Gå till innehåll
lördag 01 februari 2025

batfixaren

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    29
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om batfixaren

  • Placering
    Fänrik
  1. Ni som kan era grejer, hur gör jag för att skapa en rutt i fugawi mellan två sjökort?! Om jag tex vill göra en rutt från sthlm till göteborg hur bär jag mig åt!?!
  2. Jo självfallet är det ju redan klarlack i internationals toplac, och visst blänker båten. Men man vill ju gärna att den ska blänka lite extra och då spelar det ju ingen roll hur många toplac lager jag lägger på, jag når ju ändå bara ett visst nivå. Så är ju inte fallet med just ren klarlack. Ju mer lack, desto blankare blir det. Jag kanske måste ta ditt råd och ringa runt lite. Har tittat på många stora färgtillverkares hemsidor men inte funnit något... En tanke som slog mig, även om det kanske låter lite befängt är att man kanske kan ha någon svagt färgad högblank fernissa ovanpå lacken? Jag vet inte riktigt hur den beter sig tillsammans med färgen och den ändrar säkert färgtonen på båten en aning... Man måste väl bara våga prova
  3. Låter ju utmärkt isf. Vad finns det för produkter för just detta? International har väl ingen klarlack vad jag vet? Hempel kanske har någon? Några tips?
  4. Har lagt på en fin mörkblå färg på min lilla skuta nu (två lager oxfordblå toplac) och jag undrar om någon har provat att ha på någon form av klarlack ovanpå detta? Finns det något mer man kan göra för att få en lite mer djupare finish och mera blänk? Tacksam för svar!
  5. Tack för svaret! Gjorde som så idag. Lack och bottenfärg kant i kant och ska måla en sista gång lack innan jag lägger på vattenlinjen!
  6. jag har användt mig av biltemas röda-brun-lila båtprimer, har frågat runt lite och den fungerar tydligen bra som primer innan man börjar lacka. Men har också hört att jag måste ha på pre-kote lackgrundfärg (vit i det här fallet) innan jag slänger på den mörkblå lackfärgen? Stämmer inte detta? varken pre-koten eller toplacken ska jag ju ha under vattenlinjen men jag måste ju överlappa nån färg åt något håll. Eller kan jag måla vattenlinjen med brightside ovanpå bottenfärgen och lackfärgen och därmed lägga bottenfärg och lackfärg kant i kant??
  7. Har lite funderingar på vilken ordning jag ska gå när jag lägger ny vattenlinje... Just nu är hela skrovet inkl friborden mörkt grå-primade och bägge väntar på att bli målade. Hur och i vilken ordning överlappar jag de olika färgerna på skrovet? Friborden skall bli mörkblå, bottenfärgen är svart och linjen vit. Hur börjar jag? På friborden ska det på 2 lager pre-kote sen 2-3 lager toplack. Ska jag måla ner pre-kote under vattenlinjen en bit, lacka friborden blå även den en bit under vattenlinjen, måla upp bottenfärg en bit in på vattenlinjen och sist lägga på vattenlinjen eller hur gör man?
  8. Börjar komma så långt i mitt båtbyggande nu att det närmar sig färgval och målning Känns skönt. Använder internationals båtfärger, tänkte använda ett par lager primer, 2 lager pre-kote och sen iaf 2 lager toplack. Tänkte höra efter lite erfarenheter... Hur blir resultatet om jag målar en mörk-blå toplack (oxfordblå tex?) ovanpå en vit pre-kote? Hur pass täckande är ett lager färg? Men framför allt hur får jag på färgen på bästa sätt? Pensel eller roller? Vad är att föredra? Vad för sorts roller bör jag ha för att få en blank, jämn och fin yta?? Är kanske spray-verktyg värt att införskaffa? Många frågor som vanligt men hoppas på bra lika många bra svar
  9. tjena! Joo jag har tänkt på den också men det är lite för långt till biltema för tillfället. Har dock slipat ner hela motorkåpan nu och primat den 1 gång. Verkar bita rätt bra på aluminiumen... Trots att det inte är etsande primer eller vad det kallas... Två frågor återstår dock.. Ska man slipa mellan varje lager primer? Och får jag två olika resultat om jag kör svartmatt- klarlack eller svartblank- klarlack? Vad blir bäst? Senast ändrad av batfixaren | 17 april 2007 | 23:16
