-
Innehålls Antal
37 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Simbad
-
Placering
Fänrik
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Jag är medlem i en båtförening som ägnar sig åt vinterförvaring av fritidsbåtar. Föreningen har ca 50 medlemmar och är mer än 30 år gammal. För tillfället brottas vi med ett för denna typen av föreningar vanligt problem. Vi får inte medlemmarna att ställa upp i styrelsearbetet. Alla medlemmar verkar nöjda med själva vinterförvaringen ( i synnerhet kostnaden…) men vill inte jobba i styrelsen. Oviljan att ställa upp verkar i huvudsak vara det klassiska ”brist på tid”. Det är alltså inga schismer som skapar problemet. Mina frågor till er i forumet blir alltså: 1) Känner ni igen det? (ganska lätt fråga gissar jag) 2) Har prövat några lösningar på problemet och hur gick det? 3) Känner ni till något fall där man hyrt in externa styrelsemedlemmar? 4) Har varit med i någon förening som har upplösts på grund av brist på styrelsemedlemmar?
-
Jag tog loss en cirkulär däckslucka för något år sedan. Då började jag med tunn rostfri ståltråd (pianotråd) men fick inget bra tag. I stället använde jag ett (eller några) rakblad. Lite lurigt att skydda den oanvända eggen på bladet. Satte tejp på bladet för att skydda pekfingret men det skär gärna igenom när man lägger på lite kraft. Det riktigt jobbiga var sedan att få bort den gamla sikan. Verkar inte finnas något bra lösningsmedel till sika. Mekanisk nötning med trä för att inte skada plasten eller panelen. Därefter använde jag xylen men tänk på ohälsan och använd handskar och mask. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=321749
-
Allt gjordes direkt vid torrsättning. Båten har jag haft i Björlanda Kile utanför Göteborg.
-
Du kanske menar tråden som jag skapade: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=412304 Av någon anledning hittar man inte den när man söker på själva ämnet i tråden( havstulpaner).... Senast ändrad av Simbad | 18 november 2011 | 21:57
-
Produkterna låg på i 15-20 minuter. Jag lät det inte torka bort utan utan jag sprayade på en extra gång under väntetiden. Därefter tvättade jag igen rikligt med högtryck.
-
Ursäkta mitt sena svar och uppföljning. Men här är det. Jag tog del av informationen som Paliswe hade skrivit om betongborttagare ”Concrete remover”. Det lät intressant i och med att det även i detta fall gäller att lösa upp kalken. Jag kontaktade Payback i Vännäsby och de ville gärna låta mig prova deras produkt på havstulpanerna. (Tack för vänligt bemötande!) ”Concrete Remover” ställdes mot ”Cillt” i muggtestet men även denna gång så blev tulpanerna mjukast av Cillit. En sak som gjorde CR fortsatt intressant var konsistensen. Den var som raklödder vilket skulle innebära att den inte skulle rinna av från båten. Vid upptagningen tog jag därför med båda produkterna. Cillit på babord och ”Concrete remover” på styrbord. Titta gärna igenom bildserien i bifogad länk. http://s1125.photobucket.com/albums/l590/hjn99/Havstulpaner/ Bilderna är indelade i tre steg. 1. Upptagning 2. Högtryckstvättade 3. Behandlade med respektive medel. Vad jag tror ni kan se på bilderna så tar Cillit bort tulpanerna bättre än Concrete men det blir inte helt rent. Det jag vet är att efter 7 års upptagningar så är detta års rengörning den som uppnått bäst resultat. Som det känns idag så blir det Cillit nästa år. Provet med att lägga aluminium i produkterna har jag inte gjort men det finns inga skador efter rengöringen. OT: Av någon anledning dyker inte denna tråd upp när jag söker på ”havstulpaner” eller ”Simbad”. Om jag istället söker på ”Cillit” eller ”colgate” då dyker den upp. Mysko??? Senast ändrad av Simbad | 18 november 2011 | 23:28
-
Jag tar ännu en gång upp det kära gamla ämnet med havstulpaner. Inför upptagningen har jag gjort lite experiment här hemma. Tanken är att hitta något hyffsat vänligt som löser upp kalk. Saltsyra känns lite brutalt. Jag har skrapat av lite tulpaner och lagt i några muggar med olika syror och kalklösare. Syra löser som bekant kalk. Räknat från vänster: 1)Shower power från AJAX http://www.colgate.se/products/householdcare/bath.shtml# 2)Cillit Bang (tre olika syror) http://www.rusta.se/cillit_bang_anti_kalk_500_ml_p83401303.html 3) Wheel cleaner (oxalsyra) http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Tvatt-och-Rengoring/Falgrengoring/ 4) Kalk och fettlösare (fosforsyra) http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Rengorning/Kalk-fett-rostlosare/ 5) Ättika (ättikssyra) http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Plantering-och-skotsel/Tillbehor/Ograsattika-12-/ Efter några timmar kan man märka att Cillit Bang faktiskt mjukar upp tulpanerna. I de andra muggarna har det inte hänt mycket. Nästa steg blir en bit aluminium i Cillit Bang för att se om det tar någon skada. Vad tror ni ? Har ni andra gjort några prov och har erfarenheter att delge?
-
Lite sent svar så du kanske redan har löst det. Jag har i varje fall råkat ut för något liknande. Motorn stannade plötsligt vid gaspådrag. Den gick sedan att starta igen några sekunder efter stoppet men dog igen efter ett kort gaspådrag. Direkt efter stoppet var den helt strömlös. Tilt och instrument fungerade inte. När strömmen kom tillbaka gick det att starta och åka sakta. Efter mycket letande hittade jag felet. Det var ett av de tre reläerna som inte fungerade. Lite pilligt byte men efter det har den gått felfritt.
