

torsdag
Medlemmar-
Innehålls Antal
19 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm torsdag
-
Placering
Kadett
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Yamahacenter i Haninge ska man undvika av flera skäl. Särskilt verkstan. Inte bara dyrt som fan att köpa delar av dom. Man riskerar att bli rejält hunsad om man försöker bli kund hos dom: Jag har aldrig blivit så illa behandlad av någon som frontar kund över disk som på på Yamaha center i Haninge. Och när jag berättar det för folk (och det gör jag ofta och gärna) så är jag inte ensam om den erfarenheten. Synd, för dom säljer prylar som är i min smak: Yamaha, Anytec, Yamarin, Finnmaster. Bra prylar, usel service.
-
Jag kollade runt för några år sedan och valde mellan inom/utombordare till en Uttern D55 som jag skulle köpa då. D55 är en mkt kompakt DC. Hade bestämt mig för inombordare men ångrade mig snabbt när jag insåg att det i praktiken inte fanns kvar några stuvutrymmen alls i båten. Och tvärt om: med utombordare är det fantastiskt bra stuvutrymmen. det är extremt mycket värt att man kan ha med lite verktyg, reservdunk, olja, extra flytvästar, kuddar, etc utan att behöva släpa hem allt varje gång man varit i båten. Och slippa ha allt i sittbrunnen när man ska iväg. och kanske särskilt om man ska ha en bowrider. då har man inte ruffen att slänga in saker i. och mercruisers inombordare känns inte helt moderna i konstruktionen. jag tror att bränsleekonomin är betydligt sämre med inombordare. D55 går snabbare med en 115hk utombordare än med en 135hk inombordare, vilket säkert förklaras av vikten antar jag? Märks det att jag röstar för en modern utombrdare till mindre båtar?? :-) Lycka till! /Tor
-
jag hade valt optimaxen om den är servad som den ska och inte låter konstigt etc. inga skador på drevet som tyder på grundstötning? mer klipp i optimaxen och vad jag vet så är moderna insprutningsmotorer inte värre än fyrtaktare för miljön. men där är jag ingen expert. skillnaden i bränsleförbrukning tror jag är marginell, om det ens är ngn skillnad. en tvåtaktare är ju en enklare och lättare konstruktion och det låter vettigt när det ska hänga på en båt tycker jag. /Tor
-
Hej! Jag har försökt söka fram info om vad som förändrats mellan de olika generationerna av Yamarins 20-fots daycruisers. 6110 tillverkades 2001-2003 6420 tillverkades 2004-2005 64 DC tillverkas från och med 2006 Jag har hittat följande info hittills: 6110 är 3cm smalare (245 cm), väger lite mindre än efterträdarna. 64 DC ser ut att ha ett skrovfönster på vardera sida, vilket föregångarna inte verkar ha. 6420 och 64 DC verkar ha identiska mått och identisk vikt. Alla modellerna är typade för 7 pers. Är det någon som kan lista upp lite förändringar som skett mellan modellerna? Det vore kanon att veta. Jag funderar på att köpa en 20-fotare och Yamarin ligger bra till. Det blir begagnat i så fall, så då är det lite förvirrande att det är nya modeller vartannat år. :-) Här ser man vilka modeller som tillverkats under vilka år, samt lite snabbfakta om dom. Men ingen detaljinfo dessvärre. http://www.yamarin.com/Hem/Modelserie/AllaYamarinmodeller/tabid/2707/Default.aspx Tack på förhand för hjälpen /Tor
-
Hej! Vi funderar på att byta ut vår lilla DC och skaffa båt med tak. Har velat lite mellan cabin-modell eller hardtop. Jag har tittat lite extra på Ryds 20 Family som kom 07 och verkar vara en vettig båt. Det skulle vara uppskattat och kul om någon kunde dela med sig av erfarenheter som ägare av en sådan. Tack på förhand! /Tor
-
Jag är inte super-haj på motorer, men en indikation på var man ska börja leta är just om stiften är blöta eller torra. blöta stift tyder på att den får bränsle, men att ngt gör att tändningen inte lirar. att det funkade när du hade helt nya stift styrker det tror jag. kan det vara så att du har ngn dålig tändkabel, eller liknande? om det är brytare på den motorn kan du kanske testa att titta på hur dom ser ut och om dom öppnar och stänger som dom ska. nu är jag ute på tunn is, men så hade jag börjat. dvs se om man okulärt kan se ngt som ser trassligt ut med tändsystemet. Kanske ngn som är mer meckare kan spola eller förtydliga det jag skriver?! :-) /Tor
-
