Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025

Bengt95

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    8
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Bengt95

  • Placering
    Kadett
  1. Orsaken visade sig vara att Tankmätaren o Voltmetern är placerade på den avstängda sidan. Eftersom dessa inte har någon strömbrytare som t.ex. en lampa ligger spänningen hela tiden över voltmätaren/tankmätaren och till avstängd jord. När jag sedan anslöt och mätte volt/ampere mellan B- och Jord på t.ex motorblocket så blev ju cirkeln sluten. Samma sak med Skiljereläet som efter att jag, till skillnad mot Skyllermarks anvisningar, flyttat jorden till efter brytningen fungerar helt ok. Skyllermark räknar tydligen med att huvudströmbrytaren bryter . Lossar jag anslutningarna till V o Tankmätare uppstår en spänningsskillnad på < 1 V. I är mindre än 0,1 A. Jag har tänkt tanken att om jag lämnar alla lampor och strömförbrukare på måste ju dessa strömmar bli ganska stora. Vad händer om jag slår til starten och de stora strömrusningarna skall passera över en 1.5 mm² ledning istället fö dom normala 50 mm² ? Senast ändrad av Bengt95 | 17 april 2012 | 20:35 Senast ändrad av Bengt95 | 17 april 2012 | 20:38
  2. (Utan glödlampe-belastning räcker det i ditt fall med bara nån minimal överledning mellan batt-plus och den avbrutna jordelen för att genast avläsa 12V över den öppna brytaren.) Sid 30 ger exempel: www.hr-parts.com/contents/medi... Mvh Thomas Mycket intressant artikel. Tror det börjar klarna lite nu. Bengt
  3. Hej. Har tänkt tanken men krypströmen finns väl kvar när systemet används. Bengt
  4. Tack för din hjälp. Ligger nu på land (ej sjösatt ännu) och har en solcell inkopplad. Spänningen en mulen dag går upp till 13.6 volt och har aldrig haft eller har problem med urladdning av batterierna. Så enda indikeringen är att jag har en spänningsskillnad mellan Batteri - och gods/kontakter nar jorden är bruten samt att skiljereläet drar. Ansluter jag dragkontakten till skiljereläet eller mäter mellan Batterijord och kontakt enl ovan ger även båtens voltmätare och tankmätare utslag när huvudströmbrytaren är bruten. Skall prova att mäta mellan pluspol och 0 V på inkoppl, burkar som du angav. Har också tänkt flytta Skiljereläets Jord till efter Jordbrytaren. Löser förmodligen det problemet men potentialskillnaden mellan jordpol och t,ex. motorblocket kvarstår väl förmodligen. Har mätt med det frånkopplat. Det jag tänkte på nu är att båten äter offeranoder när den ligger i vattnet, både på proppelleraxeln och den i Martex kylvatten till motorn. Kanske det kan ge en ledtråd? Varför skall det vara normalt och förväntat att mäta 12 V mellan batteriminus och i stort sett allting annat när huvudbrytaren är öppen? Tack. Bengt
  5. Värmare, Kyl, Länspump. Solceller kopplade till egen jord och panel separerat från övrigt. Har även provat att koppla bort dessa från batteriet.
  6. Bengt95

    Jordfel eller ?

    Har en segelbåt från 80-talet. 2 batteribankar, (1 startbatteri 2 förbrukningsbatterier) där plus är separerade med Skyllermarks skiljerelä. Huvudströmbrytaren är kopplad för brytning av jordkabeln till startbatteriet och förbrukningsbatterierna. När huvudströmmen är till (minuskabeln) fungerar allt helt ok. Skiljereläet är kopplat till tändningen/D /61 och fungerar helt ok. När jag bryter huvudströmbrytaren (minuskabeln) och mäter med voltmeter mellan batteri minus och motorblocket eller D /61 eller tändningslåset 30, 50, 15 eller någon minuspunkt mäter jag 12 V. Naturligtvis även alla pluspunkter eftersom plus inte är brutet. När jag mätte med amperemeter gick det en ström på 0.15 A mellan Batteri minus och ovannämnda punkter. Detta medför att skiljereläet drar när jag slår ifrån huvudströmmen (minus) vilket jag ju inte vill och måste lossa kontakten för att batteribankarna inte skall vara sammankopplade när jag lämnar båten. Jag har försökt felsöka genom att koppla loss misstänkta förbrukare men klarar inte finna orsaken. Jag misstänker att det är ett (flera) jordfel någonstans men vet inte hur jag skall felsöka på lämpligaste sätt. Motorn är en MD 11 med ursprunglig el-panel enl. bif. Bild. Bengt
  7. Seglar/reser du mycket i Danmark vill jag rekommendera 3 som mobilnätsleverantör. Taxan är densamma i danmark som sverige om du anslutit till 3:s nät. Bengt Senast ändrad av Bengt95 | 14 april 2012 | 18:21
  8. Tveklöst SSRS. En ideell organisation som har sjöräddningsbåtar utefter våra kuster och större insjöar. Underhåller vi inte SSRS med medlemskap dras båtarna in och oavsett hur mycket vi larmar det kommersiella vinstsökande sjöassistans finns det inga båtar med rätt utrustning som kan rädda liv. Senast ändrad av Bengt95 | 12 maj 2010 | 23:35 Senast ändrad av Bengt95 | 12 maj 2010 | 23:37
×
×
  • Skapa nytt...