Gå till innehåll
söndag 29 december 2024

bigg_martin

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    66
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om bigg_martin

  • Placering
    Löjtnant
  1. Kolla som jag föreslog att vikterna i fördelaren ger fullt utslag vid 3000 rpm. Annars så kn du få dessa symptom. Men det kan också vara krokiga ventiler, kollas lättast via kompprov. Sedan kan även bränsleblandningen vara för lean (känner mig som Anita Ekberg, kommer inte ihåg vad det heter på svenska), kollas via färgen på tändstiften som ska vara mörka. Kan bero på dålig bensinpump, smuts i förgasaren, eller igensatt bränsle filter. Efetrsom jag inte vet var du bor så kan jag bara tipsa om Hansen Racing och deras marinavdelning. De har många återförsäljare runt om i landet samt internet. mvh Martin
  2. Även Dixner i Sumpan fixar det.
  3. Hej, choken är ett extra spjäll som sitter i förgasaren, oftast på det bakre (sekundär) portparet på en fyrportare. Det kan opereras på tre sätt, elektriskt, manuellt, eller via en bimetall. Ser likadant ut och fungerar på en bilmotor om det är en V-8 ed förgasare. Elektriskt utmärker sig på att det sitter en rund plastdosa på (oftast) högra sidan med remskivorna pekande framåt i båten. Påminner lite om en hockepuck. I den går en sladd som genom det elektriska motståndet förlänger en fjäder som gör att spjället öppnar. Lyft på flamdämparen ovanpå förgasaren (gäller för alla tre). När motorn är kall ska det bakre spjället vara stängt för att feta till luft/bränsle blandningen. Om den inte är stängd så kan det vara den elektriska choken som är paj. Finns utbytes hos Hansen Marine. Bimetallchoken fungerar likadant bara att den tar värmen från insuget. Sitter monterad i ett litet hus under högersidan på förgasaren och reglererar choken via ett litet länkage. Samma sak där, ska vara stängd när motorn är kall. Finns även den hos bl.a. Hansen Marine. Manuellt är oftast eftermonterat och regleras med en wire som går fram mot styrplatesen och dragreglage som öppnar eller stänger den manuellet, alltså när föraren vill. Troligtvis så finns det inte någon sådan utan tar med den för att vara komplett på vad som är möjligt. Även där så är det stängd vid kall som gäller men då har du själv som har aktiverat den. Med andra lätt att avgöra om choken fungerar eftersom den ska vara stängd med kall motor genom att ta av flamdämparen/luftfilter och itta på bakre portarna. Lycka till Senast ändrad av bigg_martin | 19 februari 2009 | 05:53
  4. Ett ganska långskott men jag hade ett liknade problem på en Audi efter att jg bytt olja. Det var helt enkel att den drog tjyvluft på grund av att jag inte skruvat på oljepåfyllnads locket utan lite snett. Så att kolla efter tjyvluft kan var en idé. Kolla även choken så att den inte ligger på på varm motor. Lycka till Martin
  5. Det finns en senare bok, alternativt utgåva av denna som heter Att vårda plastbåt av samma författare. Vet inte om den kommer med något nytt. För två år sedan var jag i samma läge som du och kunde konstatera att det vimmlar inte av böcker i detta ämne. Du får läsa lite här och där, men framför allt så är projekt-trådarna en nästan outsinlig källa till tips. Kolla dem på Bryggsnack, Boatsite.se, Boatlife.se, och liknande siter. Lycka till
  6. Prova den här: Plastbåtsvård Peter Behrens Häftad. Nautiska förlaget AB 2002-10. ISBN: 9197009466 / 91-970094-6-6 EAN: 9789197009461 mvh Martin
  7. Vaxet är oftast parafin, ca 4% som blandas i Gel-coaten som då blir topcoat. Boken Plastbåtsvård är en bok som täcker det mesta, finns även en som heter Träbåtsvård eller något snarlikt. Kolla även i Projekt länkarna på olika forum, det finns nassor att se och lära är. Siter som Boatlife.se, Boatsite.se, och inte minst den här är en källa att ösa ur. Martin
  8. Prova med ett avbrutet figursågsblad med tandningen vänd åt rätt håll så att de blir som hullingar. Mvh
