Gå till innehåll
fredag 27 december 2024

Richard_B

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    13
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Richard_B

  • Placering
    Kadett
  1. Vet inte var du hittat en motor med 6,5:1. Inte nån standard bensindriven marin eller bilmotor i allafall. Den lär nog inte gå så bra... På B20 marinmotorer är packningen 0,8 eller 2,5 mm tjock för att få 8,4:1 eller 9,5:1 i komp. Se länk nedan till verkstadshandbok för B20/B30 marinmotorer (bild nr 41-42). Även på bilmotorerna är det packningens tjocklek som avgör komp, förutom B20E som har en lägre topp=mindre förbränningsrum=högre komp (10,5:1). På B18 har man planat toppen olika mycket för att få olika komp. Se även Orbitrade-länken nedan och se att kolvarna till olika B20-motorer har samma artikelnummer (förutom att senare utföranden har större kolvbult). http://personal.inet.fi/atk/fredrik.rantala/index1.html http://www.orbitrademarine.com/pdf/01.pdf http://volvo1800pictures.com/document/2_motor.pdf http://volvo1800pictures.com/document/verkstadshandbok/2 B20A B20B/avdelning_2_B20A_B20B.pdf
  2. Det är ingen skillnad på kolvarna i en B20 marin/bil. Olika komp uppnås med olika tjocklek på topplockspackningen.
  3. Ett billigare alternativ till brytarlösa system är transistortändning. Se länk nedan till amazonklubbens forum. Verkar funka. Har själv byggt ihop satsen från Welleman (köpt via postorder på nätet för ca 200 kr) och monterat i en plastlåda från Clas Olsson under vintern (ännu ej provkört, men snart är det dags!) http://amazon.forum.bilia.se/phpbb2/viewtopic.php?t=190&highlight=brytarl%
  4. Köp en topp (eller en hel B20 motor) från en bil och konvertera till marin. Den är garanterat inte rostig och kostar nån hundralapp. Sök på detta forum och marinan.com för att hitta allt som behöver göras för att konvertera toppen och blocket, bl.a byte till rostfria frostbrickor. Sen är det bara att flytta över marindelarna. Jag betalade en motorfirma nånstans runt tretusen för renovering (nya ventilsäten, slipning av ventiler, planing) av en B18 biltopp samt borrning av det hål som krävs för röret till termostathuset samt pluggning av hålen på undersidan. Då har du en topp i bra skick istället för en gammal rostig marintopp som kan paja när som helst.
  5. På B18/B20 är det iallafall en bakelitbricka mellan pumpen och blocket. Har precis bytt till en bilpump på min B18 när orginalpumpen börjat pumpa dåligt. Är rätt övertygad om att samma sak gäller även B30 som har samma delar.
  6. Bygeln får inte kärva det minsta. Då orkar inte fjädern dra tillbaka den. Om den inte går tillbaks helt, vicka den fram och tillbaka tills det funkar.
  7. Jag skulle nog försöka gänga och skruva i en plugg. I min topp som en motorfirma fixade sitter pluggar som ser ut att vara limmade på plats. Vet inte vad limmet heter. Alternativt kanske tillverka en kloss av aluminium som monteras på samma sätt som bilmotorns vattenpump, under toppen skruvad i blocket (om gängorna i blocket fortfarande är ok). Fräs spår i klossen som tätningarna (orginal från bilmotorn) kan sitta i. /Richard
  8. Se länk från gammalt inlägg på Marinan, som jag hoppas funkar. Gäller både B18 och B20. /Richard http://hotel.dominoplaza.com/customer/discarc.nsf/5f5a235276d16811c1256a3300797f48/3e30c47c71633620c1256c6b00380d21!OpenDocument&Highlight=0,hÃ¥l
  9. På B20 i bil är det en annan fördelare från -74. I B20A heter den 170085, den är poppis bland trimmare eftersom den anses ha en bra tändkurva. Tvivlar på att samma fördelare används i båtmotorerna så där kanske det inte skiljer mellan före/efter 74(?). Ta med dina delar till bil-buttericks och kolla vilka som är mest lika.
  10. AQ120 (A) är en B18, inte en B20, alltså definitivt före 1974 om det nu verkligen är en AQ120. Om du inte hittar nån typskylt på motorn borde det finnas ingjutet i blocket B18 eller B20. Har för mig att det sitter i närheten av fördelaren, åtminstone på min B18. Det finne även en AQ120B som är en B21= helt annan motor.
  11. Sök på detta forum och marinan.com. Det har skrivits en hel del om detta ämne vill jag minnas. Richard B
  12. Det finns inget 2,5-liters block till Volvo B23/B230. Det är vevaxeln som med ett större slag ger 2,5 liters volym.
  13. Ingen skillnad på blocket förutom frostpluggarna. Du kan använda blocket från en B20 bilmotor, men byt till rostfria frostpluggar (om du kör sjövattenkylt). Flytta över topp, avgaslimpa, vattenpump osv från den gamla motorn. /Richard
×
×
  • Skapa nytt...