Hans-Uno
Medlemmar-
Innehålls Antal
27 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Hans-Uno
-
Placering
Fänrik
-
Tack, ska göra en ordentlig koll nu innan sjösättningen. Det är en Malö -90 Mvh
-
Läste att om man har en packbox på hjärtstocken så ska man fylla den med fett men var sitter den i så fall? Är det där nödstyrningen ska sättas eller längre ner där det är svåråtkomligt? Är det en vanlig nippel eller en liten behållare? Jag har rattstyrning med vajer och Autohelm 6000 Mvh
-
Tack. Om det är möjligt så vill jag kunna få ut den hel men förstår nu att det kan bli svårt. Var även inne på att använda varmluftspistol eller att borra ur den genom att göra en träplugg i hålet som stabilisator, någon som försökt?
-
Ska byta till en ST60 logg på min segelbåt och vill ha tips på hur jag enklast får loss den befintliga givaren. Den nuvarande loggen är Navico 200DL, av plast. Vilken Sikaflex är bäst att använda? Med vänlig hälsning
-
Tack för alla synpunkter. Funderar fortfarande på om det inte varit bäst att ligga kvar på halvvind och släppa genuan för att sedan försöka rulla in den och därefter ta rev i storen i vindögat. Nu förstärktes vinden genom att jag gick upp i vindöga med hjälp av motorn. Ett problem var att det var sådant tryck i genuan då den fladdrade, trots att den var lös, så att den knappt gick att rulla in den med vinsch. Mvh
-
Hej Är en relativt oerfaren seglare och vill gärna få råd utifrån nedanstående händelse: Seglade i närheten av ett högt berg på djupt vatten, gick på slör i ca 3 m/s och seglen hade svårt att fyllas. Vi visste att en kallfront skulle komma senare under dagen men vädret var strålande och vi seglade på med full riggning. Plötsligt när jag befann mig nere i båten, 11 meters båt, ökade vidnen på ca 2 minuter till över 17 m/s och vi fick den då rakt i sidan. Jag försökte gå upp i vind för att ta in genuan men det gick inte, startade motorn och tvingade upp båten men den föll av direkt och vi fick 40 graders lutning. Vågade inte släppa ut storen för mycket med tanke på att en kraftig gipp kunde uppstå. Problemet var att få in genuan som gjorde att båten ville falla av. Vad borde jag ha gjort? Skulle jag ha tagit läns eller slör? Mvh/nybörjare
-
Visst kan man det men då får man vara beredd på att byta ut/måla om den minst vart annat år. Saltvatten tar hårt på en träribba. Det jag är ute är en linjal i aluminium som liknar de som finns vid mätstationerna. Mvh
-
Någon som vet var man kan köpa en mätlinjal till bryggan så man kan avläsa vattenståndet? Mvh
-
Lyckades få en reva i min nya flytoverall. Är det någon som har erfarenhet av lagning. Skall man sy med särskild tråe eller limma fast en lapp?
-
Intressant att höra att det fungerar. Själv är jag ute efter ett snabbrev inbyggt i bommen och där man kan ta två rev. Kanske är det någon fler som har erfarenhet av ett sådant. Mvh
-
Tack för informationen. Det sägs att brons är bättre än mässing men vad är skillnaden? I tillbehörskataloger finns bara mässing. Mvh
-
Ursäkta men jag förstår inte. Rostfritt borde väl inte rosta eller är det så att mässing och brons tar skada av RF?
-
Ni som har snabbrev hur nöjda är ni? Fungerar det i verkligheten så att man slipper lämna sittbrunnen när man revar? Mvh
-
Någon med erfarenhet av rostfria genomföringar? Mvh