-
Mitt förslag är att du tittar på Askeladden 605 Explorer också. Det som skiljer den från de övriga är sittbrunnslayouten. Det blev avgörande för mig. De viktigaste fördelarna som jag ser det: * Tre personer sitter i direkt skydd bakom rutan. * Totalt sju personer kan sitta i färdriktningen. Mycket trevligare än på tvären i U-soffa. * De yttre dynorna i aktertoften är löstagbara vilket är en fördel vid bad, fiske och förtöjning. * Bäddbar sittbrunn (inte bästa hotellklass men det har inte heller U-sofforna..) Pröva även att sitta fem personer i en av de båtar du funderar på. Det blir riktigt trångt för knäna. Valet mellan 2T och 4T är gammal kär diskussion. Det jag inte har hittat är ett argument som gör valet självklart. Mycket tyckande men mindre fakta. Om du nu skall välja begagnat så är skick och skötsel kopplat till pris viktigare
-
Här finns bra information om ankring. http://www.sxk.se/tekniska/btf/ankring/index_ankring.htm Senast ändrad av Simbad | 12 april 2011 | 08:09
-
Det räcker med Europe. Uppdateringen Scandinavia verkar vara aktuell om du köpt en programvara som nu har gått ur marknaden. Klicka in dig ett steg i iTunes store så finns mer information om de båda programmen. Ruttplanering i Navionics verkar är urenkelt. Jag själv har aldrig använt rutter i min nuvarande Garminplotter. Det kanske blir skillnad med Ipaden när man kan planera på hemmaplan. Vanligtvis är det mycket andra saker att beakta när man väl är på sjön (vindar, vågor och båtar) så jag skulle sällan hålla min planerade rutt. Jag använder plottern till att verifiera min position.
-
Bra tråd om vi lyckas hålla oss till ämnet…. Jag har nyligen köpt Navioncs för 330 SEK efter en del funderade. Det som säljs för 235 är bara en uppdatering. Som jag har förstått det så måste du välja ”Europe”. Om du väljer INavx så måste sjökorten köpas till genom en årlig prenumerationskostnad på 10$ 99 $ ( ca 750 SEK). Vad som händer andra året om man avslutar prenumerationen har jag inte förstått. ”Dör” korten eller blir man bara utan uppdatering? Det går säkert att jaga fram korten på nätet men risken är att det krävs ”jailbreak” av IPaden för använda piratsjökort. Jag valde Navionics som första steg. Innan jag betalar för de dyrare alternativen så vill jag prova hur Paddan det fungerar i båt. De faktorer som jag tror kommer att försvåra är solljus, värme (om det är en riktigt varm dag…) och väta. Hittills har jag bara ”torr-navigerat” med Navionics. Kort kan man säga: Bild OK. Panorering och zoom tillräckligt snabb. En nackdel tycker jag är att du bara kan ha ”Norr upp”. Själv föredrar jag ”Kurs upp”. Programmet har också stängt av sig några gånger men startat direkt vid omstart. En annan funktion som vore användbar är om man kan koppla länkar och bilder till markerade platser.Jag har bilder på naturhamnar som jag skulle vilja länka in på kartan men det verkar inte gå på Navionics. Om det går I de andra två programmen vet jag inte. I väntan på ViB:s test på får vi hoppas att fler fyller på med erfarenheter. Eller vågar sig kanske Pryl-Max på ytterligare ett foruminlägg innan vi får tidningen? Senast ändrad av Simbad | 06 april 2011 | 23:26
-
Är det någon av er som vet vad den årliga servicekostnaden är på Pentas nyare stora dieselmotorer? Att det är dyrt vet vi men vad kostar det med motor och drevservice för en D6, D4 eller D3 hos en auktoriserad verkstad? Med tanke på andrahandsvärde och annat så vill nog många sköta sin servicebok med stämplar och kvitton. Jag har läst ett test i någon tidning där man jämförde ett singelmontage med en dubbelinstallation. Tror det var en D6 mot dubbel D4. Där var bl.a. servicekostnaden med och jag tror det låg runt 15000. Nu hittar jag inte den tidningen. Någon som har ordning på sitt arkiv och vet vilken tidning det var? Senast ändrad av Simbad | 18 augusti 2010 | 22:21
-
Hej, Om det är bränsleförbrukningen som du vill ha bra så utnyttja Smartcrafts möjlighet till mätning av bränsleflöde. Jag gissar att du har den. Ihop med en GPS för mätning av hastighet så ser du snabbt vad du ligger på per distans. Jag har själv en likadan båt men med 150 optimax. Med två pers, halv tank, 3800 rpm 26-27 knop så hamnar jag på 0,8 lit/dist. (21 lit/tim) ibland lite mer, ibland lite mindre. Vind och vågor påverkar en del. Annars är det gångläge och ljudnivå som man vill ha bra och det är bra att känna, lyssna och titta samtidigt som du justerar gas och trim.
-
Vad tror du om en 135 eller 150 och chippa den till 175? Det är ju i stort sett samma motor av det jag har förstått. Kombinera dessa båda: http://www.blocket.se/vasterbotten/Mercury_250_optimax__175_optimax__150_EFI_25102500.htm?ca=15&w=3 http://www.blocket.se/sodermanland/Uppgradera_motorstyrkan_i_din_Mercury_motor_20532427.htm?ca=15&w=3