mest om korta turer och ljudnivån känns inte så viktig. Inte bensinförbrukningen heller. Vet nån vid vilken hastighet som Ryds 530 DC planar? Sören
  8. Det var ändå rätt många möjliga (och äckliga) orsaker till läckage. Man skall nog inte hålla för otroligt att det inte är helt tätt vid sköldbultarna. Det är ju en åttitalsbåt. Jag har inspekterat bälgarna noga men man vet ju inte! Jag skall kolla under sprängkåpan. Styraxeln skall jag trycka i mer fett - har faktiskt inte gjort det tidigare. Samtidigt är det ett faktum att inget läckage förekommer när båten ligger oanvänd vid bryggan så det känns ju inte enormt akut. Tack för tipsen
  9. Hej Tidigare inlägg - Om det läcker i infästningen sköld-bockhorn borde det läcka det hela tiden då den punkten ligger under vattenlinjen. - känns klockrent! Men vad kan då orsaka läckan? En eventuell spricka i bockhornet ovanför vattenlinjen kan väl inte ge många deciliter efter att motorn har stängts av? Det kanske inte är det utgående kylvattnet? Men observera att det inte läcker in en droppe efter dom första x timmarna. Problemet har egentligen funnits ända sedan jag köpte båten 2006 (grrr - impulsköp !!! en säljares dröm!) men det är först nu när jag har åtgärdat diverse småläckor (hyvlat en limpa, bytt en del slangar och dragit åt alla slangklämmor mm. mm.) som jag tycker mig ha viss koll på läget. Det droppar endast under bockhornets infästning och måste alltså läcka nånstans ovanför denna punkt. Om vi utgår ifrån att jag inte kan fixa detta själv och att problemet ligger nånstans i och omkring akterspegeln så skulle det vara lite kul att få höra era gissningar om vad notan kan sluta på för att få det torrt - en liten gissningstävling alltså! Eller skall man bara strunta i problemet - inte så kul - vad tycker ni?
  10. Hej När jag konstaterar att det rinner droppar på akterspegeln från bockhornets nedersta punkt har jag en sladdlampa och en stor spegel till hands och min 2-meterskropp halvvägs nerstoppad i motorrummet. Jag måste erkänna att jag inte gjort samma sak under gång. Skämt åsido - eftersom det slutar sippra efter några timmar (gissningsvis) kan det väl knappast vara något annat än det utgående kylvattnet? Slangarna från knän till bockhorn har jag bytt och där är snustorrt. Det man kan se av bockhornet ser väldigt helt ut och känns helt torrt. Skulle vibrationerna skapa läckage som sedan upphör verkar väldigt osannolikt - men jag är bara en hobbymekare - ingen expert! Jag har självklart detaljstuderat allt övrigt kring motorn med sladdlampa/spegel - inga droppar! Beträffande motorlyft så borde det ju räcka att lyfta motorn tillräckligt mycket för att kunna flytta den ett par decimeter föröver och palla upp den på lämpligt sätt. Det är ju 2 motorfästen föröver och i aktern hänger den i skölden. På VP280 är bockhornet bultat med fyra bult iskruvade från utsidan skölden så man behöver ju egentligen bara ha plats för att komma åt att smärgla rent på insidan skölden innan återmontering. Men ett motorlyft krävs nog (300 kg? inkl.limporna?). Man borde kunna rigga något inne i båten för en sådan operation - jag sitter inte och tittar ner i motorrummet just nu - mera filosoferar hemma! Vet någon vad den lilla o-ringen på bockhornet fyller för funktion - den stora begriper jag?
  11. Jag är nu helt säker på hur läckaget yttrar sig! Ju längre motorn är igång desto fler liter. 10 minuters körning vid bryggan ger några liter dom kommande timmarna och upphör sedan. Man borde kunna dra slutsatsen att det är det utgående kylvattnet som ger läckage. Om knutbälgen läckte eller det exempelvis fanns en spricka i akterspegeln skulle ju läckaget pågå kontinuerligt - eller hur? Så då är det förmodligen läckage av utgående kylvatten vid bockhornets ingång i skölden. Bockhornet sitter med 4-5 bult från insidan enligt min verkstadshandbok men tätningsringen som hindrar havsvatten att tränga in bör vara OK. Vilket ger det värsta scenariot - ur med motorn mm. SUCK!