  9. Du har en Rochester. Troligtvis en 750 CFM, finns även i 800 CFM men redan 750 är i största laget. Accpumpen aktiveras av en arm på toppen av förgasaren på främre vänstra sidan via ett stag ner till primärspjället. Du kan kontrollera funktion genom att föra armen uppåt. Först måste du ta av flamdämparen ovanpå förgasaren, sedan för du armen uppåt och då ska du se två strålar, en i varje port spruta in ner i förgasaren. Du kan bara upprepa detta ett par gånger med motorn avslagen eftersom utrymmet inte fylls på med motorn avslagen. Funkar detta OK är det dags att låta kolla tändning, renheten i förgasaren, i filtren som leder fram till förgasaren och liknande. Mvh Martin Senast ändrad av bigg_martin | 11 september 2008 | 17:31
  10. Mercruiser MR-I. Har ett likadant själv på SeaRAy -81. Innanmätet är i stort sett ett Alpha 1 första generationen. Dessa passar också rakt av på skölden om det skulle behövas bytas. Martin
  11. Sedan ska det inte glömmas att ofta baseras bensinarna på GM motorer, precis som Volvo Penta. Small blockaren är antagligen världens mest tillverkade motor, kom redan i sin första inkarnation (265 var det väl) redan 1954. Nuförtiden är 350 CID den vanligaste (5,7 liter). Även fyrorna är GM block, från Opel om jag inte minns fel nuförtiden. Så det är beprövade konstruktioner, både som Marin och andra applikationer. Själv har jag en SeaRay 245 från -81. En OK båt men utan speciellt mycket finsnickeri, lite enkelt beskriver det bäst. Men går bra i sjön, och kostar inte en förmögenhet i anskaffning. Men skulle jag köpa båt idag så skulle jag allvarligt överväga en begagnad med diesel. martin
  12. Prova med ett avbrutet fanérsågblad om du har ett. Ett sådant får troligtvis plats om du vänder det så hullingarna greppar. Har fungerat för mig i andra tändlås. Martin
  13. Glöm tändningen, du har ju redan kollat att du har 8 grader före TDC på tomgång. Resten (totalt 32-34grader) kommer när du har fullt utslag på centrifugalvikterna i fördelaren och detta sker vid ca 3500 RPM. Koncentrera dig på bränsletillförseln, gärna genom att montera en tryckmätare på slangen innan förgasaren för att se vad du har för tryck. Sedan kan du ju alltid kolla att flottörerna inte stänger för tidigt. Justeras genom att böja lite försiktigt på armen vid fästet. Men det är långsökt att flottörerna skulle ha ändrat sig självt. Men all teori är grå så det gäller att hitta orsaken genom att utesluta. Hur är det med de övre spjällen på sekundärsidan, går de lätt att öppna för hand. De får inte kärva utan ska vara lätta att öppna med bara motståndet från vikterna. Vet inte vad mer du skulle kunna kolla för tillfället. Möjligtvis att nålar är rätt monterade och att de åker upp när du gasar. Lycka till Martin Senast ändrad av bigg_martin | 17 augusti 2008 | 17:04
  14. Gör inte samma misstag som jag. Har bytt alla dyra saker i elsystemet innan jag kom fram till att det va tändningslåset. Ett sätt jag såg det ganska tidigt, men inte drog rätt slutsatser var att mätarna rörde sig väldigt slött, framför allt voltmäteren. Kontrollera vad du har i batteriet och uppe på tändläget på låset. Det ska vara samma antal volt med väldigt liten skillnad. Volt mätaren ska i så fall också gå upp i läge som motsvarar antal volt. Har du ett bra batteri så ska mätaren hoppa upp på grönt ller motsvarande fält. Jag hittade orsaken genom att mäta med en multimeter med ljudsignal. På det nya låset är signalen hög och ren medan på det trasiga så sprakar de i läge 1 och är död i läge 2.
  15. Hej, att det är en Bayliner spelar mindre roll, däremot att det är en Mercruiser 5,7 är mer viktigt. Går remmen verkligen bara mellan generator och vattenpump, går den inte också över styrservot? Men kolla med Hansen Marine så får du hjälp med vilken du ska ha. Lycka till Martin
×
×
  • Skapa nytt...