Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025

Matte79

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    5
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Matte79

  • Placering
    Kadett
  1. Helt klar nice ! Jag har haft plastbåtar av alla det slag och har egentligen bara positiva saker att säga om dom förutom att dom är ganska jobbiga att sköta och att dom vid större storlekar typ över 6.5 meter väger bly så dom är svåra att flytta på egen hand. Här har jag hört att aluminium skall vara betydligt enklare men om det är sannt vet jag inte eftersom jag aldrig ägt någon. Försäljarna på båtmässan påstår att båtarna går bättre än plast i hårt väder och att när det är dags att vinterförvara en 6 meters aluminium båt backar du bara ner kärran - kör upp båten - spolar av lite lätt med högtrycksspruta och sen är det klart. Om det är så lätt så sparar man ju faktiskt en hel del tid varje år på att slippa att polera, vaxa och bottenmåla. Eller måste man göra detta även på en aluminium båt ?
  2. Min inombordare drar 1,2 liter per sjömil (310hk)
  3. Matte79

    Båtlack ?

    Finns det ingen båtlack som man målar på gelcoaten på båten som motverkar att det bildas alger och att det fastnar smuts ? Har för mig att jag hörde nått om nån nano??? färg för ett par år sedan som utlovade precis detta. Eller är detta bara en myt och att det bara är hårt arbete som gäller ?
  4. Jag har hört att det bästa impregneringsmedlet skall vara en speciell färg som man typ målar eller sprutar på kappellet. Om någon vet vad denna färg heter skulle jag vara väldigt tacksam !
  5. Hej ! Jag har en sprillans ny motor och skall nu vinterförvara denna för första gången. En mercruiser 5.7 liters med Alpha One drev och saltvattenskylning alltså inget slutet system. Jag hörde av en granne att man måste köra båten varm först så att termostaten öppnar så att det kan komma in vatten/glykol i systemet. Så jag testade med att sätta på en spolmuff först och sedan koppla på vattenslangen med gardenakoppling, drog sedan på vattnet på max och startade motorn. Efter ett par minuter var jag dock tvungen att stänga av då jag såg att motorn inte drog in nått vatten. Vad beror detta på ? Muffen var ju inte direkt tät men jag såg ju att när motorn var avstängd så sprutade vattnet rakt igenom drevet - skall inte det räcka eller måste den vara helt tät så att det inte kommer in nån luft ? Eller kan det vara så att impellern är trasig och behöver bytas ut ? Vad gör jag för fel ? Hade sedan tänkt att när motorn blivit varm koppla en slang från en stor dunk med glykolblandning till spolmuffen och köra igenom denna i systemet. Har jag tänkt fel här ? Tacksam för snabbt svar då frosten kan komma snart ! Hälsningar Nybörjaren !
×
×
  • Skapa nytt...