Hejsan Om bra wakeboard-båt är prio 1: Jag är ingen wakeboardåkare själv, men känner en som åker en hel del. Dom föredrar båtar med tyngd som ger ordentligt svall. Dom åker inte heller särskilt snabbt med dragbåten har jag för mig. Hellre en ganska tung båt som inte riktigt är uppe i plan och då drar upp mkt svall för att få bra vågor att hoppa på. Det talar för inombordare som ofta ligger lite tyngre i sjön. Mvh Tor
-
Hejsan Jag har haft en Garmin 420 under förra sommaren. Tramset med 3D-vyer ovan och under vattnet och satellitbilder etc. Det kan man vara utan. Mest krampaktigt sätt att hitta på nya onödiga säljargument. Det jag varit mest imponerad av är skärmen (ljusstyrka upplösning) det som nämndes ovan: auto guidance. det är mkt användbart. och i år ser jag att dom är mkt prisvärda jämfört med förra året. :-) /Tor
-
Hejsan Vi har haft vår D55 en sommar och är mkt nöjda med båten med ett undantag: När det regnar och man vill åka med gångkapellet uppe. Kapellet ser bra ut på bild, men det är inte helt funktionellt. Det skulle behövas typ en till båge i framkant för att få mer höjd på vinylrutorna i fram. Vindrutan på båten är mkt låg och svår att se igenom och vindrutorna på kapellet ligger i princip helt horisontellt så man kan ej se ngt genom de rutorna. Det känns inte säkert att gå med så dålig sikt. Finns någon händig D55-ägare på forumet som meckat till ngt bra sätt att spänna upp/lyfta kapellet i framkant för bättre sikt? Mvh Tor
-
Jag har ett Utternt original hamnkapell till min D55 och det är perfekt. sitter som ett trumskinn på båten och man behöver inte använda pinnen som kan sättas upp i mitten för att undvika 'pölbildning' i kapellet. Är det någon som testat att bygga om gångkapellet på sin D55 på ngt vis så att man får mer höjd i framkant. Det går nästan inte att åka med gångkapellet då vindrutan är mkt låg och svår att se igenom, samtidigt som gånkapellet nästan är horisontellt och inte ger ngn möjlighet att titta genom kapellets 'vindruta'. Det känns som att man skulle behöva en till båge till kapellet i framkant. Idéer på detta? /Tor
-
Hej och tack för hjälpen! Nu har jag många bra uppslag och konkreta uppgifter att gå på. Jag markerar tråden som löst. Givetvis kan man fortsätta att langa in bra tips, det är säkert fler som funderar på liknande frågor. Mvh Tor
-
Hej igen, får jag besvära om lite fler råd: jag har inte gjutit ngn bojsten, kör man med grovbetong? något tips om form, vad gjuter du i när du gör en så stor bojsten? armering? vad har du för ögla? -duger det med ett böjt armeringsjärn eller rostar det snabbt sönder i vattnet? Mvh Tor
-
Det var en mycket intressant och enkel lösning! Mycket bra sätt att slippa boj eller pålar som bryts sönder eller loss av isen. Klockrent. Hur många kg tycker du att bojstenen bör väga om man har en 800kg båt?
-
Hej! Jo, det kan jag i och för sig. Men jag vill helst skippa boj då det varit en del meck. det är ont om plats bakom så den måste ligga rätt nära och då har jag många ggr varit nära att köra in bojlinan i motorn med vår tidigare mindre båt. Så jag var ute efter lite input från någon som haft ungefär samma typ av plats och kanske klurat ut ngn smart och hållbar akterförtöjning utan boj eller y-bom. Mvh Tor
-
Hejsan! Vi har gått upp en storlek i båt, men dessvärre ej i båtplats och jag tänkte förbereda ny akterförtöjning nu när isen ligger. Förutsättningar: båt: 5,55m X 2,20m DC-båt, utombordare, vikt ca 750-800 kg tror jag båtplats: mkt trixig och trång 90-gradersgir för att komma in på platsen, tilldelad bredd strax över båtens bredd. (vi lever på att det är små båtar bredvid...). y-bom hade varit kul, men det finns ej till vår skräp-plats. bryggan går 90 grader ut från strandlinjen. Vi har i princip bara vind in utifrån eller kranbalksvis/snett utifrån mot fören, ytterst lite akterligt och aldrig stark frånlandsvind. vi har idag en boj som ligger för nära för denna båt och det är ofta trixigt att undvika bojlina i propellern när vi trixar oss in/ut med lite sidvind. vi skrotar nog den bojen. Jag skulle spontant helst vilja antingen slå ned två pollare typ trädstammar / reglar för respektive aktertamp, ELLER bygga någon y-bom light som fästs i några nedslagna käppar i botten, samt i bryggan. Den skulle i så fall göras kortare än båten för enklare manövrering in/ut. Är det någon som byggt något smart när det är trångt och trixigt, eller bara har erfarenheter att dela med sig av. det är lite svårt att formulera en så här vag fråga på ett forum så jag hoppas att det går att visualisera ungefär hur det ser ut. tack på förhand för hjälpen! /tor