Kulan80
Medlemmar-
Innehålls Antal
13 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Kulan80
-
Placering
Kadett
-
Javisst, du har vattenkylda limpor samt en ganska enkelt impellerhus monterat på vevaxelns remskiva. Utöver det är det självklart lite småsaker som gnissäker startmotor och generator. Luftburken måste också vara gnistsäker. Men i det stora hela har jag inte hittat något speciellt.
-
Hejsan, Vid flera tillfällen har jag läst att det skall vara en ganska stor skillnad på en motor avsedd för marint bruk kontra en motor avsedd för bilar. Lite mer spännande blir det när t.ex. VP använder chevrolets V8'or i grunden. Jag har själv en AQ211, alltså en cheva 305 tillverkad efter -86 med dom mindre ändringar som då genomfördes. Pga. av förtändning, troligtvis pga. av en läckande ventil tackade denna för kaffet i början av denna säsongen. Väntar nu på att borra upp cylinderloppen och har plockat ner motorn, intressant är att alla delarna i motorn är standarddelar från GM. Veven är gjuten, kammen har en duration motsvarande en pickup. Kolvarna är standard, kompression likaså osv osv. Förgasaren är en rochester med ett ganska krångligt chokesystem som bättre lämpar sig i bilar avsedda för året-runt bruk. Någon här som har monterat ner en V8 och upptäckt att delarna skiljer sig i en marinmotor?
-
Som tidigare nämnt är det nog ett läckage som är boven i dramat .. Ett tips är att starta motorn tills den stannar och sen montera av limporna, vilket är enkelt om du har hyffsat gott med plats i motorutrymmet. Kontrollera därefter utblåsen efter vatten. Samma sak kan du kontrollera också genom att syna tändstiften, dock kan det vara lite lurigare att avgöra felet. Är det inga problem med läckaga är det bara att fortsätta med kompprov, tändningen osv.. Är det med växel i som motorn dör eller i friläge också?
-
Tackar vänligast för sympatierna. Den lite tråkiga biten är att jag pluggar för tillfället och får därför vänta lite med att beställa dom lite mer dyra delarna till motorn. Som tur är så är delarna relativt sett svinbilliga om man beställer från t.ex. summit. Ett set med 8 kompletta kolvar samt oljepump och packningssats till motorn går på ungefär 3500 sek, om man har tur så slipper man ev. skatten också. Ser man samtidigt till och blueprinta motorn så har man igen det när det är dags att sälja av den. Har kommit såpass långt att topparna är av och båten är på land, det lite märkliga är att 3ans kolv har smällt i höjd med avgasventilen men det är ingen åverkan på varken insugs- eller avgasventilen. Funderar på om tändningen kan ha varit felinställd, belastningen var dock inte hög när det small till i motorn. Den blårök första gången jag starta den, ev. kan kolven varit trasig redan då vilket är lite trist med tanke på att den köptes av en båtmek. Nästa steg blir att se vad som orsakade det slammrande ljudet, planerar att lyfta ur motorn till helgen. Planen är som det ser ut nu att byta kolvar, oljepump, vevlager samt svängningsdämparen. Utöver detta funderar jag på ett pertronix-tändning, montera bort automatchoken från rochesterförgasaren(lite krånglig modell som styrs av kyltempen) samt en oljekylare monterad på motorpaketet. Funderar även på att förbättra insugsluften då jag redan plastat ett insug till motorrumsfläkten. Rätt gjort borde det bli en skottsäker motor för relativt små pengar.
-
Var ute vid stora pölsan igår och drog tillsammans med en kamrat upp runt 30 stycken på under timmen. Blir till att åka ut idag igen och samtidigt ägna sig åt lite bottenmete intill stora pölsan.
-
Tackar för dom värmande orden, man får helt enkelt ta det som en göteborgare förväntas göra Den jobbigaste biten utöver och missa rådande högtryck är att få ut motorn ur båten på lämpligt sett då jag inte har tillgång till någon bra lyft. Annars är V8or som tur både ganska lättmekade och billiga i delar. Försök hitta 8 kolvar till en volvomotor för under 2500:-. Köpte motorn på ett varv men det verkar ändå som att jag har fått ett lik på halsen .
-
Sådär ja! När jag fick av avgaslimporna såg jag ganska omgående vilken cylinder som trilskade då det låg olja/oförbrännd bensin i utloppet. Tog loss toppen och upptäcker att det är hål i kolven samt en den såg ut att fått en hel del smällar i övrigt. Ventilerna såg dock oskadade ut vilket är lite märkligt. Alternativen är väl en dåligt inställd tänding som har åstadkommit det eller att det kommit in skit på något sätt. Blir till att lyfta ur motorn och ge den en översyn, kunde önskat mig en bättre start på sommarens båtliv, men men så är det ibland . Tur att delar till cheva är relativt billiga.
-
Tackar för det snabba svaret. Jag beger mig ut och gör ett kompressionsprov! Lyfte av toppen häromdagen och kunde inte se något som var utöver det vanliga i lyftargalleriet. Men en ventil som gett sig vore tacksamt då jag slipper lyfta ut alltför mycket ur båten, allra minst hela motorn ....
-
Hej, Häromdagen tappade min AQ211 orken och bluddrade någon sekund för att därefter börja slamra från motorn. Ljudet är ett slamrande som verkar återkomma kontinuerligt vid varje vevaxelsrotation. Ljudet är högt och metalliskt. Någon här som har råkat ut för samma sak och vet vad som kan åstadkomma detta ljud? Lite seg start på säsongen
-
Det låter vettigt för en tvåtaktare, samma procedur som på en crosshojj. Förslaget ovan att köra på som vanligt avrådes starkt när cylindern är nyborrad då ytorna troligtvis är grövre än från fabriken.
-
Hej, Är det någon här som vet var det är för gängtyp till anslutningarna som man kopplar in med hydraulslang till trimpumpen? Tänker på dom två anslutningarna som är genomgående från trimkolvarna på ett 290 drev tidig model. Måtten och så är inga problem men det är väl gängtypen, blir inte riktigt klok på VP och deras användande av ollika gängtyper. Anledningen är att jag har ett behov av att pressa nya hydraulslangar som skall kopplas mot en lite nyare trimpump från ett sx-drev. Mvh
-
Hej Jag har just införskaffat en Legend 21 utan motor och drev och är en total novis inom båtvärlden och har några frågor jag hoppas få hjälp med. Akterspegelen är anpassad för ett VP290 drev och det är det jag tänker att använda. Angående motorval är jag främst ute efter en V8 ur Volvo Pentas sortiment men har fått ett fördelaktigt erbjudande på en Mercruiser V8 som enligt utsago skall vara baserat Chevrolets motorblock. Min fråga är om det går att monetera sprängkåpan(?) mellan motorn och drevet oavsett vilken motor det handlar om. Eftersom motorerna är praktiskt taget identiska borde detta väl inte vara några problem? Tacksam för alla tips, jag har inte arbetat med båtar innan och försöker suga upp så mycket information som möjligt. Mvh Per
-
Hej Jag är undrar om någon här har lite info om VP A205. Är motorblocket baserat på GM V6, och isåfall kan man använda samma interna motordelar som till samma bilmotor? Vad är egentligen skillnaden förutom vissa yttre delar?