Robbie
Medlemmar-
Innehålls Antal
66 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Robbie
-
Placering
Löjtnant
-
Vissa saker är riktigt bra, som tex deras fendrar men andra prylar är mindre bra. Skulle tex inte rekommendera deras vantskruvar då dom inte håller måttet om du vill använda dom på en rigg. Har en bekant som provade deras vantskruvar och han höll på att få rigghaveri. Materialet i vantskruven klarade helt enkelt inte belastningen när man seglade. Själv är jag heller inte nöjd med deras sk rostfria skruv. Jag brukar säga att det finns tre kategorier rostfritt (rostfritt, rostfri syrafast samt rostfri biltema). Men som sagt, vissa produkter är riktigt bra!
-
Jag är också för ett körkort även om jag tycker att det nuvarande förslaget har sina brister. Varför skall tex förare över 55 slippa ta körkort? Som segelbåtsägare tycker jag även att förare av segelbåtar under 10 meter borde innefattas. Under dom senaste åren har olyckor samt brott som är kopplade med bristande kunskap om sjövägsregler mm ökat. Ett exempel är dom olyckor som skett dom senaste åren då båtar har kolliderat med andra båtar eller andra föremål alt hamnat 30m upp på land. Vad som är intressant är att alkohol inte alltid är med i bilden utan många av kollisionsolyckorna beror enl dom utredningar som gjorts på bristande navigeringskunskaper samt en övertro på sin gps. Detta samt att jag dom senaste 10 åren har märkt en attitydförändring i skärgården som även är kopplad till det ökande antalet båtar gör att jag är för ett körkort. Vi är heller inte på något sätt unika vad gäller körkort. Vissa länder har redan ett körkort medans vissa planerar att införa, bla Norge och Finland samt nu senast även Canada.
-
Men dom bogserade väl in den sjunkade båten till land om inte jag har fel? Skall dock erkänna att jag missade senaste avsnittet av kustbevakarna ifall det nu var en händelse i detta avsnitt som jag missat! Bra att veta är att SSRS tar betalt för bärgning om man inte är medlem! Ett bra tips är därför att bli medlem om man inte redan är det! Själv är jag medlem både hos SSRS samt sjöassistans!
-
Hej! Det du har satt på din lista över sådant som du skulle kräva i en gästhamn är just sådant som inte fungarar alls i vissa hamnar. Jag tänker då främst på ordning och reda, fräscha toaletter samt vakter som tar han om stökiga gäster. Själv väljer jag bort dessa hamnar och väljer hamnar där standarden är något högre. Hamnar med högre standard är i många fall tycker jag privatägda gästhamnar. Något dyrare men jag får åtminstone vad jag betalar för. Vad gäller betygsättning av gästhamnar finns det redan som du själv misstänkte! http://www.maringuiden.se/gasthamnar/
-
Hej! Jag tycker det är helt ok med 140-180kr/natt under förutsättning att det är en välskött hamn där det är städat på toaletter samt att jag slipper ha båtar förtöjda i min akter. Grebbestad och fjällbacka mm är skräckexempel. Med tanke på alla norrmän seglar jag i norra bohuslän först i början/mitten på augusti månad. Vi är säkert många som har båtplatser uppe i Bohuslän! Hade varit kul om man kunde hitta på något smidigt system där vi helt enkelt kunde låna varandras båtplatser under semestern. Då skulle övernattningen i gästhamnen helt plötsligt bli gratis och man hade dessutom inte behövt stressa in i hamn under högsäsong!
-
Det finns en logisk förklaring till att du aldrig ser segelbåtar med en hissad tratt när dom går för motor med seglen uppe. I sjötrafikföreskrifterna § 12 finns nämligen ett undantag för båtar under 12 meter i svenskt inre vatten. Jag kan dock instämma i att båtar över 12 meter ofta slarvar med sina dagersignaler.
-
Hej! Tyvärr tror jag att det skulle skett lika mycket gnäll om man hade haft en serie om sjöpolisen. Hade man haft en serie om enbart SSRS hade säker någon letat fel där också. Redan idag finns det tyvärr folk som polisanmäler SSRS då dom drar upp svall vid utryckningar. Dessa anmälningar hamnar dock troligen i polisens runda arkiv. För er som ställer er tveksamma till kustbevakningens befogenheter så läste jag följande: I ett pressmeddelande skriver Justitiedepartementet att regeringen idag beslutat en proposition med förslag till åtgärder som syftar till att öka trafiksäkerheten på land och till sjöss. Förslagen innebär att myndigheternas resurser utnyttjas mer effektivt i kampen mot trafikonykterheten. - Detta är välkommet, menar sjöövervakningschef Kristina Falk Strand vid Kustbevakningen. - Att våra tjänstemän vid upptäckt av ett misstänkt sjöfylleri direkt kan påbörja utredningen och ta utandningsprov i bevissyfte kommer att effektivisera vårt arbete och även snabba på processen för den misstänkte. - När det gäller de föreslagna befogenheterna avseende rattfylleri så kommer det att bidra till att färre berusade bilförare kör ut på vägarna som stora trafikfaror. När det gäller rattfyllerier kommer, enligt förslaget, både Kustbevakningen och Tullverket att få dessa befogenheter och kommer också att kunna ta fordonsnycklar och fordon i beslag om det behövs för att hindra fortsatt färd, säger Kristina Falk Strand. Justitiedepartementet skriver i propositionen att Tullverket och Kustbevakningen får bedriva förundersökning om rattfylleribrott och Kustbevakningen om sjöfylleribrott. Tjänstemännen vid myndigheterna får använda tvångsmedel och omhänderta fordonsnycklar för att förhindra rattfylleribrott. Dessutom får myndigheterna omhänderta körkort. Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 juli 2008. Skall man tolka detta som att kustbevakningen och tullen får göra utandningsprov på våra vägar eller är tanken att man skall hindra en berusad båtförare från att köra bil?
