Gå till innehåll
söndag 10 november 2024

pebbenp

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    194
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om pebbenp

  • Placering
    Örlogskapten
  1. Fortfarande inget svar och jag har mailat en gång till så jag antar tyvärr att de är tysta för de inte har något svar... Ingen mer nautilock för mig.
  2. Det går inte att räkna på eftersom effekten inte har någon betydelse. Men vad jag ville tillägga med antispinn är att visst hjälper det och du sliter inte på något pga. det men problemet är ju att du måste ändå få bart. Du måste ändå ha en känsla för vad du håller på det. Ex. står du i snö och skall komma iväg är det lätt att köra fast med antispinn och sen kommer du ingenstans. För att komma loss måste du koppla bort det och själv manuvrera. Det funkar inte perfekt.
  3. Skall försöka kortfattat att förklara vad som gäller båttransport, detta gäller alltså båttrailer. 1.Efterfordon (båttrailer utan fjädring, oregistrerat och utan bromsar) Bruttovikten (vagn last(båt)) får inte överstiga bilens bruttovikt. 2. Totalvikt på släpvagn max 750KG Detta är okej så länge bilen är godkänd för det, kolla reg. bevis. 2.Släpvagn (inkl. bromsad registrerad båttrailer) med totalvikt över 750KG Då finns det två krav: - Släpvagnens totalvikt får inte vara högre än bilens tjänstevikt - Släpvagnens och bilens sammanlagda totalvikt får inte vara högre än3.500 kg. I övrigt gäller BE kort, sen måste även bilen klara de olika vikterna såklart.
  4. Tyvärr är det ännu mer som spelar in, eftersom även bilen i sig måste klara totalvikten på båtkärran. Ta Audi A6 som ex, med vissa motoralternativ för den bara dra 1400kg oavsett körkort trots att tjänstevikten är högre. Har väl något med drivlina/motor att göra. Det enklaste är att kolla i sitt reg bevis vad som gäller.
  5. Exakt, det är ju tyvärr de 3500kg som sätter stopp.
  6. Kan du skicka en bild? Solenoid är ju en spole, är det elstart? Isf. är det väl inte omöjligt att relät drar solenoiden? Det är väl det troligaste oavsätt om det är elstart eller inte, kanske ett skydd mot att starta när växel är i eller liknande.
  7. För att förtydliga lite... Bilar med antisladd har istort sätt alltid antispinn. Det finns olika beteckningar på detta beroende på fabrikat men problemet är att hjälpen av dessa system är väldigt begränsad. Antisladd påverkar inte alls. En framhjulsdriven bil är enhjulsdriven (finns undantag men diffspärr är ovanligt) Systemen funkar som så att vid låga farter som vi prata om här som bromsas det slirade hjulet vilket får till följd att kraften fördelas till det hjul som har fäste. Den blir nästan 2-hjulsdriven. Detta kan vara till hjälp men jag personligen vill inte köra med slirande däck upp för rampen så för mig har det ingen nytta alls. Om vi istället tittar på en bakhjulsdriven bil så är det vanligare med diffspärr vilket gör den 2-hjulsdriven vid låga farter och detta är ett betydligt bättre hjälpmedel eftersom hjulet inte behöver starta att slira innan funktionen aktiveras. Allt detta har igentligen begränsad nytta ändå utan det som är viktigt här är att ha en motor som är stark på låga varv (läs stor cylindervolym). Turbomotorer i all ära med högt vridmoment men det höga vridmomentet kommer ofta inte förrän 1600-2000varv och det är detta som orsakar problemet. Man vill inte slira på kopplingen, man vill inte slira med däcken och man vill ligga på ett högt vridmoment. Så kontentan blir att ju mindre motor du har testo mer fart måste du snabbt få på ekipaget. Det man skall undvika är en framhjulsdriven liten bil för då blir det problem. Men en mellanklassbil bak/fyrhjulsdriven eller stor framhjulsdriven klarar som regel 1500kg utan problem medans mindre bilar får problem om man inte är jätteduktig på att hantera gas/koppling.
  8. Har ett förslag som jag själv gjort. Har köpt 2st Marinhögtalare 6,5 av fakrikatet Lava. se länk: Lava Sen köpte jag en förstärkare som heter Sonic Impact T-Amp. Det fina med denna lilla förstärkare är dels ljudet och dels förbrukningen. Drar väldigt lite ström och spelar ändå grymt bra. Finns på t.e.x Länk Slutligen tar man en liten vanlig MP3 spelare med Radio så kan man spela sina MP3 låter och lyssna på radio med väldigt bra ljud och extrem låg förbrukning.
