Denna
Medlemmar-
Innehålls Antal
10 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Denna
-
Placering
Kadett
-
Hembyggdbåt får inte komma ut på marknaden inom 5 år. Sant att importören skall stå ansvarig för CE-märkningen. Betyder också att importen kan göras av juridisk person. Den juridiska personen kan ju upphöra efter importen. Då blir det knepigt att få tag i ursprungshandlingar. Eller ? Vad händer om tillverkningsnumret är borta ? Vi har ju inga krav i Sverige på att tillverkningnummer skall finnas för någon slags båtregistrering som inte för närvarande finns. Eller ? Gamla båtar kan ju fortfarande försäkras med hjälp av beskrivning och foto och möjligen motornummer. Det finns massor av flytetyg som inte har tillverkningsnummer. Är det förbjudet att sätta egen märkning på båten med t.ex. stöldchip ? Tankegångar verkar kanske flummiga, men med tanke på det korkade EU-direktivet så kanske inte.
-
Finns det någon som har erfarenhet av Kinesiska utombordare ? Har sett att det har dykt upp några udda märken i både 2-taktsversion och 4-taktare.
-
Håller med om att det börjar bli lité pajkastning och tydligt så kan man urskilja två läger i ämnet. Kanske dax att komma med något konstruktivt förslag, eller.....? Hur kan man minimera de idiotiska manövrarna som båda parter tycks starkt ha upplevt ? Särkilda högfartleder i innerskärgård där större skärgårdsfartyg inte går ? Hastighetsbegränsningar ? Kunskapstester med jämna mellanrum ? Kontroller ? GPS-övervakning ? Kom igen med förslag som gör att gammal hövlig sjömanstradition fortgår.
-
Bäste Rib 1, Självklart skall inte alla dras över en kant, men förra årets heta diskussioner angående den 3 < 5 dagarskurs för Rib-förare som skulle kvalificera till framförandet av alla typer av snabba båtar i skärgårdstrafik upp till 12 m, har vad jag kan förstå inte hjälpt i den grad man önskat. Att RIB-båtar som har passagerare ombord, gärna ger järnet och med några snabba girar efter 12 knops begränsningen utanför Nacka Strand, kan man förstå, då det är själva tjusningen att känna farten och nerven som det trots allt är att åka fort på sjön, men det har i vissa lägen stört framfart. Kan också konstatera att en del RIB-förare tror att säsongen är över, och gärna går på plan genom Skurusundet när timmen är sen. (I ärligehetens namn inte bara RIB-förare.) Ville bara få en liten punkt på diskutionen, och jag står fortfarande fast vid att försvarets högahastigetskurs, som ju är 1 år, håller måttet väl. Av vad jag förstått får man behörighet inte bara för RIB-båtar efter den korta kursen, utan man får framföra i princip vilket 12-metersflytetyg, med navigatör, som helst i vilken fart som efter den s.k. RIB-kursen.Kan inte vara rätt. Från båtchef till civil trafik
-
Hej, Nu har sommaren 2006 gått och denna säsong har kantats av tillbud och olyckor med RIB-båtar. Kritiken mot stridbåtsförare som RIB-förare har tystnad. Mej veterligen har inga incidenter med Stridsbåtar skett under säsongen Hur var det nu med högfartskursernas inverkan på säkerheten......? Å Du RIB-förare ! Tack för alla snäva svängar in framför stäven på våra större fartyg i skärgårdstrafik.
-
Hej, Har själv sökt efter förarstolspaketet till min 268:a i Sverige. Skall försöka att få tag på det i USA under vintern. Är Du intresserad att samköpa om jag kan ordna det ? Själv söker jag röd-vit till -87:ans modell
-
Hej, Finns de verkligen en Joker som heter Princess ? Har för mig att det skall vara Nobless , som kom efter Joker Boss som tävlades mycket i på sent 70-tal Denna
-
Hej, Per Hade samma problem för något år sedan. Bengt Ahl fixade det och felet var att tändningplattan satt lös, då bussningen vid fästet var slut. Hade också problem med bränslepumpen, som hade en liten spricka i membranet. Mycket enkelt att byta membranet. Denna
-
Bilden ser lité förvriden ut, eller ? Skulle kunna vara en Observer 17. Byggdes på 70-talet av Sven Carrhage i Horstullsgropen. Såldes sedan via KF på Obsvaruhusen. Därav namnet Observer. Fanns också med hardtop. Hardtoppen var gjord/snodd från formen av Ockelbo DC 19/20
-
Hej, Jag lade ut länk till ISO-standard för CE-märkning för något år sedan. Tyvärr finns inte dessa tillgängliga längre. Finns någon som sparat dessa ? Om jag minns rätt var det ett gäng på c:a 13 pers som jobbade med hemmacertifiering