Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025

hka003

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    11
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om hka003

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Har en Risör 25 med BMW-diesel, och är intresserad av allt som finns vad gäller "knowhow" för denna båttyp., är i nuläget framför allt intresserad av rodret, storlek typ etc, finns bilder är jag evigt tacksam . Enligt uppgift satt en dysa som roder tidigare (vet inte hur originalbestyckningen var) alltså bara cylindern, inget "blad", är så gott som omöjlig att manövrera, jag vet att det är en vanesak, men det finns gränser och är skeptisk till "dyslösningen", det finns ett hemmagjort roderblad (4mm rostfri plåt) som fungerar mycket bättre , ska byta till det. Men är som sagt, finns det någon "därute" som vet hur originalroderbestyckningen såg ut och eventuellt har bilder är jag oerhört intresserad., Är det någon som vet hur man räknar ut optimal storlek, profil på ett roder, det är ju ingen racer så, allt är av intresse... Men som sagt ALLT är av intresse Bilden är på dysan, zooma så syns den bättre
  2. Så långt har jag inte reflekterat, kan säkert finnas risk för dramatisk förskjutning av hela paketet OM det skulle ta tvärstopp, men vid en vanlig grundstötning inbillar jag mig att skutan klättrar upp på grundet via sin icke föraktliga levande kraft (som jag inte kan räkna ut, många år sedan fysiklektionerna), o då blir det inte tvärstopp utan ett slags hastigt fartsänkande. Då farten inte på något vis är svindlande, går rarast vid 5,7-9 knop så tar jag risken, men en intressant reflektion som kanske de riktiga fartmonstren kan bekymra sig för, men å andra sidan så är de så pass mycket modernare i sin konstruktion så den risken kanske är eliminerad / mindre... Nu är det snart dags att ta opp o börja med vinterprojektet, har skaffat en gammal MD2B som såldes som skrotmotor, men den ser inte så räddningslöst förlorad ut demonterad så jag ska försöka skrämma liv i den, kan va bra att ha en reserv när den som sitter i dör, för det är ju bara en tidsfråga...
  3. Här kommer en sen, mycket sen uppföljning på kuddarna o deras föryngringsprocess, beklagar den sena uppdateringen. Efter mycket funderande hit o dit så beställde jag nya originalkuddar , när dessa skulle monteras så skulle de gamla bort, det löste jag på detta vis: Motorn ur naturligtvis, en STOR rörtång med vilken jag drog så mycket jag orkade, resultatet av det blev att stb förliga kudde lossnade så snällt och lät sig gängas ur, bb förliga kudde gick sönder i vulkningen , de aktre kuddarna kunde jag vrida sönder för hand. Då hade jag alltså tre stycken halva kuddar som satt som berget i den undre gängan, skar bort så mycket gummi som möjligt från kuddresterna o svetsade på en stor mutter på den lilla stump gänga som var kvar, när de fortfarande var halvröda av pinnsvetsen dränkte jag dem i rostolja samt gav dem ett ordentligt slag med en liten handslägga o så mer rostolja, sen var det bara att fly ut ur båten o få frisk luft det var mycket go rök efter allt svetsande. Efter lite kaffe o spankulerande på marinan provade jag med den STORA rörtången o till min oerhörda förtjusning lossade allihop under protest men lossade gjorde dem, för att rädda gängorna var det ett evigt smörjande o fram o tillbakaskruvande, men bort kom dem iaf, med gängorna i behåll så det var bara att montera de nya kuddarna med väl infettade gängor. Tillbaka med motorn o allt annat som demonterats. Så det löste sig till det bästa till slut, har kört en hel del i sommar o det blev en väldig skillnad på vibrationer o resonans, det är väl att ta i o påstå att det känns som en ny maskin, men nöjd är jag.... Åter tack för alla upplysningar jag fått....
  4. Tack, nu har jag sparat ner Marineparts...., forumet på Drevia var också informativt, nu får det bli lite trevligare väder så ska jag ta tag i'at...
  5. Glömde, det stämmer säkert att de bakre har säckat ihop, det syns nästan på dem utan att mäta jämfört med de främre, för jag antar att allihop har samma höjd från begynnelsen. En annan ska jag funderat på lite, ska man ta hårda eller mjuka kuddar har för mig att jag läst nånstans i den digra textmassa som finns på forumet, att någon rekommenderade hårda dylika , det känns mest logiskt, det är ju en rejäl klump som står på.
