Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025

sasse73

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    10
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om sasse73

  • Placering
    Kadett
  1. Ibland är det för lätt...eller slarvigt. Utan att veta varför så fungerade det plötsligt. Härligt! Bokade upp en flera-dagarstur på sjön som gick bra fram till sista eftermiddagen då det efter trevligt grill och bad var dags att åka hem. Stendött! Rev och slet i allt som var det minsta misstänkt, när jag provade att dra runt startmotorn genom att koppla den direkt mot batteriet så hände absolut ingenting! Glasklart tänkte jag, ringde efter bogsering av sjöräddningssällskapet (Tack för att ni finns!) och monterade bort startmotorn. Dagen efter testades startmotorn hos kunnig firma och den fick med beröm godkänt..... Då återstår bara att börja tänka på jordningen/minus till motorblocket, om den var dålig. Jag hade spänningsmätt mellan blocket och plus på batteriet och det fanns full spänning där. Glömde i sommarhettan att resistansmäta. Packade bilen full med alla verktyg jag äger, åkte till båten, öppnade luckan till batterierna och 3 sekunder senare hittar jag problemet: Minuskabeln är skarvad med en extra batteripolsko för att kunna koppla in två batterier och den hade gått upp så kablarna hade glidit ur!! De låg så när varandra, på en aluminiumplåt, att beroende på båtens läge i vattnet (gissar jag) så har jag för det mesta haft kontakt..... Snopet men enkelt!
  2. När jag vrider på nyckeln och kommer till första läget så får jag spänning på alla instrument. När jag vrider ett snäpp till, då motorn ska starta, så försvinner spänningen till alla instrument och startmotorn går inte. När jag släpper nyckeln så kommer inte spänningen tillbaka till instrumenten. Jag har varit och kopplat lite under instrumentbrädan men bara lagt till tankgivare för septitank samt GPS-logg. Spänning till dem har jag tagit parallelllt med matning för lampor. Så medvetet har jag inte varit på något relaterat till tändningen. Någon som har en idé om vad det kan vara?
  3. Någon som vet var denna typ av givare till loggen går att hitta? (Se den något suddiga bilden) Det är till en äldre VDO.
  4. Hej Jag har en färsk, ganska liknande erfarenhet. Köpte båt i mitten av Juli, av privatperson på Blocket. Säljaren hade köpt båten i april av en marina och påstod att det fanns garanti kvar till oktober i år. Det är ju lätt att snabbt falla för en båt och efter tittande och lyssnande på motorn, provkörning och en godkänd interiör och exteriör på båten så bestämde vi oss direkt på bryggan att denna båt vill vi ha. Två veckor senare packas båten för en veckas skärgårdstur, vilket några timmar senare slutar vid en brygga där renovering av motorn påbörjas, vilket fortfarande pågår. (Kommer i en egen tråd, många nyttiga erfarenheter där...) Kontentan är att marina som sålde båten i april har gjort motorrenovering på samma båt och motor för några år sedan och då gjort ett delvis uselt/slarvigt jobb samt vid försäljning i april inte inspekterat motorn ordentligt och släppt iväg den med grava brister. Vid en grundligare inspektion hade dessa fel upptäckts även av mig som hobbymekaniker men det går fort ibland..... Det jag vill säga i detta svar är att den 6-månaders garanti som näringsidkare enligt konsumentköplagen är skyldiga att lämna på varor de säljer bara följer den person som köper varan, garantin följer inte med varan! Detta har jag kollat upp med konsumentvägledare. Det går att skriva in i avtalet att garantin ska följa varan men det är ovanligt. Så garantin som det lockades med i blocket-annonsen kan vi i andra ledet inte utnyttja, det kan vara bra att känna till.
  5. Jag fick ge 21000:- nytt avgasrör ca 1500:-, monterat och klart för en nyrenoverad B20, inkl 1 års garanti. Jag tror att det är ett bra pris, så kanske ingen perfekt guideline. Men jag är väldigt nöjd med arbetet.
  6. Nu fungerar det igen! Tog den lätta vägen och lät en servicefirma titta på motorn. De bytte motor, lätt som en plätt.... Som flera skrev, min gamla motor var helt slut. Genomrostad från kylkanaler in till cylindern en del andra problem som jag inte förstått att det var problem med. Så nu sitter det en helt nyrenoverad B20, med garanti och allt. Kändes bra att göra så här, hade jag skruvat själv så hade både säsongen 2008 & 2009 varit hotade!
  7. Suck. Var ute och åkte, fick plötsligt inget drag ur motorn, den gick bara på 3 cylindrar. Lossade det felande tändstiftet och tryckte på startknappen för att kolla gnista. Ut ur hålet för tändstiftet kommer en stråle med vatten!!! Gjorde kanske ett felval, men puttrade på 3 cylindrar väldigt försiktigt, ca 20 min, tillbaka till närmaste marina. Pratade idag med en mek på telefon som tror att motorn är helt slut, dvs att stötstänger är böjda, vevstaken kanske böjd, vatten i vevhuset förstör lager mm mm. Hans rekommendation/råd var att byta motorn. Någon som varit med om något liknande eller kan ge goda råd? Vet inte vart vattnet kommer ifrån, om det är topplockspackning eller något annat.
  8. Min propeller vill aldrig stå helt still.... Har ett 100-drev med B20-motor och har ett problem. Jag måste bråka mycket med fram/back innan jag lyckas hitta ett neutralläge som får propellern att stå helt still. Hittar jag inte det så går den sakta, sakta runt. Ibland framåt, ibland bakåt. Det gör det något kinkigt att lägga till! Manövrering av spaken går ganska trögt, ett modell äldre handtag. Någon som har något tips på hur/vad jag kan justera? Antar att jag måste ge mig på drevet på något sätt.
  9. Tack för info Göran. Bra där med typen på drev och oljan, kan ju vara nyttigt att veta.... Ska skumma forumet mer noggrannt, här verkar finnas mycket matnyttigt.
  10. Har nyss köpt båt (Ockelbo C18) och håller på att förkovra mig i alla roliga detaljer. Fundering runt motor och drev. Det sitter en B20 i (AQ130D) och ett 100-drev. Eftersom båten går så antar jag att det är en kombination som fungerar? På drevets märkskylt, som enligt alla bilder/beskrivningar jag hittat är ett 100-drev, så står det PZ nr 21 350. Borde det inte stå typ PZ nr 10 xxx om det är ett 100-drev?? Berätta gärna mer för mig om motor och drev. //Mattias
×
×
  • Skapa nytt...