Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024

nivas75

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    14
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om nivas75

  • Placering
    Kadett
  1. Nu har dom visst somnat på Baltic, visst är det skillnad: På Ultimate är flytlungan och ytterhöljet ihopsytt med varandra. Det gör att västen känns lite stelare att ha på sig än Argus, som är lite sladdrigare. Å andra sidan är Ultimate ljusår enklare att packa om. Skillnaden mellan Baltic Argus och Winner är att den sistnämnda saknar inspektionsfönster för utlösaren. Annars är Helly-Hansens uppblåsbara rätt prisvärda, finns bl.a. på XXL. Crewsavers västar är också bra, och borde hålla längre än Baltics.
  2. Det här med västtester verkar ge rätt varierande resultat. Jag har roat mig att titta igenom 5 olika tester gjorda mellan 2003-2008 med totalt 34 olika västar. Testerna var följande: Förbruker rapporten 2003 (Thelma AS, Norge) Vi föräldrar 2003 (Vattenhuset babysim) VG 2005 (Thelma AS, Norge) Praktiskt Båtägande 2008 (Vattenhuset babysim) Testfakta 2008 (Thelma AS, Norge) Enkelt summerat så brukar HH Kidsafe och Baltic Bambi hamna i topp och resten av resultaten varierar ganska mycket mellan testerna. Thelma AS testar med den officiella eu-testmetoden (utan blöja?) medan Vattenhuset testar på riktiga barn med kläder och blöjor. Dessa tester jämför ju bara skillnaden mellan de västar som idag säljs i affärerna. Viktigt att komma ihåg att sedan Vi föräldrar i början av 2000-talet började testa västar i samarbete med Vattenhuset har det skett en enorm utveckling av babyvästar. Alla västar i årets test är mycket bättre än en väst från t.ex. 80-talet. Sen kan man alltid diskutera vilket värde det t.ex. har att testvinnaren har ett fribord på 6cm istället för 3cm, hur ofta är vågorna så små? Flytvästtester koncentrerar sig oftast på västar till riktigt små barn. Hur det är med funktionen i större storlekar (större än 30kg) vet vi väldigt lite om. I Testfaktas test saknas även några av de mest säljande barnvästarna i Sverige: Baltic 1240 & 1251 samt Marinepool/Fladen Europe. Crewsaver och Regatta har antagligen en mycket liten marknadsandel i Sverige (<5%???). Det viktiga i slutändan är som alltid ATT man har en flytväst på sig och ATT den har rätt konfektionsstorlek så att västen inte hamnar fel på kroppen om man ramlar i. Vill du höja säkerheten ytterligare, använd en väst från senare år. Så länge det handlar om icke-simkunniga/vattenvana människor, barn som vuxna, så måste man alltid kunna hjälpa dem så fort som möjligt. Det är inte flytvästen i sig som kan vara livsfarlig, det är föräldrarnas förmåga att bedöma risker. Och det kommer aldrig att finnas flytvästar som garanterat förhindrar drunkning.
  3. Räddningsvästar för barn finns det ju av många olika fabrikat. Det viktiga är att västen har rätt konfektionsstorlek, flytkraften kommer garanterat att räcka till i alla fall. Det som händer om västen är för stor är att den inte kommer att sitta tajt mot kroppen och flytpositionen och vändningsfunktionen inte blir som det är tänkt. Så mitt bästa tips är att prova olika fabrikat tills man hittar något som passar på kroppen! Vad gäller Baltics västar hos Hjertmans/Clas-Ohlson/Coop så är det exakt samma prylar. Dock så finns räddningsvästarna i en modell med delade flytelement, vilket Hjertmans bland många har i sitt sortiment. Letar man efter en mjukare väst så finns t.ex. Helly-Hansens Navigare Comfort eller Hokka's västar.
  4. Jag har provbadat med min gamla slitna Baltic Winner 150. Man kommer ungefär lika djupt under ytan som när man hoppar i med en väst med fast flytmedel. När flytlungan väl är uppblåst är den stenhård. Det kan även vara lite irriterande med slangen till den manuella uppblåsningen, den hamnar ganska nära ansiktet. I sjögång kan jag tänka mig att det är lite besvärligt att simma till en badstege och klättra upp, ett tips är att tappa ur hälften av luften ur västen så blir den lite smidigare.