  6. Drevia, jag har kollat igenom hemsidan, men inte hittat nåt så jag skickade ett mail igår 4/11, har inte fått nåt svar ännu, men det kommer väl.... Skickade även till Aquamer som svarade idag (serviceminded, heders) men de rekommenderade en modern variant med två fästbultar så jag går nog på Kuntzes så småningom. Vad gäller 118118 så hade de naturligtvis hittat numret efter att ha letat på nätet i ett antal minuter för sin hutlösa minutdebitering, blev omgående riktigt syrak när han inte hade numret till SSRS, det ska de naturligtvis ha lätt o snabbt sökbart ..... så jag avslutade samtalet dit o fick fatt på numret själv, men nu ligger det i telefonen... Om man ska va lite elak o misstänksam så kanske man kan ana en viss maskning på det att samtalen ska ta lite extra tid, men jag ska inte prata skit om dem, de marknadsför sig så bra så själva via såna här tillkortakommanden....
  7. Hoppet tändes med ännu så länge flämtande låga, jag har definitivt ingen större längtan efter att till varje pris byta till moderna kuddar med allt det extrajobb det medför. Jag utgick (förhoppningsvis felaktigt) att lagen om alltings jävlighet är tillämplig och att: /Kuddarna eller liknande inte fanns kvar i sortimentet hos någon /Det inte går att få bort dem hela, men även om man drar sönder vulkningen till den undre gängstången o den är ohjälpligt fastrostadså bör det ju gå att kapa av, slipa rent o gänga , det bör ju sitta ett järn eller en stor bricka inplastad under kudden. Skall definitivt kolla upp med Kuntzes, tittade in på hemsidan o de verkar ha en hel del som iaf ser ut att vara användbart. Nästa steg blir nu (kanske inte idag i snöstorm, men iaf nästa gång jag blir ledig några dar) att åka ut o dränka kuddar;muttrar i rostlösning, samt provborra ett litet hål (4-5mm) intill kudden o be en liten bön att jag stöter på metall under plasten. Tack ALLA som bidragit med info, ingen nämnd, ingen glömd, hoppas att jag kan återkomma med ett inlägg skrivandes att nya kuddar är på plats o att alla fingrar är kvar samt humöret något sånär intakt .... PS.Jag kom på att det kanske kan vara lite intressant för forumsläsarna att få reda på bakgrunden till detta så här kommer det: För u 2 veckor sen var jag ute ensam o tuffade, en sån där sällsynt fin höstdag, sol lite blåst precis lagom med sjö, det var som Roy eller va det Roger från Macken sjöng Gött å leva, i alla fall ända till jag efter ett litet strandhugg lade i växeln o propelleraxeln med ett litet knerk gick av inne i medbringaren. Konstaterade snart att jag inget kunde göra, såg heller inga båtar någonstans utöver sjön så jag ringde 118118 o bad om numret till Sjöräddningen, o nu ska ni få höra. DE HITTADE INGET TELEFONNUMMER TILL SJÖRÄDDNINGEN, så gå inte på reklamen de har på TV . men fick iaf tag på sjöräddningen som kom ut o bogserade hem mig (klokt att vara medlem)... Jag är 100 på att kuddarna under alla år tagit slut o motorn sjunkit i något/några hörn varvid linjeringen inte stämt och axeln har utsatts för såpass påfrestning att den gick av pga utmattning i godset (mässing, så den var inte purung), surt men samtidigt kan man ju se det från andra sidan.... det måste ju ha varit rekorderligt monterat med bra grejer en gång i tiden då det hållit så länge som det trots allt gjorde.DS
  8. Tackar hemskt mycket för informationen, det verkar vara som jag trodde, så det blir väl troligen att skära upp o plasta in ett hyfsat kraftigt gängat vinkeljärn som passar moderna kuddar med två fästskruvar, men det går väl det med o kupevärma o huv på....................
  9. Har en gammal Monark/Crescent 690 med en MD2:a i som står på originalkuddarna, dessa är naturligtvis slut, jag drar i alla fall den slutsatsen efter över 40 år. Har för avsikt att byta dem, men innan jag börjar riva så tänkte jag kolla efter på detta förträffliga forum om det är någon som vet / tror sig veta hur fästena i motorbädden är konstruerade. Kuddarna är runda o det ser ut som om det är en genomgående centralt placerad gängstång, kan det stämma?, sitter då denna skruvad i ett inplastat gängat vinkeljärn eller är det någon annan konstruktion?????????? Har tyvärr inga bilder på eländet, men kan prestera sådana om någon vill se hur det ser ut. Blir mycket tacksam för information,
  10. Klart....Tack vare Marna motor som hade en överskådlig skiss över flödet i färskvattenkylaren etc på sin hemsida. All heder åt dem.Nu ska hon bara i sjön. Trevlig båtsommar!
  11. Är det någon som har en MB 10A med färskvattenkylning (Martec) som har lust/ork att ta en eller flera bilder på slangdragningen och lägga upp eller maila mig, jag hade åt h-e för brått och dokumenterade inte hur de satt när jag tog bort grejerna,,, o nu är jag lite väl osäker på hur det skall sitta. PS. Jag klarar mig utan kommentarer om hur klantigt det är att ha för bråttom, det vet jag redan...DS
×
×
  • Skapa nytt...