Jimbo75
Medlemmar-
Innehålls Antal
16 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
1 NeutralOm Jimbo75
-
Placering
Kadett
-
Tack! Fick igång den idag efter att ha inhandlat ett nytt sjövattenfilter. Blåste i det gamla och det läckte både vid skruv och skarv. Så nu blåser det vatten igenom och ett genomskinligt lock på plats att se det. Riktigt skönt!!! Helt korrekt att kylningen blir kraftig, tempnålen rörde sig knappt på 15min körning så termostaten åker i igen. /Johan
- 7 svar
-
- 1
-
Ok, ja det verkar onekligen vanligt när man läser runt. Hoppas jag slipper byte! Får kika på komp, tack! Hade problem på land med att få någon fart i suget från hink och monterade bort sjövattenfiltret och hällde ned där och då skickade impellern vattnet vidare och det kom ut där sig bör. Hur vet man att det kommer tillräckligt med vatten? Lättare på segelbåt där man kan kika på utblåset. Vad kan det annars vara? /Johan
-
Jodå, den är uppspänd och tycks snurra som den ska. Dock blir jag inte riktigt klok på kylningen, har testat två olika impellrar och monterat bort termostat men den blir ändå varm på direkten. Har testat att tömma de kranar som finns och det tycks i alla fall finnas vatten hela vägen och fylls på efter man tömt och startar upp igen. Det blir en markant skillnad på vattentempen på kranen efter den som sitter på oljekylaren. Hmmm
-
Hej, Så har båten (Fjord 21HT m AQ170B o 280drev) åkt i till slut men tyvärr så verkar det som om kylningen inte vill vara med. Har bytt impeller och det verkar som om pumphuset får in vatten. Däremot blir motorn varm per omg. Idéer, felsökningsordning? Kan det vara termostaten? Har inte heller laddning på batteriet blev jag varse. Chargelampan lyser. Tycker att det verkade vara laddning på generatorn när det mättes där. Kan det vara något samband m kylningsproblemet? Mvh Johan
-
Mycket riktigt är det ju en vattenavskiljare med dräneringsskruv. När jag ändå håller på, är det lika bra att "uppgradera" till en ny CAV med filter som nedan? http://www.gybethejib.com/gybe_the_jib/2009/05/putting-in-a-new-racor-500ma-primary-fuel-filter.html Tänkte dock inte samma ambitiösa lösning utan ett annat CAV filter sannolikt.
-
Tack för det, gick strålande! Dock var kärlet tomt..... Kan det kanske tänkas vara detta som ska sitta i? Måtten verkar stämma. http://www.hjertmans.se/article/branslefilter-volvo-penta
-
Hej, Har införskaffat en Fjord 21HT från 1976 som jag håller på och vårrustar för första gången. Har dock stött på frågetecken gällande bränslefiltret och hur man ska göra med det. Det är ett CAV-filter (se bild) Vet någon vad/hur man ska hantera och byta ut detta? Med vänlig hälsning Johan
-
Bra, hoppas på det. Mm... Funderade på om 1500kg vagn skulle fungera men misstänker att det är i gränslandet. Idealiskt är ju som du skriver en bogie på 2000kg men prislappen blir ju en annan tyvärr. Kan inte påstå att jag kikat på det, hmm... Får kanske stämma av vad som gäller. tack för svar!
-
Är ute efter en båtvagn/trailer till en Fjord 21 HT med en VP AQ170. Någon som vet var vikten landar? Har hittat allt från 1250-2000kg.... :-S /Johan
-
Skulle gärna fixa det från grunden men tyvärr har tiden blivit en faktor då jag egentligen ska i till helgen. Sannolikt blir det skrapning av hela botten (har väl 40% kvar ca), på med ny primer där det behövs och sen på med ny bottenfärg. Får se hur det ser ut till nästa år och ta ett nytt beslut.
-
Har en Scampi med x antal lager av VC17 M NT som nu har spruckit upp och det går att dra bort stora flagor ned till grundfärgen/epoxin, se bilder. Hur bör man göra med detta, måste man skrapa hela botten och dra ny VC Tar och sen eller drar man ny VC17 direkt (efter tvätt)? Tacksam för all feed back så snart som bara möjligt.... sjösättningen närmar sig med stormsteg!
-
Tack och bock för svar! Bra att veta hur man i nödfall kan starta. Lyckades efter många om och men lokalisera felet till en dålig koppling som medverkade till för mkt spänningsfall som det verkar.. Så nu kommer vi iväg igen!! Mvh Johan
-
Hej, Ligger just nu still på semestern med en krånglande motor (Yanmar YSE8). Det verkar som om det är någon form av glapp till startpanelen då det har fungerat stundtals men väldigt mkt när den känt för det. Har mätt och har ström bak och givet att den fungerat då och då så bör det ju inte vara strömbrytaren som är trasig (iaf inte helt). Finns det något sätt att tjuvkoppla förbi strömpanelen el starta motorn på annat sätt? Vet ju att man kan ha någon form utav vev för att starta den men det har jag icke och ligger just nu så att jag inte kommer åt någon båtaffär. Tacksam för snabb feedback! Mvh Johan
-
Tackar för svaren. Tycker ju att jag har stått på huvudet och kollat av men det är ju inte alls omöjligt att jag missat något tyvärr. Laddningslampan lyser när jag slår på tändningen och slocknar direkt när motorn går igång, vet inte om det klargör något? Kan tillägga att jag har en batteritestare på panelen där det ena batteriet visar ok (grönt) men när man switchar över till det andra visar det inget utslag alls. Tror att det varit så hela tiden jag haft båten (andra säsongen) men vågar inte svära på det då jag varit sparsam att använda den. Försökte bifoga bild på elschemat men det funkar inte?!
-
Hej, Har problem med laddningen på min Scampi med Yanmar YSE8G, batterierna drar ur vid gång med motor istället för att ladda. När båda batterierna är inkopplade via huvudströmbrytaren så tickar de sakta men säkert nedåt med 0,01V. När motorn är avstängd och inget annat är inkopplat så återhämtar sig batterierna (som för övrigt nu är helt nya efter batteritorsk under midsommar), vilket jag antar solcellen hjälper till med. Laddningslampan lyser inte och inga säkringar verkar ha gått, har spänt upp generatorremmen. Är det generator eller laddningsregulator som kan vara boven och är det enda sättet att mäta med en amperemeter? Alla tips och idéer uppskattas! /J