Gå till innehåll
söndag 19 januari 2025

Dogger

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    2
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Dogger

  • Placering
    Landkrabba
  1. Till Jolly-Råger och alla andra skeptiker: Kustbevakningen ingår i en helhet som innefattar många olika grenar. Kustbevakningen, till skillnad från ssrs är en polisiär verksamhet som i stort har samma befogenheter som polis. Att polisen sedan tar över i Sandhamn eller på någon ö beror på att det är svårt att fortsätta arbetet med att forsla in den anhållne då det inte finns hjul på båtarna. (men det är ju uppenbart) KBV läser 2,5 år där det ingår fartygsbefäl klass VII (25p) samt maskinbefäl klass VII (25p) plus kunskaper om svensk och europeisk rättsordning, rättsområden som är relevanta för Kustbevakningen, samhällets uppbyggnad och om individers och gruppers beteenden. Utbildningens största block är LKP, Lagen om Kustbevakningens medverkan vid Polisiär övervakning, och den speciallagstiftning som Kustbevakningen ska övervaka. Det handlar bl.a. om gränskontroll, fiskeövervakning och sjötrafikövervakning. Dessutom utbildas en blivande KBV:are i räddningstjänst, havsmiljökunskap, ellära och akutsjukvård m.m... Jag har själv arbetat/arbetar med liknande verksamhet inom flygindustrin och den närvaro KBV har innebär en stor påverkan på säk-tänket. Nåväl. det är kanske inte så lätt för kreti och pleti att se samhällsnyttan av denna verksamhet. Då är det lätt att den svenska avundsjukan tar överhand och plötsligt ser man bara V8:or och snabba båtar. KBV gör ett utmärkt arbetet och kompletterar de andra grenarna runt den svenska kusten utmärkt. Och skärgården i Stockholm såsom i Karlskrona och i Bohuslän ÄR en del av vår svenska kust... det kallas innomskärs men å andra sidan verkar inte alla kverulanter i detta inlägg ha speciellt höga studieskulder Slutnot: Sänk inte anslagen till Kobra-sektionen i KBV... Öka istället anslagen till de andra grenarna så att vi vässar klorna på de andra tassarna att bli lika skarpa som KBV och dess Kobra-sektion. / Dogger
  2. Det handlar mkt om aquadynamik, dvs bulben bör vara tillräckligt droppformad att motståndet inte blir för stort. Samtidigt vill man ha en viss assymetri för att kölkrafterna skall bli önskvärda. Detta är ju mycket avhängt av hur skrovet ser ut och hur man vill att båten skall bete sig. Vingarna beter sig olika beroende på hur mkt båten kränger. Dock skall ju kölen även fungera som motverkan av avdrift, vilket är kölens huvuduppgift. Tag kontakt med en båtkonstruktör och få tips om en design, eller kolla på designen på en likvärdig seglare med vingköl och helt sonika, kopiera konstruktionen. Sedan tror jag inte det är super att rita om linjerna på en Roberts. Bruce är ju gammal i gemet och är duktig på just linjer. men men... det är ju fritt att frilansa lite Lycka till / Joppe
×
×
  • Skapa nytt...