Crusing
Medlemmar-
Innehålls Antal
25 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Crusing
-
Placering
Fänrik
-
Funderar på att montera en bränslemätare i min bensinplasttank som sedan ska kopplas till t ex Wemas mätarinstrument. Någon som gjort detta och kan dela med sig av erfarenheter såsom vilken typ av givare som funkar bäst i en plasttank. Och ja, det är fullständigt onödigt... men kul!
-
Hej! Någon som provat att utrusta sin 520ST med trimplan? Det finns ju olika typer, hydrofoils som monteras på riggen, smarttabs som är renodlat mekaniska och mer avancerade med styrelektronik. Synpunkter? Båten väger styva 500 kg och motorn 110 kg(50hk).
-
Med risk för att låta otålig, någon som testat denna lösning? Länken är kass. Sök på batteriskydd hos www.jula.se. Senast ändrad av Crusing | 11 maj 2008 | 19:48 Senast ändrad av Crusing | 11 maj 2008 | 19:51
-
Har någon konkreta siffror på hur mycket mindre bränsle per sjömil motorn drar med sk hydrofoils monterade på motorn? Enligt reklamen sjunker förbrukningen eftersom planingströskeln flyttas nedåt skalan, men jag har aldrig sett några reella siffror.
-
Någon som vet om den fungerar med en Yamaha-log, årsmod 2007? Loggen kan ställas in för rätt ohm-tal, men hur är det med 0-5 volt?
-
Vad gör k-spriten för nytta?
-
Min tank har legat utomhus i båten över vinterhalvåret och frågan är nu om jag behöver slå ut den bensin som funnits i den för att miska risken för kondensvatten? Eller har min Yamaha F50 -07 inbyggt filter som löser problemet åt mig? / Mats
-
Bytte inför förra säsongen ut min Johnson 40 från -87 mot en ny Yamaha 50 fyrtakt. Denna väger ca 108 kg (tror jag det var), vilket är ca 20 kg mer än den gamla men det känns ingen skillnad i gången. Båten planar nu bra med 4 vuxna och 5 mindre barn ombord, om bara de tyngsta vuxna (2x90kg) sitter i främre halvan av båten. Är man bara 2 vuxna och 3 barn planar den upp hur snabbt som helst, oavsett var passagerarna sitter. En kompis köpte en nästan ny 2-taktare (40kh med förgasare), men säger att min Yamaha är mycket tystare. Just ljudnivån tyckte jag var viktigt. Dessutom släpper den ut mindre skräp i sjön än en 2-taktare, och det tycker i alla fall jag känns bra. Min gamla sålde jag för 11000 på Blocket. Yamaha-handlaren ville ge mig 5000 i inbyte! Lycka till!
-
När jag drog upp båten i helgen rann det ut ca 2,5 liter vatten ur båten när dyviken skruvades bort. Är detta mycket eller lite på en dryga 5 meters plastbåt med heltäckande kapell som alltid är på? Så lite vatten borde inte vara farligt, men kanske borde jag montera dit en länspump som suger torrt då och då under säsongen? Kanske stänker det in lite regnvatten via muffarna för motorkablage, men det är alldeles nya och sitter bra. Är det möjligen kondensvatten?
-
Någon som provat och kan utlåta sig om Julas Batteriskydd som avbryter förbrukningen då batterispänningen sjunkit till ca 11,5V? Är inte 11,5V en lite sen tidpunkt att bryta vid, krävs inte dryga 12 för en vanlig startmotor på en utombordare? Länk till Julas manick. Finns det andra enkla skydd liknande Julas som fungerar bra?
-
Köpte en 520 ST (-91) i höstas och är mycket nöjd så långt. Den körs i och för sig i relativt lugnt vatten, men är stabil i sidled och planar lätt med 40 hästar. Jag fastnade också för planlösningen, och kan efter några månaders nyttjande konstatera att den fungerar bra i praktiken och lätt sväljer 4 vuxna och en handfull (små) barn. Och medföljande packning. Instegsluckan är genialisk när alla ungar ska i och ur. När det är sjögång slår skrovet ut mötande sjö ganska kraftigt och det stänker en hel del, men sitter man i den främre halvan av båten är man mycket väl skyddad av de omslutande rutorna, både från vatten och vind. Dessutom är det trevligt att sitta så långt från motorn som möjligt, ljudnivån sjunker och ett samtal förs lätt även i 20 knop (med en fyrtaktare där bak). Det enda jag inte gillar, med segelbåtserfarenhet i ryggsäcken, är att den är svårmanövrerad i låg fart och är vindkänslig. Å andra sidan är kanske andra mindre motorbåtar i denna kategori inte mycket bättre, vilket diskuterats på olika trådar här på Maringuiden. Just det, en HT-båt kan du inte plocka av taket på, och det är härligt att lunka fram i 6 knop nu på sommarkvällarna helt ned-cab:at. Fiskar du är en HT-båt mindre praktisk, då taket stjäl en massa plats. Lycka till med ditt val! Senast ändrad av Crusing | 23 juni 2007 | 21:36
-
Jag kör själv en Yamaha F50, och det är enligt säljaren exakt samma mekanik som F60-modellen. Det som skiljer är en elektronikbox... och tio tusen kronor. Kan 15-åringar chiptrimma en moppe borde vi kunna chiptrimma en aktersnurra. Har dock inte hittat några tips när jag surfat runt på nätet.
-
Varför? Och ja, luftskruven är vidöppen! Min 25-liters Yamaha orginaltank rymmer nog på sin höjd 20 liter numera. Några veckor gammal bara. Är det värmen? Eller tål den inte bensin?
-
Känner någon till ett företag som kan tillverka en namndekal till min plastpärla. Jag skulle då slippa pillra med lösa bokstäver som hamnar snett. Kanske kan man tom designa sitt båtnamn lite snajdigt med grafiska detaljer. Vilken tur att man har tid med sådana här väsentligheter på vårkanten! / Mats