  9. Sen såklart när dina enda två inlägg du har gjort länkar till samma sida skulle jag vilja kalla det för misstänksamt också. Men när du lagt kommentarer 20-30st om annat så kommer vi kanske att tro på dig, men jag gör det inte iaf. Säger reklam jag också, vilket inte är något fel men att påstå att det inte är det är fel.
  10. Givetvis skall det inte komma in så mycket vatten, har du båten i söt eller saltvatten? Ett bra tips är att smaka på vattnet och se om det är sött eller salt så du vet om det är regn eller havsvatten. (såklart svårt om du har den i en sjö ). Jag har ju haft ett antal Rydsbåtar och samtliga har läckt in vatten, men de fel som varit på mina kanske även kan finnas på 568. Jag hade 475gt/510gts/511gts. 1. Relingslisten på utsidan satt inte fast tillräckligt på någon av de tre båtarna vilket resulterade i att det läckte in vatten när man backade eftersom den går såpass långt ner där bak. 2. Luckan längst fram (ankarboxen) har ett dräneringsrör som på två av båtarna var dåligt fastsatt och därför läckte det in lite i skarvarna. Jag vet ju inte om detta är applicerbart på din båt men prova att spola vatten längs med relingslisten och se om det läcker in någonstans. Prova även samma sak vid alla dräneringshål. Du har inget teaklaminat skruvat i durken? Detta kan ju även det vara en källa till läckage. Nedre infästningen till motorn kan det såklart vara men jag tror inte att det är speciellt troligt att det helt plötsligt börjar läcka där. Sista tipset, de som säger att det är normalt att det skall finnas så mycket vatten skall du inte lyssna på för det är det inte. /Pebben
  11. Bara för att förtydliga Bosses finfina svar så är det inte klämman nr4 som håller givaren, utan klämman nr4 har en utskjutande del. Denna klämma åker med motorn när den rör sig och den utskjutande delen påverkar givaren som sitter fast. Men för att justera gör man på precis samma sätt som Bosse beskrev att man lossar skruven och vrider klämman. Detta är rätt så pilligt så att den verkligen visar en prick längst ned och inte två eller att det visar en prick för tidigt.
  12. Ville bara säga att den 8:e Juli mailade jag på följande adress: marineprotect@tele2.se Fortfarande har inget svar inkommit till mig.
  13. Om alla tänker så bli det aldrig någon skillnad... Tycker att det är rätt att bränsleskatten är hög, däremot förstår jag mig inte på massa andra skatter som fordonskatt som man får betala även om man kör 0mil om den är påställd. Men det är fel forum... Vad gäller europa är det i stort sätt samma skatt där, USA har fått höjd skatt. Inte till våran nivå men de höjer långsamt. Svenssons 940 drar inte 0,85, kanske om det är en extrem förare som kör extremt lugnt och långsamt men inte annars. Men jag håller med dig att det är nog, detta tror jag är en lagom nivå och jag kan ibland tycka att de som har det sämst. Ensammstående med barn ex. vis skulle kunna få någon form av lättnad för transporter. Hur som helst, vi som sitter här med båtar som inte är nödvändigt har definitivt råd att betala mycket för bensinen. Är inte vänsterpartist även om det låter så .
  14. Beror på vilken typ av tjuv vi pratar om, de proffesionella som är ute efter att sno motorn väljer förmodligen en annan eftersom de har massa jobb innan de kan sälja den. Klart att de fixar det men det tar en stund. Finns det då någon annan på bryggan som inte har det så väljer de förhoppningsvis den istället. Jag menar det är många nya BMW med kodade nycklar som själs och körs iväg med, men det kommer vi inte att komma ifrån.
  15. Det hjälper inte tyvärr men kunde man baka ihop den med motorstyrenheten hade det hjälpt lite. Iof. hade det räckt att bytt den då men iaf. inte bara koppla. För att göra det realistiskt ekonomiskt och funktion skulle jag gjort såhär: Till motorstyrenhet går det 2 eller 3st kontakter. Om man byter ut dessa mot specialkontakter och kopplar om alla kablarna i någon oordning till startspärren. Sedan passar startspärren in i databoxen. 1. Det tar tid även om du vet vad du skall göra, du måste koppla om alla kablarna även om du vet hur det skall kopplas om. 2. Det räcker inte att byta motorstyrenheter för kontakterna passar inte. 3. Det går inte att gissa/mäta sig till hur de skall sitta.
×
×
  • Skapa nytt...