Gå till innehåll
måndag 18 november 2024

Simonf46

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    31
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Simonf46

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej Jag är på jakt efter en ny/begagnad timer base till min Evinrude 225 hk -88. Troligtvis passar delen från följande motorer: 185HP 1990-1994 200HP 1988-2000 200HP Comm 1994, 2000 225HP 1988-2000 250HP 2000 3.0L V6 Sea Drive 1988-1990 delnr. : 583533 eller 133-3533 Har du delen så kom gärna med ett prisförslag i ett mejl, sms eller ring mig! tel 0737772045 mejl: simonfolgero@hotmail.com MVH Simon
  2. Blev tillslut zinkspackel ändå.. Bifogar bild på resultat med grundfärg som ska slipas och sedan lackas.
  3. Hej Har en båtmotor med noskon som behöver spacklas om. Vad ska man använda för spackel? Zinkspackel? Bör jag avlägsna allt gammalt spackel eller räcker det att göra metallrent precis där jag spacklar? Tack på förhand MVH Simon
  4. Hej! Jag bytte till mig en och en halv 225 hk Evinrude i helgen varav den ena inte hade något växelhus. Tänkte göra iordning den andra motorn som dock saknar propeller. Hade tänkt beställa en propeller men vet inte vad jag ska ha. Någon vänlig själ som kan hjälpa mig? Ska jag ha en standard eller counter rotating propeller? Info: Motorn har modellnumret BE225TXCCE Motorn utan växelhus har numret E225TXCCE Det kan kanske vara så att växelhuset har flyttats från ena motorn till den andra (vet ej). När jag kör motorn på startmotorn och kollar på axeln (akterifrån sett och med framåt växel i) så snurrar axeln medsols Bonusfråga: Högre pitch ger högre utväxling (mer fart i förhållande till varvtal)? MVH Simon
  5. Det där med att lägga kylen i bilen tyckte jag verkade kul så jag blev tvungen att köra en kortvariant på den. Så jag tog upp kylskåpet och skakade det tills jag blev alldeles slut i armarna (ni kan ju tänka er hur det såg ut för grannen). Jag satte igång kylen och efter en timme så var det faktiskt kallt inne i kylen, och i frysfacket var det minusgrader. Lite tråkigt att det skulle ta sån tid för den att bli kall men det kanske blir bättre om den får stå igång ett tag... Tack för hjälpen!! /Simon
  6. Hej! Jag har ett electrolux kylskåp som jag tror är från 2002. Det är ett sånt som kan drivas med 12V, 230V och gasol. Tyvärr så vill det inte kyla alls! Röret på baksidan (den med skorsten) blir jättevarmt efter ett tag när jag sätter igång den. Jag har läst runt lite och sett att det kan hjälpa genom att vända den uppochner, vända tillbaka och fortsätta så ett tag. Det har inte hjälpt något. När jag vänder på den så hör jag tydligt att det rinner vätska genom rören, och det låter som att det finns mycket luft i rören, ska det vara så? En till grej som jag har lagt märke till är att den luktar speciellt, jag kan inte beskriva lukten riktigt. Kan det vara så att den läcker? Tack på förhand / Simon
  7. Nu är porblemet löst! Min morsas jobbarkompis pappa är expert på just elmotorer. Självklart tog vi kontakt med honom och nu är motorn lagad. Ett mirakel enligt mig, bilden som är högst upp i tråden är motorn rengjord av mig innan den skickades till honom. Innan jag gjorde rent den var den full med allt möjligt skit. Eftersom den läcker in så måste det fixas på något sätt. Vart finns det packningar som kan ha gått sönder? Vart ska jag täta?
  8. Ja visst är det tur att båten inte sjönk:) Jag har också tänkt på om jag inte skulle kunna använda en mindre bogpropeller och spara pengar på det. Men det skiljer bara 2000kr mellan den stora som jag borde ha och den mindre hos drevia. Finns det något annat fabrikat av motor som är billigare och har likvärdig kvalite?
  9. Jag vet inte vad det kallas så jag kallade det bara för växellåda:P Visst har jag låssat på skruvarna underifrån (4st), skruvarna som satt där motorn fäster i växellådan. Och så har jag tagit loss propellern. Jag ska prova att vara lite mer våldsam och se om den kanske lossnar.
  10. Tyvärr så verkar det som att skadan började redan i växellådan och att vattnet har gått upp genom den. Kanske har jag fel men detta ska utforskas. Men så till nästa problem: hur får jag ur växellådan ur röret? Det verkar som att jag har lossat pa alla skruvar som finns men den vill inte röra sig ur fläcken. Tips på att få ur skrället? /Simon
  11. Jag hörde av mig till drevia och en ny motor skulle kosta 11000kr! Det känns ju inte direkt som en kul nyhet. Ett helt nytt bogpropeller-set i samma storlek kostar 13500kr. Får se hur jag gör med det här...
  12. Hej! Som rubriken lyder så har jag en bogpropellermotor som är totalförstörd. Det ser ut som att det har läckt in vatten rakt in i motorn och allt har rostat sönder. Jag antar att den är långt bortom räddning men om jag ska ha en fungerande bogpropeller: behöver jag köpa själva växeln med propellern då också, eller räcker det med att köpa en ny motor? Och i så fall: vart kan man köpa en ny motor till en BP 600? Det är en motor på 4kW och 24V. Tack på förhand / Simon
  13. Hej Jag var ner i båten idag för att börja med vårpysslet. Efter ett tags jobbande så fick jag se att allt vatten från färskvattensystemet låg i kölsvinet. Självklart blir jag väldigt rädd att blocket har spruckit men ändå så borde det inte ha gjort det tycker jag. Glykolblandningen skulle klara en kyla på -40 grader berättade han som tog upp båten i höstas och fixade till den för vintern. Själv hittade jag inga skador på motorn men det kanske är svårt? Om blocket är sprucket: vem är det då som ska stå för skadorna? Är det han som tog upp båten och fixade eller är det försäkringsbolaget? Tack på förhand / Simon
  14. Jag var ute i ca 2 min så det var nog alldelses för kort tid då. Vad menas med kallstart och varför tar det så lång tid för den att leta upp satteliterna? Jag är inte så haj på det här.
  15. Jag var nyss ut och testade men det ville inte fungera fortfarande. Den hittade fortfarande bara 3 satteliter och koden såg likvärdig ut. Kan det vara fel på gps:en kanske?
×
×
  • Skapa nytt...