  10. Jajjamen! Nu har jag fått igång den gamla utombordaren, med lite hjälp från alla galna båtägare på maringuiden! Efter att ha stått i flera år, va det bara lite bensin o tre vrid på nyckeln för att den skulle mullra igång! Gammal kvalite! Tänkte då göra den lite finare, på ett ekonomiskt sätt. Tänkte bara höra lite snabbt om det är möjligt att spraya den med clasohlsons sprayfärg? http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=384436 Kan jag tvätta, putsa den lite med sandpapper, spraya med clasoh. gråa primer, och sen svart färg? Är färgen ok till att göra detta? Kan jag kanske också spraya med deras klarlack? Vad blir bäst isåfall? Spraya med svart matt färg eller svart blank färg innan? Tack!
  11. Tack för hjälpen! Problemet är nu löst Det hade dock inget o göra med växlarna. den spärr jag trodde man var tvungen att flytta var tydligen endast för att ställa motorn på i upptiltat läge.. Alltså inte som på nya utombordare av nån anledning... Tack för svaren! Det kommer garanterat fler frågor påvägen! Då svänger jag in här igen!
  12. Tack för det snabba svaret. synd att motorn står i båtskjulet nu, annars hade jag provat allt på en gång Men hur växlar jag på motorn utan reglagen? Och hur hittar jag neutralen? Propellern går att vrida fritt åt båda hållen då antar jag? Trottelarmen -> http://xeige.mine.nu/upload/Motorn/Bild2.JPG långa längst till höger? Neutralläge på denna måste vara som den är orörd, eftersom den fjädrar tillbaks Eller? det är nog inget problem hur som helst.. Den undre vajern skjuter alltså denna (ringen i mitten) http://xeige.mine.nu/upload/Motorn/Bild2.JPG frammåt. Då ligger det antagligen en växel i på bilden. I det läget går propellern att snurra förhand åt ett håll, dock klickar det underligt när jag vrider. Är också osäker på vart jag fäster kullinken som då om jag förstår rätt går till trottelarmen? Kullinken som går till växelvajern kan jag ju fästa på ring1 och ring2 enl bilden http://xeige.mine.nu/upload/Motorn/Bild2.JPG men finner inget fäste för denna. Många frågor, men återigen tack för dina svar! Det är förövrigt en Merc 650 från 69 om jag inte missminner mig. Senast ändrad av batfixaren | 29 mars 2007 | 23:36
  13. För att förklara det här så enkelt som möjligt har jag tagit ett par bilder, som jag inte vet om ni blir klokare av men jag hoppas! Jag undrar hur mitt gas-reglage ska sitta fast i motorn? Fram på motorn (i körriktningen) stoppar jag in de två varjar som går från reglaget. http://xeige.mine.nu/upload/Motorn/Bild1.JPG Dom ska sen sättas fast i motorn. Men vilken ska jag sätta på vilket ställe? Så här ser vajrarna ut när reglaget står i neutralt läge? (rakt uppåt!) http://xeige.mine.nu/upload/Motorn/Bild4.JPG Och när jag drar i gashantaget bakåt (gasar?) drags den långa vajern ihop lite och den korta skjuts ut som på denna bild-> http://xeige.mine.nu/upload/Motorn/Bild5.JPG I motorn skall dessa sättas fast här antar jag: http://xeige.mine.nu/upload/Motorn/Bild2.JPG http://xeige.mine.nu/upload/Motorn/Bild3.JPG Vilken av dessa vajrar är vad? Dom har ju stopp-pluggar bak på dem, den ena kan jag fästa i sprinten med fjädern (vänstra rödaringen bild2) men den andra? Och vilken vajer på vilket ställe? Nu kan jag förstå om det här känns rörigt men det vore inte fel med lite forumexpertis! Tack!
  14. japp! det är en sådan båt! dock är min inte lika färdig... Har slitit bort allt ner till bara skrovet och byggt en helt ny ruff. Därifrån jobbar jag nu, och jag tror inte den kommer bli likadan. Bygger lite efter eget huvud! Näe den behöver nog inte plana. Den ska mest se fin ut och puttra sakta i göta kanal i sommar
  15. Tjaa beror väl lite på vad jag kan få för pengarna men jag vill helst inte gå över 10 000... det är en mindre kabinbåt. en alnö kabin jag håller på att bygga om i dagsläget! alltså ingen roddbåt... Senast ändrad av batfixaren | 28 mars 2007 | 20:34
×
×
  • Skapa nytt...