-
Hej! Du har rätt i att det inte finns någon statistik över hurvida personer som är inblandade olyckor har förarintyg eller inte! Jag har åtminstone inte hittat någon sådan!! Det finns däremot statistik över en ökning av olyckor där båtförare har uppvisat att dom inte har någon kunskap om bla dom sjövägsregler som gäller. Den ökning som skett vad gäller antalet personer som åker fast varje år pågrund av brister i kunskap om bla sjövägsregler samt sjölagen finns det också statistik över. Jag håller med dig om att ett förarintyg kanske inte är den ultimata lösningen men vi har ju inte sett det färdiga resultatet än.
-
Hej! Själv kör jag både motorbåt och seglar. Är jag en halvsnobb då Rexco? Vad jobbar du med inom yrkessjöfarten? Begreppet är ju ganska brett då det kan innebära alltifrån att du står på bryggan på ett fartyg till att du blandar groggar i baren ombord på Stena Danica!
-
Hej! Ditt förslag om skrotningspremie för gamla tvåtaktare tycker jag är bra! Jag delar däremot inte din uppfattning om att lagstifta bort alla gamla motorer. Ditt förslag skulle givetvis kräva ett båtregister samt att man byggde upp stationer för den årliga miljöbesiktningen. Jag antar att detta isåfall skulle finansieras via en väldig saftig skatt? En annan intressant fråga är vem som skulle kontrollera om en båt har körförbud eller inte? Hade du tänkt att sjöpolisen och kustbevakningen skulle hinna med detta? Anser du även att man skall registrera motorsågar och gräsklippare samt införa årlig miljöbesiktning även där? Som du själv säger så är det pengar som styr! Om alla hade haft ekonomiska resurser att köpa miljövänliga motorer hade dom nog gjort det för länge sen.
-
Hej! Det där är bara spekulationer! Om du nu har rätt så är det ganska snyggt klippt med tanke på att platserna stämmer rent geografiskt. Sotenkanalen ligger ju faktiskt i anslutning till Hunnebo och dom plockade faktiskt upp mannen i området strax söder om Sotenkanalen. Tyvärr så gnäller inte folk bara på Kustbevakningen utan även på SSRS vilket framgick i programmet tidigare i veckan som handlade om SSRS. Tydligen är det inte ovanligt att folk polisanmäler sjöräddningssällskapet för att dom drar upp svall vid uttryckning.
-
Hej! Vad är det som är tveksamt med KBV killarnas arbetssätt jämfört med någon annan myndighet med polisiära befogenheter? När anser du att dom har gått över sina befogenheter? Som jag tidigare nämnt tror jag att dom flesta inte inser vilka befogenheter myndighetspersoner som inte är poliser har.
-
Verkar vara en hel del som är lite bittra över Kustbevakningen här. För mig får dom gärna säga 'Mission Accomplisched' så länge dom gör sitt jobb, vilket innefattar att städa upp våra kuster från sådana individer som anser sig vara kustens riddare och efter 5 år med en styrpulpet båt tror sig vara riktiga sjömän.
-
Kan bara instämma! Det verkar även som att folk i allmänhet tittar på för mycket amerikanska filmer. Ett exempel var i samband med att dom grep fylleristen och dom började kräva en husrannsakan av kustbevakarna. Jag tror inte att folk riktigt inser vilka befogenheter myndigetspersoner har. Jag tror inte att folk heller inser att man faktiskt kan bli gripen av myndighetspersoner som inte är poliser på land som tex militärpolis, militär skyddvakt, tullare etc. Man kan till och med bli gripen av en privatperson enl envarsrätten om man blir tagen på bar gärning då man utför ett brott där fängelse finns i straffskalan. Jag har varit på sjön i hela mitt liv och har aldrig känt mig dåligt behandlad av varken kustbevakning eller sjöpolis. För min del tycker jag att det är väl investerade skattepengar.
-
En annan lustig detalj i serien är att dom blandar friskt med klipp från olika kuststräckor. När man följer ett moment i Kungshamn ser helt plötsligt bilder från Göteborgs hamn under ca 1 sekund, för att sedan konstatera att dom fortfarande befinner sig i Kungshamn. Om man inte hade varit uppvuxen på västkusten hade man fått intrycket av att det tar 15 minuter att köra båt från Göteborg i Strömstad.