  5. Har du provat att ta på dej en sjöställsjacka mitt under en pågågende kappsegling pga att det börjar att ösregna? Då gör det lite skillnad har jag märkt.
  6. Den vanligst förekommande uppblåsningsmekanismen i Sverige, United moulders, har inte salttablett. De använder en sensor som består av av cellulosa/papper. Naturligtvis är den känslig för förvaring i fuktiga utrymmen och delvis för när man blir översköljd av överbrytande sjö. Jag tror att de flesta andra också använder cellulosa i någon form, det där med salttabletter är mest en myt. Generellt kan man inte välja tålighet / känslighet på sin väst. Däremot så finns det olika uppblåsningsmekanismer som i sig har olika för- och nackdelar. En tålig variant är den som tillverkas av CM Hammar, där sitter det en liten ventil som inte släpper in vatten till utlösaren förrän västen har kommit några centimeter under vattenytan. Nackdelen med Hammar-mekanismen är att den är betydligt dyrare i inköp och återladdning.
  7. Tänkte bara tipsa om att de flesta ovanstående funderingar finns besvarade i följande tråd: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=119224 50/100/150/275N kan man se som en säkerthetsnivå, absolut inte som en storleksangivelse!
  8. Själv förstår jag inte de säljare som skriver billigare vid snabb affär. Blir objektet dyrare ifall det inte blir sålt på en gång???
  9. Det beror naturligtvis på storleken, en klass 150N 15-40kg barnväst med 85N flytkraft funkar ju inte riktigt lika som en 40-120kg vuxenväst med 165N. Kolla tillverkarens märkning! Oftast är det ju så att ju tyngre en människa är, desto mer kroppsfett har man. Vid en viss, för mig okänd, andel kroppsfett kommer man att flyta utan flytväst. Därför behöver en 90kg väst inte ha mer flytmaterial än storlek 70-90kg. Jag skulle vilja påstå att i lugna vatten blir alla människor kvar på ytan med vilken väststorlek som helst. Däremot blir naturligtvis funktionen högst osäker; räddningsvästar vänder inte, mindre personer glider ur stora västar...
  10. Det är väl inga orimliga krav på säkerhetsutrustning, de mesta är ju ändå grejor man brukar ha i båten?? Som reservkompass funkar väl en \vanlig\ orienteringskompass eller kikare med pejlkompass? Som lodlina kan man ha en vanlig tamp på några meter med knopar varje meter, längden är ju ospecad. Godkända lanternor är väl självklart på natten? Eller? Man behöver inte ens ha VHF, mobiltelelefon räcker. Det som många lär sakna är fallskärmsbloss och handbloss.
  11. Det är väl den här som efterfrågas: http://www.spinlockdeckware.com/products.asp?id=4916 Den verkar vara en optimalt dyr flytväst om inte annat. Ser dock skön ut och har sprayhood som standard.
  12. Jag tycker engelska YachtingTV är rätt bra. Visserligen inriktad på segling, men innehåller en del annat matnyttigt. http://www.yachtingtv.co.uk
  13. Då CE-märkta flytoveraller har en flytkraft på 50N kan detta vara lite i minsta laget på öppet hav. Då flytmaterialet dessutom är utspritt i hela overallen blir resultatet att man sjunker en aning om man t.ex. lyfter upp händerna ur vattnet för att påkalla uppmärksamhet. Därför brukar man rekommendera uppblåsbar räddningsväst tillsammans flytoveraller vid färder över större öppna vatten. Vid användning på t.ex. is är det naturligtvis inte lika viktigt, då det inte är någon sjögång.
  14. Det är så att västarna delas in i fyra klasser: 50N, 100N, 150N och 275N. I respektive klass skall respektive \kilostorlek\ ha en viss flytkraft. Upp till 70kg varierar denna kraft för respektive klass, t.ex. ska en klass-100N barnväst i storlek 30kg ha minst 50N i flytkraft. För västar i storlekar över 70kg ska flytkraften vara minst 50, 100, 150 respektive 275 newton. För västar över 70kg är alltså skillnaden mest i konfektionsstorlek. De allra flesta västar har lite mer flytkraft än standarden kräver, t.ex. har de flesta 150N-västar minst 160N. Jag har för mig att jag har läst att en människokropp kommer att hålla sig flytande med hjälp av en kraft på 20N, men då har man naturligtvis inga marginaler för t.ex. sjögång och tunga kläder.
×
×
  • Skapa nytt...