  12. Hejsan Jag har nu snart nått vägs ände när det gäller ett envist vattenläckage i motorrummet på min DC Cobra 5,8L V8 (Ford 351w) VP280. Det återstår numera endast ett irriterande droppande eller snarare droppar som rinner på insidan akterspegeln från bockhornets ingång i skölden. Det verkar pågå i nån dag eller så efter att motorn varit igång och upphör därefter. Jag håller f.n. på och utreder exakt hur länge! Det blir iaf en 10-20 liter till slut. Länspumpen tar ju det mesta med dom återstående 1-2 literna måsta svabbas ur med en trasa under motorn. Man vill ju ha det så torrt som möjligt i motorrummet. För mig är det västa scenariot om båten måste upp på land och motorn lyftas ur för att demontera bockhornet och byta tätring (om det nu är problemet). Jag har inte riktigt tillgång till dom resurserna. Jag har därför 2 frågor: - kan en sådan läcka tätas med silikon eller dylikt från utsidan (inne i skölden) när drevet har tagits bort? - känner någon till nån hjälpsam hobbymekare eller liknande i Göteborg med omnejd som skulle kunna ge mig ett handtag utan att det kostar skjortan? Jag vill inte verka alltför snål men en sådan här operation låter grymt dyr!
  13. Hej På 80-talet hade jag en utombordare som jag låste fast med ett rörlås över klämskruvarna på insidan akterspegeln. Alltså ett rör med en slits som man tryckte på från ena sidan och sedan monterade en låskolv i änden av röret. Finns dessa lås fortfarande? Dom är kanske inte sista skriket när det gäller säkerhetsklass men jag skulle behöva ett sådant för en good-enough-låsning av mitt gamla VP-drev. Tänkte svetsa ihop en bygel i två delar och använda låset för att sammanfoga delarna över två vinkeljärn. Bara för att krångla till det lite! En typisk lågprislösning! Inget lås för en seriös tjuv med batteridriven vinkelslip - men ändå! Har någon sett sådana lås på sistone och i så fall var? Sören
  14. Hejsan Sedan 24/7-2006 har jag en 23 fot DC (ca 1985) med VP280-drev och en Cobra 5,8 liters motor (år ?) - sjövattenkyld. Precis som många andra på Bryggsnack är jag fullständig novis på inombordare. I över 20 år har jag haft en Uttern 560HT med 50 Hk Evinrude. Den motorn har jag demonterat i sina beståndsdelar (både block och drev) vid ett par tillfällen - så den kan jag! Alltså - båten ligger på land och i helgen bestämde jag mig för att konservera motorn. Under badbryggan hängde jag en 25-liters spann med ett inplastat utloppsrör i botten. Lyfte upp drevet och lossade kylslangen från drevet och anslöt den med en slang till spannen. Nivån på anslutningen blev ungefär som i drevet och nivån på ytan i den fulla spannen strax under badbryggan. Fyllde spannen kontinuerligt från en kran och lät motorn puttra på tomgång i drygt 15 minuter. Det såg bra ut! Nu slutar jag fylla spannen och i samma sekund som det sista vattnet försvinner ur spannen så dumpar jag i 6 liter glykol 50/50-blandat. VAD HÄNDER! Motorn slutar suga! Jag stirrar i ca 20 sekunder och stänger sedan av motorn. Jag vet fortfarande inte vad som hände men när jag nu i efterhand försöker samla information får jag till min förskräckelse veta att det finns en risk att motorn drar i sig vatten från avgaslimporna genom någon slags häverteffekt. Tydligen väldigt viktigt att man bevakar att man håller sig under nivån på limporna. Jag har läst mängder av inlägg om vinterkonservering här på Bryggsnack men inte stött på den här risken. Jag är inte ens säker på att det finns en risk. Hursomhelst är det ju väldigt viktigt att ni experter här på Bryggsnack tar upp dom tabbar som är möjliga att göra. Om man är tillräckligt korkad kan man ju ställa till med vadsomhelst. Inte bra!!! OBS! detta är ingen kritik! När jag nu i efterhand har tagit mått så har maxnivån i spannen varit exakt i höjd med limporna inne i båten. Oljan ser fin ut såvitt jag kan bedöma så med mer tur än skicklighet har jag väl inte ställt till något. Ett annat varningens ord som jag har stött på är att tipset att ta ur termostaten kan vara lurigt. Alltså bara tillfälligt för att slippa varmköra vid konservering. I vissa fall fungerar termostaten som en spärr som styr kylvattenströmmen rätt så att ta bort den skulle ge fel effekt. (man får många goda råd!!) Så då återstår egentligen frågan varför motorfanskapet inte ville suga i sig glykol. Blev det en annan ytspänning på vätskan som fick impellern i sjövattenpumpen att slira? Eller blev det en luftbubbla? Who knows! Finns det någon som kan tipsa mig om Cobran. Är det sannolikt att jag har en Ford 351W (Windsor?, shortblock?)? På www.pentaparts.com finns en massa sprängskisser för en mängd olika motorer - men vilken är min? Över huvudtaget känns det som man måste börja från scratch och gräva fram allt man kan - det kommer nog att behövas! Jag saknar redan min gamla Evinrude (undrar hur den mår!). mvh Sören
×
×
  • Skapa nytt...